Izstrādājot sabiedriskā transporta nākotnes koncepciju no 2021. līdz 2030. gadam, reģionālo autobusu kopējais maršruta tīkls ir samazināts par 17%, pastāstīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš pastāstīja, ka pēdējos gados Latvijā ir samazinājies iedzīvotāju skaits, palielinājies privātā transporta skaits, kā arī samazinājies sabiedriskā transporta pasažieru skaits, tomēr maršruta tīkls ir saglabājies teju nemainīgs, tāpēc katru gadu pieaug valsts budžeta izdevumi, dotējot sabiedriskā transporta pārvadājumus.

Linkaits pauda, ka pašreiz mērķis ir veicināt iedzīvotāju pārsēšanos no privātā transporta uz konkurētspējīgu, ērtu, drošu, uzticamu un integrētu sabiedrisko transportu, turklāt tiks veicināta pasažieru pārsēšanās no autobusa uz vilcienu.

"Veicot tīkla pārskatīšanu un racionalizēšanu, mēs domājām gan par Eiropas Savienības prasībām attiecībā uz oglekļa dioksīda izmešiem, gan klimata politiku, gan arī par to, kā nodrošināt, lai sabiedriskais transports būtu augstā kvalitatīvā līmenī," pauda satiksmes ministrs.

Izstrādājot koncepciju, uzsvars ir likts uz dzelzceļa pārvadājumiem. Savukārt, kur nav pieejams vilciens, saglabāsies valsts dotēti autobusu reisi. Linkaits stāstīja, ka tiks ieviesti divi jauni principi - valsts nedotēti autobusu maršruti un bezmaksas autobusu maršruti.

Komercpārvadājumi jeb valsts nedotēti autobusu reisi būs vietās, kur autobusi kursē paralēli dzelzceļa līnijai. Dzelzceļš kā pārvadājumu sistēmas mugurkauls galvenokārt būs Rīgā un Pierīgā, kur cilvēki pārvietojas lielā skaitā, lai nokļūtu uz skolu vai darbu. Kā norādīja ministrs, ja veiksmīgi noslēgsies AS "Pasažieru vilciens" elektrovilcienu iepirkums, tad no 2021.gada tiks piedāvāts lielāks vilciena reisu skaits. Savukārt, ja vilcienu iepirkumu neizdosies noslēgt, tad tiks organizēts konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu dzelzceļa maršrutos.

Linkaits skaidroja, ka valstij nav pamata dotēt maršrutus tur, kur autobuss dublējas ar vilcienu - tas ir virzienā uz Jūrmalu, Jelgavu, Ogri, Siguldu. Ņemta vērā arī paredzētā dzelzceļa tīkla elektrifikācija - pēc tās minētajiem maršrutiem klāt varētu nākt arī Daugavpils virziens.

Savukārt bezmaksas sabiedriskais transports tiks nodrošināts vietās, kur iedzīvotāju blīvums ir mazāks nekā četri iedzīvotāji uz kvadrātkilometru. Ministrs uzsvēra, ka šo maršrutu skaits un virziens "nav akmenī cirsts", un, tuvojoties 2021. gadam, vēlreiz tiks izvērtēts, kur šādi reisi ir nepieciešami, turklāt tas varēs mainīties.

Linkaits uzsvēra, ka autobusu kilometru skaita samazināšanās par 17% pasažierus un iedzīvotājus neietekmēs, jo būtiskākais, veidojot koncepciju, bijis nodrošināt, ka cilvēks vienas dienas laikā var ērti no dzīvesvietas nokļūt attīstības centrā uz darbu, skolu vai kādu pasākumu, un atgriezties arī atpakaļ mājās.

Godiņš pastāstīja, ka valsts dotēto reisu skaits pamatā samazināts uz Rīgas un Pierīgas rēķina, bet reģionos tīkls tiks apkalpots tāpat kā pašreiz.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: