Trešdien savā pirmajā reisā devās pašvaldības SIA Ventspils reiss jaunais autobuss – jaunākās paaudzes hibrīds. Tas ir ne tikai komfortabls pasažieriem un vadītājam, bet arī draudzīgāks videi.

Pagājušajā nedēļā pilsētas sabiedriskā transporta maršrutos sāka kursēt pirmais no kopskaitā 15 autobusiem, ko Ventspils reiss iegādāsies ES Kohēzijas fonda līdzfinansētā projektā Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru Ventspilī (eBuss). Pasažieru rīcībā nodots jauns lielas ietilpības zemās grīdas autobuss Mercedes-Benz CITARO C3 hibrīds. Autobuss ražots Vācijā. Sadarbības partneris tā piegādē ir SIA M.E.LAT-LUX, kas ir autobusu Mercedes-Benz un Setra EvoBus (Vācija) ģenerālpārstāvniecība Latvijā.

Trešdien Ventspils reisa bāzes teritorijā pulcējās uzņēmuma un Ventspils domes vadības pārstāvji, darbinieki, M.E.LAT-LUX pārstāvji un arī citi, kuri iesaistījās projekta īstenošanā, lai svinīgi nodotu lietošanā jauno autobusu. 2020. gada izlaiduma autobusam, kas bija visu uzmanības centrā, līdzās stāvēja tā priekštecis – 2000. gadā uzražotais Mercedes-Benz O405. Vizuāli jeb pēc virsbūves formas un krāsas jaunais autobuss daudz neatšķiras no tiem lielas ietilpības Mercedes-Benz autobusiem, kas regulāri kursē Ventspils ielās, taču aprīkojuma, ērtību un tehnisko parametru ziņā jaunais autobuss būtiski atšķiras no pārējiem – tas ir mūsdienīgāks, jaudīgāks un ekonomiskāks.

Autobuss ir vairāk nekā 12 metrus garš un 2,5 metrus plats. Tas ir aprīkots ar duālo degvielas sistēmu (hibrīds ar elektromotoru un dīzeļmotoru), kas nozīmē, ka tādējādi tiek samazināts gan kaitīgo izmešu daudzums atmosfērā, gan trokšņu un vibrācijas līmenis autobusa salonā. Pēc savas būtības hibrīdauto nodrošina atkārtotu enerģijas izmantošanu. Katru reizi, kad autobuss bremzē vai samazina ātrumu, transportlīdzeklis uzlādējas. Un brīžos, kad ir lielākais dīzeļdegvielas patēriņš, piemēram, uzsākot braukšanu, iedarbojas elektromotors, tādējādi rezultātā samazinot degvielas patēriņu.

Jaunais CITARO ir ražots kā pilsētas maršrutu autobuss. Zemās grīdas dēļ tas ir ērts arī senioriem, pasažieriem ar bērnu ratiņiem un cilvēkiem ratiņkrēslā. Līdzīgi kā citos zemās grīdas autobusos, arī šim ir lafete, lai pasažieri ar īpašām vajadzībām varētu viegli iekļūt transportlīdzeklī. Autobusā ir 35 pilsētas tipa zemie sēdekļi un vieta bērnu ratiņiem vai invalīdu ratiņkrēslam. Ir ierīkotas kopskaitā 14 STOP pogas, un viena no tām atrodas ērtā un aizsniedzamā attālumā arī tiem pasažieriem, kas pārvietojas ratiņkrēslā. Salonā ierīkots moderns LED apgaismojums. Sānu paneļos ir četras USB ligzdas, ko pasažieri var izmantot, lai uzlādētu viedierīces. Tāpat jaunais autobuss aprīkots gan ar videonovērošanas sistēmu, tā paaugstinot pasažieru un autobusa vadītāja personisko drošību, gan ar modernu apziņošanas sistēmu. Labi pārskatāmā vietā ir izvietots LED ekrāns, lai pasažieri kartē varētu redzēt autobusa atrašanās vietu konkrētajā brīdī, kā arī nākamo plānoto pieturu. Drīzumā minētā informācija brauciena laikā tiks atskaņota arī audiorežīmā. Komerciālām vajadzībām interesentiem būs iespējams izvietot audiovizuālu reklāmu. Logu stikli ir tonēti, kas īpaši svarīgi saulainās vasaras dienās, jo tādējādi autobusa salons neuzkarst. Taču šim nolūkam ir arī kondicionieris, kas nodrošina patīkamu gaisa temperatūru. «Komforta līmenis viennozīmīgi ir augstāks!» novērtēja Ventspils reisa valdes priekšsēdētājs Arturs Lieģis. Tam piekrīt arī ilggadējais Ventspils reisa autobusu vadītājs Aigars Lipenbergs, kuram tika uzticēts vadīt pirmo reisu ar jauno autobusu maršrutā Autoosta–Piltene: «Sajūtas ir lieliskas!» Līdzšinējo darba gadu laikā viņš ir vadījis visdažādākos autobusus, taču šādu – pirmo reizi. Viņš īpaši uzteica autobusa komplektāciju, kas ir sevišķi bagātīga, pateicoties mūsdienīgajiem elektronikas risinājumiem. Turpmāk braukšana būšot vēl ērtāka, drošāka un patīkamāka, pārliecināts Lipenbergs.

Kopumā sešām Latvijas pilsētām, kurās sabiedriskā transporta pakalpojumi līdz šim netika nodrošināts ar elektrotransportu, bija dota iespēja startēt projektā. Katra pilsēta, ņemot vērā pieprasījumu, pasažieru vajadzības, pārvadātāja un pašvaldības iespējas, izvērtēja dažādus variantus, rezultātā izvēloties piemērotāko. Piemēram, Jēkabpils izvēlējās ar dabasgāzi darbināmus autobusus, Valmiera – hibrīda autobusus, savukārt Ventspils lēma par labu 14 mazas ietilpības elektriskajiem autobusiem un vienam lielas ietilpības hibrīda autobusam. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs skaidroja, ka tāds pārvietošanās veids un kursēšanas režīms, kādu var nodrošināt ar mazas ietilpības autobusiem, pie mums ir iecienīts un pilsētai piemērots, tāpēc arī pieņemts šāds lēmums. Visticamāk, šī gada beigās vai nākamā gada sākumā tiks piegādāti pirmie četri elektromikroautobusi un pakāpeniski arī pārējie. Lieģis uzslavēja visus Ventspils reisa darbiniekus, kuri projektā ieguldījuši lielu darbu un neatlaidīgi tiekušies pretī mērķim, lai šodien varētu priecāties par pirmajiem rezultātiem.

Gandarīts par līdz šim paveikto ir arī Ventspils reisa direktors Arvis Bernics, kurš ir viens no projekta galvenajiem iniciatoriem. Viņš pastāstīja, ka uzņēmuma rīcībā autobuss nonācis aptuveni mēnesi agrāk nekā sākotnēji plānots. «Šis ir ērtākais un labākais, kas ir pieejams tirgū,» izvēli pamatoja Bernics.

Ventspils domes priekšsēdētāja vietnieks Didzis Ošenieks uzskata, ka projekts savā ziņā ir unikāls ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā kopumā, jo pašlaik tirgū nav pieejami rūpnieciski ražoti mazas ietilpības elektroautobusi. Veroties nākotnē, Ošenieks ieskicēja, ka pozitīvas pieredzes gadījumā nākotnē Ventspils reisa pašreizējais autoparks varētu tikt pilnībā nomainīts pret jauniem elektroautobusiem. Tas nozīmē, ka papildus būtu nepieciešams iegādāties vēl aptuveni 15 autobusus.

Projekta Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru Ventspilī īstenotājs ir PSIA Ventspils reiss, un tā mērķis ir nodrošināt pilsētas iedzīvotājus ar videi draudzīgu sabiedrisko transportu, tādējādi samazinot sabiedriskā transporta radīto vides piesārņojumu Ventspilī.

Projekta kopējās izmaksas ir 6 574 289,57 eiro ar PVN jeb 5 465 399,99 eiro bez PVN, tai skaitā attiecināmās izmaksas 5 444 999,99 eiro un plānotais ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums 85% apmērā – 4 628 249,99 eiro. Ventspils reiss no saviem līdzekļiem segs 15% izmaksu. Projekta īstenošana norit ar ES Kohēzijas fonda līdzfinansējumu darbības programmas Izaugsme un nodarbinātība 4.5.1. specifiskā atbalsta mērķa Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru 4.5.1.2. pasākumā Attīstīt videi draudzīgu sabiedriskā transporta infrastruktūru (autobusi)

Autobusa tehniskie parametri
Pašmasa – 11 398 kg
Pilna masa – 19 000 kg
Degvielas tvertnes tilpums – 280 l
Motora tilpums – 7698 cm3
Motora jauda – 220 ZS
Elektromotora jauda – 16 kW
Autobusa maksimālais ātrums – 90 km/h
Dzinēja tips – EURO 6
Degvielas veids – DD/elektrība

Pa labi – Ventspils reisa jaunais, mūsdienīgais, ekonomiskais Mercedes-Benz CITARO C3 hibrīdautobuss, kam līdzās pa kreisi novietots tā priekštecis – gadsimtu mijas ražojums.

Uzreiz pēc svinīgā pasākuma jaunais autobuss devās savā pirmajā reisā maršrutā Autoosta–Piltene. Pie stūres sēdās uzņēmuma ilggadējais autobusu vadītājs Aigars Lipenbergs.

Apmaksāta informācija.

Lasi vēl

Komentāri (2)

  • -1
    Kriska 09.06.2020, 08:56:48

    Viss jau ļoti skaisti, ja nebūtu skumji- vai nebūs dārgākas biletes. Lielākā daļa pasažieru tie ir bērni un pensionāri. Un lielāka daļa , es domāju, izvēlētos zemāku komfortu un lētākas biļetes

  • 0
    Ventspilsreiss 09.06.2020, 10:38:59

    Pašlaik pašvaldības SIA "Ventspils reiss" rīcībā nav informācijas, ka būtu gaidāms braukšanas biļešu cenu paaugstinājums.

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: