Pirmsskolas izglītības iestādē Margrietiņa pakāpeniski tiek ieviesta Montesori pieeja bērnu izglītošanā. Patlaban tā tiek īstenota vienā grupā. Gan bērnu vecāki, gan skolotāji izjūt gandarījumu par veiktajām pārmaiņām.

Aizvadītā gada septembrī mainījās pirmsskolas izglītības iestādes vadība, un jaunā vadītājas pienākumu izpildītāja Inguna Irbe darbu sāka ar savu redzējumu par to, kā iestādei perspektīvā attīstīties. Viena no jaunās vadītājas idejām ir Marijas Montesori pedagoģijas principu iedzīvināšana iestādes izglītības procesā.

Izglītības iestādē pavisam ir desmit grupas, kas izvietotas divos korpusos. Plānots, ka vienā no korpusiem ar laiku visas četras grupas tiks pielāgotas tā, lai tajās varētu ieviest Montesori pieeju. Šobrīd šādi strādā Mārīšu grupa, kurā ir 2-3 gadus veci bērni, ar septembri šī pieeja tiks ieviesta arī Sprīdīšu grupā, un ar katru nākamo mācību gadu plānots atvērt vēl pa vienai grupai.

Montesori pedagoģijas pamatā ir īpaši sagatavota vide un pedagogs, kā arī īpaši mācību materiāli. Vide iekārtota tā, lai bērnam viss būtu parocīgi un viņš varētu paņemt jebkuru materiālu. Pedagogs ir palīgs, nevis noteicējs, viņš palīdz apgūt jaunas zināšanas, izdarīt atklājumus un izlabot kļūdas, taču nedara to bērna vietā. Marijas Montesori izstrādātie materiāli ir kvalitatīvi un estētiski (pārsvarā tie ir materiāli no koka), tie veicina bērnu vēlmi darboties. Daudzos materiālos iestrādāta kļūdas pārbaudes funkcija – bērns pats secina, ka ir kļūdījies un izdomā, kā kļūdu labot. Bērnam tiek dota brīva izvēle, ar kuru materiālu darboties un cik ilgi. Taču brīvība nenozīmē haosu, jo pēc darbošanās katra lieta jānoliek savā vietā. Tāpat pastāv noteikums, ka nedrīkst traucēt citiem bērniem.

Lai Margrietiņā ieviestu Montesori pieeju, tam gatavojās arī pedagogi, apmeklējot īpašus kurus. Grupas skolotāja Sanita Plūme stāsta, ka viņa bērnam nedod norādījumus vai uzdevumus, ko un kā viņam būtu jādara, jo Montesori pedagoģija skolotājam dod uzdevumu: «Palīdzi man izdarīt pašam!» Iepriekšējos gadus, strādājot ar bērniem, skolotāja centās sagatavot dažādus uzdevumus, kas atbilst noteiktai tēmai. Tagad skolotāja vairāk vadās pēc tā, par ko konkrētajā brīdi interesi izrādījis pats bērns. Ja nepieciešams, iepriekš plānoto tēmu par, piemēram, dārzeņiem, var uz laiciņu atlikt, ja bērns iededzies par mašīnām. Tad ir īstais laiks, lai ļautu viņam pēc iespējas vairāk izzināt tieši to, kas viņu interesē konkrētajā brīdī. Skolotājai Evai Liepai šis ir pirmais darba gads izglītības iestādē. Kursos apgūto Eva vērtē kā neatsveramu pieredzi, bet ikdienā skolotāju priecē tas, cik bērni ir darboties griboši un cik daudz var izdarīt paši.

Kad ieejam Mārīšu grupā, ir klusums. Katrs bērniņš ir iegrimis izvēlētajā nodarbē. Kāds puisēns bļodā mazgā lupatiņas, cits šķiro zeķītes, meitene glezno uz stikla virsmas, cita meitene darbojas ar kinētiskajām smiltīm, viens zēns pārlej ūdeni, vēl kāds ber traukā graudus, meitene, darbojoties ar koka šabloniem, piemeklē īsto vietu dažādu formu lapām, vēl kāds bērns skrūvē plastmasas detaļas. Ja kāds bērniņš nebūtu labā omā un kļūtu niķīgs, viņš kopā ar skolotāju vai auklīti dotos uz guļamistabu, kur iekārtots stūrītis individuālām nodarbēm, pastāsta pedagogi.

Tā kā bērni visu laiku ir nodarbināti, turklāt dara to, kas viņus interesē, šai grupā klusums un miers ir vienmēr. Taču neizpaliek arī brīži, kad bērni komunicē cits ar citu – kopā dzied dziesmiņas, klausās pasakas, vingro, spēlējas pagalmā.

Arī bērnu vecāku atsauksmes par Montesori pedagoģijas ieviešanu grupā ir ļoti pozitīvas, un tas izglītības iestādes pedagogiem ir lielākais gandarījums. Mazā Artjoma mamma ievērojusi, ka bērns ir kļuvis patstāvīgāks, labprāt ievēro dienas režīmu, viņam patīk pašam likt uz šķīvja ēdienu. Tāpat māmiņa atzīmē, ka dēlam ir ļoti attīstījusies smalkā motorika, viņš prot zīmēt sarežģītas figūras, attīstījušās arī citas prasmes. Arī Ričarda mamma ievērojusi, ka bērns kļuvis patstāvīgāks, tāpat viņa akcentē dēla valodas attīstību. Cita bērniņa mamma atzīst, ka, uzsākot bērnudārza gaitas, bērns bija ļoti kautrīgs un neko nevēlējās darīt pats. Tagad viņš prot pats apģērbties, saķemmēt matus, attīstījušās arī citas pašapkalpošanās prasmes. «Montesori programma ļauj bērnam ātrāk attīstīties. Būt patstāvīgākam. Lielākam savā ziņā,» secina māmiņa.

Montesori pedagoģijas principi ir cieši saistīti ar jauno kompetencēs balstīto pieeju pirmsskolas bērnu izglītošanā. Gan jaunās vadlīnijas, gan Montesori pedagoģija atbalsta bērna izvēles brīvību un pašvadītu mācīšanos.

Montesori pedagoģijas ieviešanu pirmsskolas izglītības iestādē Margrietiņa atbalstījusi pilsētas dome un tās Izglītības komisija. Montesori mācību līdzekļu iegādei izlietoti 1250 eiro. Margrietiņas pedagogi ar pašvaldības atbalstu bijuši pieredzes apmaiņas braucienā uz izglītības iestādi Pētnieku darbnīca Garkalnes novadā. Inguna Irbe pauž lielu gandarījumu par veiktajām pārmaiņām, par vecāku atbalstu un darba novērtējumu. «Katru dienu bērns dodas uz bērnudārzu ar prieku!» šādu atziņu paudusi Mārīšu grupas audzēkņa Arjoma mamma, un tas iestādes pedagogiem ir vislielākais ieguldītā darba novērtējums.

Foto: Ričards izvēlējies skrūvēt plastmasas detaļas. Šī nodarbe labi attīsta bērna plaukstas sīko motoriku un sagatavo rociņu rakstīšanai, ko zēns apgūs pēc dažiem gadiem.

Apmaksāta informācija.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: