Valdības atbalstītie grozījumi Ventspils brīvostas likumā dos brīvostai iespēju saņemt 15,3 miljonu eiro valsts aizdevumu.

Ministru kabineta sēdē otrdien, 16. jūnijā, tika atbalstīti grozījumi Ventspils brīvostas likumā, kas nosaka, ka Finanšu ministrs valsts vārdā izsniegs aizdevumu brīvostas pārvaldei kredītiestāžu izsniegto būvniecības kredītu pārkreditēšanai un sākto būvniecības projektu kreditēšanai. Valsts aizdevuma izsniegšanas nosacījumus Ministru kabinets noteiks pēc likuma grozījumu apstiprināšanas Saeimā.

Brīvostā skaidroja, ka nepieciešamība pēc Valsts kases aizdevuma sākto Eiropas Savienības (ES) līdzfinansēto ostas infrastruktūras attīstības projektu realizācijai Ventspils brīvostas pārvaldei radusies vairāku nozīmīgu apstākļu - pasaules ekonomiskās situācijas, tranzīta kravu krituma un kopējo tirgus konjunktūras izmaiņu, kā arī ASV Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (OFAC) sankciju izraisīto pārmaiņu procesa dēļ.

Brīvostas pārstāvji norādīja, ka aizdevumi nepieciešami ES līdzfinansētu infrastruktūras projektu īstenošanai. 2020. gada jūnijā iestājas kredītu atmaksas termiņš četriem brīvostas pārvaldes kredītiem 8,3 miljonu eiro apmērā par objektiem, kas jau ir nodoti ekspluatācijā.

Līgumos bija atrunāta iespēja pagarināt kredītu atmaksas termiņu par trim gadiem, ko Ventspils brīvostas pārvalde plānoja izmantot, taču iepriekš minēto apstākļu dēļ bankas šādu iespēju atteikušas. Arī citas bankas atteikušās refinansēt kredītlīgumus, paužot viedokli, ka nepieciešams pārliecinošs valsts atbalsts Ventspils brīvostas agrāko saistību pārņemšanai.

Minētie aizdevumi izmantoti Ventspils brīvostas industriālā parka jaunu ēku būvniecībai, pievedceļu ostas teritorijai un industriālajām zonām izbūvei, ostas kanāla krasta nostiprināšanai un citiem infrastruktūras projektiem.

Papildus 8,3 miljonu eiro kredītsaistību pārfinansēšanai nepieciešami septiņi miljoni eiro sākto ES Kohēzijas fondu projektu - pievedceļu būvniecības, hidrotehnisko būvju atjaunošanas un rūpniecisko ēku būvniecības - īstenošanai.

Ventspils brīvostas pārstāvji skaidroja, ka straujā ekonomiskās situācijas pasliktināšanās pasaulē un tirgus konjunktūras izmaiņas 2020. gadā ir radījušas lielu kravu apgrozījuma un plānoto Ventspils brīvostas pārvaldes ienākumu kritumu.

Ja 2019. gada vidū, kad tika izstrādātas 2020. gada kravu prognozes un plānots budžets, Ventspils brīvostas termināļu sniegtā informācija ļāva prognozēt aptuveni 20 miljonu tonnu apgrozījumu un tam atbilstošus ieņēmumus, tad 2020. gada sākumā daļa termināļu prognozes atsauca, jo esošajos tirgus apstākļos neredzēja iespējas nodrošināt iepriekš plānoto kravu prognožu izpildi.

Akmeņogļu pārkraušana, kas 2019. gadā sasniedza aptuveni 5,5 miljonus tonnu, šā gada siltās ziemas un Eiropas tirgus konjunktūras dēļ Ventspilī ir gandrīz pilnībā apstājusies. Arī naftas produktu segments zemo tirgus cenu dēļ atrodas stagnācijā, tādējādi tirgū ir pieprasījums pēc uzglabāšanas jaudām, kas samazina šī produkta pārkraušanu daudzās pasaules ostās. Būtisku visu segmentu kravu samazinājumu radījusi arī Covid-19 izraisītā globālā ekonomiskā krīze, kas ir izraisījusi vispārēju Ventspils brīvostā tradicionāli pārkrauto preču patēriņa bremzēšanos pasaulē.

OFAC sankciju rezultātā Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu izveidot AS "Ventas osta", kas ar laiku pārņemtu Ventspils brīvostas pārvaldes funkcijas. Brīvostas pārstāvji skaidroja, ka šajā brīvostas pārvaldības pārmaiņu situācijā bankas atturas no likvidējamas iestādes pārkreditēšanas, jo, banku izpratnē, "Ventas ostai" pārņemot Ventspils brīvostas pārvaldes iepriekšējās saistības, pastāv to izpildes riski. Tāpat jāņem vērā, ka OFAC sankcijas negatīvi ir ietekmējušas vairāku brīvostas termināļu darbību, kam sankcionētās personas dēļ radās no komersantiem neatkarīgas grūtības veikt norēķinus ar klientiem, kas attiecīgi atstāj iespaidu uz kopējo ostas darbību un Ventspils brīvostas pārvaldes ieņēmumiem.

Ņemot vērā pārmaiņu procesus tranzīta nozarē, Ventspils ostas darbībā un pārvaldē Ventspils brīvostas pārvalde ir sākusi kompleksu izmaksu samazināšanas programmu. Ir veikta ES fondu līdzfinansēto Ventspils brīvostas pārvaldes infrastruktūras attīstības projektu atbilstības un īstenošanas statusa analīze un efektivitātes izvērtējums.

Iegūtie atzinumi pamato valsts atbalsta nepieciešamību Ventspils brīvostas pārvaldes kopējās finanšu situācijas neatliekamai stabilizēšanai, norādīja brīvostas pārstāvji.

Iepriekšējos gados Ventspils brīvostas pārvalde ir uzņēmusies augstu finanšu slogu, kas pašreizējās globālās ekonomiskās krīzes un citu nevēlamu faktoru rezultātā pašas spēkiem nav atrisināmas. Diemžēl Ventspils brīvostas pārvalde iepriekš nebija pietiekami novērtējusi kredītsaistību apkalpošanas riskus, netika veidots finanšu drošības spilvens, kas nodrošina kredītsaistību izpildi ārkārtas krīzes situācijā, pauda brīvostā.

Tomēr Ventspils brīvostas pārvaldnieks, valsts pārstāvji Ventspils brīvostas valdē un "Ventas osta" sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Ministru kabinetu veic visus nepieciešamos pasākumus, lai nostiprinātu Ventspils brīvostas reputāciju un nodrošinātu iepriekš daudzu gadu laikā uzņemto brīvostas infrastruktūras attīstības projektu ilgtermiņa finanšu saistību izpildi, norādīja brīvostas pārstāvji.

Tiek veikta atsevišķu ostas dienestu cilvēkresursu optimizācija un uzsākts cilvēkresursu funkcionālā audita process ar mērķi identificēt papildus optimizācijas iespējas. Par 20% samazināti kārtējie izdevumi teritoriju uzturēšanai, apsaimniekošanai un apsardzei, samazināti mārketinga izdevumi. Tāpat tiek būtiski koriģēta investīciju programma, turpinot tikai ar ES līdzfinansējumu īstenotos projektus, kuru iesaldēšana vai pārtraukšana radītu lielāku negatīvu efektu.

Tāpat brīvostā minēja, ka Ventspils brīvosta ir viens no valsts transporta un loģistikas nozares struktūras galvenajiem elementiem, ir otrā lielākā osta Latvijā, trešā lielākā Baltijā, ir reģiona viens no nozīmīgākajiem tranzīta koridoriem, Eiropas TEN-T transporta pamattīkla osta, kas vēsturiski pamatā apkalpo Krievijas, Baltkrievijas un citu NVS valstu eksportu, kalpo par svarīgu Latvijas ražojošā sektora eksporta koridoru uz Skandināviju, pauda brīvostā.

Lasi vēl

Komentāri (17)

  • 0
    Pilsēta Pirms 3 nedēļām, 6 dienām

    Raksts par to, ka visi citi vainīgi. Gan cilvēki, gan apstākļi.

  • -4
    Nah Nahs XI Pirms 3 nedēļām, 6 dienām

    Tagad dabūs ilgi cīnīties ar lembergistu darboņu "mantojumu"...

  • -10
    Opaps Pirms 3 nedēļām, 6 dienām

    Kāds AL mantojums?. Pirms raksti padomā . Visa šī jēzga sākās ar Bordāna & Co apdiršanu Venspili un braucienu uz ASV par mūsu nodokļiem. Ventspilī un Latvijā krītas tranzīts par 40% , tas ļoti ietekmē valsts budžetu. Man ir tādas domas , ka šī valdība kaut ko groza , lai mēs dzīvotu sligtāk un noklūtu zem kaut kādas tupeles.Šis ASV sankcijas Ventspilij ļoti iegrieza , bet kopumā arī valstij. Tā jau sūdīgi iet ar ekonomiju , bet vienam otram tas ir izdevīgi. Domāju ,ka Bordāms un kuri aiz viņa stāv ir īstenie komunistu pārstāvji.

  • -5
    yolo Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Pats padomā. Nevienam mēs neinteresējam. Mazās prese konferencītes un uzrunas ir tik ļoti izskalojušas te lielumam smadzenes, ka nespēj loģiski uz lietām paskatīties. Citu vainošana un skaļa bļaušana ir tikai, lai novērstu uzmanību no sevis. Jāsaprot ,ka vainīgs ir tas kurš zadzis, ne tas kurš zagli atmasko.

  • -2
    keda Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    yolo, vairāk vai mazāk spēcīgi lobiji ir visur, arī asv, un nav nemaz tik neticami, ka pie varas esošie jēkāpisti spēja kaut ko labu sasolīt tādam naudas devējām, kas var ietekmēt pareizos puikas, kas, savukārt var papildināt Magņitska sarakstu. Nav tas nereāli, sevišķi, ja atceramies Skultes gāzes termināla stāstu un Bordāna tikšanos ar čali no ASV, kas to vēlas celt. Nav man pierādījumu, ka tā ir, bet galīgi neizslēdzu tādu scenāriju. Nākotne rādīs, jo drīz vien pēc pārņemšanas jau runāja, ka tie termināli, kas nevelk, var droši iet prom, gan jau citi būs vietā, kas tad arī liek domāt, ka kādam tā vieta neaizsalstošajā ostā ir jau aizrunāt. bet atkārtošos - tās ir tikai tādas aizdomas. Ta redzēs

  • 0
    yolo Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Keda, piekrītu, ka visdrīzak neviena no pusēm nav godīga un neizmanto godīgus paņēmienus. Mani tik izbrīna cilvēku naivums, domājot, ka kāds kaut ko dara, lai ieriebtu ventspilniekiem vai arī, ka šādas kampaņas tiek rîkotas aiz skaudības, jo mums ir ielas bruģētas :)) Man šķiet, ka šeit brīvostā viss jau sākotnēji ticis būvēts uz sistēmas, kas nes labumu konkrētiem cilvēkiem un kad šie cilvēki zaudē ietekmi, tad arī viss pārējais diemžēl sabrûk. Attiecīgi šeit nav darba, apkalpojošai sfērai nav klienti utt ķēdīte turpinās.

  • 0
    macro-x Pirms 3 nedēļām, 6 dienām

    Ljoti labs lemums. Vispar nevajadzetu valsts strukturam aiznjemties no skandinavu bankjelem, tadaveida barojot liekezhu baru Skanstes rajona un pari jurai

  • 0
    yolo Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Ko Tu iesaki? Veidot skaidras naudas uzkrājumus? :)))))

  • 0
    Beshenij Karasj Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Atkal iespēja pabaroties valdības cūciņām.

  • -4
    keda Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    "Ventspils brīvostas pārvaldnieks, valsts pārstāvji Ventspils brīvostas valdē un "Ventas osta" sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Ministru kabinetu veic visus nepieciešamos pasākumus, lai nostiprinātu Ventspils brīvostas reputāciju"
    hahaha, agrāk bija tāds joks, ka komunisti paši vāra sūdus, lai pēc tam varonīgi tos pārvarētu un tieši tas noticis ar mūsu ostu! Es tiešām neraudāšu, ja būšu kļūdījies, bet šobrīd ir tāda pārliecība, ka "ostas glābēji" īsti nenojauta, uz ko parakstās un kādas tam visam būs sekas. Protams, var jau tagad stāstīt, kāāāā viss bija nolaists, bet skaidrs ir arī tas, ka ir daudz lietas, kam jaunie saimnieki gatavi nebija. Bet nu apetīte nāk ēdot un gan jau Linkaits arī Liepājas ostu apēdīs. Ieies vēsturē un pēc tam varēs mierīgi sēdēt kādā valdē vai kaut kā tā

  • -1
    ventspilnieks 36,7 Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Bet Aivaronkulam tās budkas bija jārauj augšā, kaut nagi noiet. Pa sviestmaizi izīrē un tikpat tur neko pilsēta nevar atsist no tiem nabagiem. Un žīdu bodes ir smaidīgas, ja tev tur kāposts 3x vairāk kā spēj tērēt. Līdzko ne tā, uzreiz metiens, vai tur aivars, rūdolfs vai svētais pēteris ;)

    keda, es atceros, ka usa lika nobloķēt visu, kur Aivaronkula vārds kādreiz ir figurējis, neskatoties kam tur šodien kas pieder.
    Ja man būtu jāglābj, es prasītu leišiem, lai lemburģiju pievieno Klaipēdai. :D Pilnīgi pārdodot ārzemniekiem, te pēc kādas paaudzes sāksies kustība, vismaz iezemiešiem būs darbs un nebūs jālaižas.

  • -1
    yolo Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Pareizi saki. Tāpat kā kādreiz bija piedāvājums ventspils naftu un lattostransu, vismaz pusi atdot krieviem. Te, droši vien, viss plauktu un zaļotu. Bet tā nav, jo mūsu sabiedrībai ir iepotēts, ka viss kas nāk no austrumiem ir slikts kā arī saimniekam pumpas metas, ja kaut kas no sagrābtā ir jāatdod. Ilgtermiņā būtu bijuši tikai ieguvēji

  • -4
    keda Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Nu nez, nepiekrītu par tām budkām... Malmar, Bucher, HansaMatrix, EuroLCD - cik tur darbavietu vien. Tas nu tiešam bija tālredzīgs solis, ņemot vērā prognozes par kravu kritumu, kas tagad arī notiek. Termināliem ar pārkārtošanos iet smagāk, kam gan jau ir arī objektīvi iemesli, bet nu vismaz ir rūpnieciskā zona, kas palīdz elpot i pilsēta, i pašai brīvostai.

  • 0
    ventspilnieks 36,7 Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Nosauci dzīvās :), nav problēmu, ir ok, tie paši ārzemnieki vien ir. Ja ieliek filtrus statistikas ekselī un izvelk 'nomaksātais soc nodoklis rūpniecības uzņēmumos Ventspilī' tad parādās vietējo patriotisms :D

  • -3
    keda Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Daļu jau nosaucu :) Statistika par nodokļiem man nav, bet ir šāda tāda info no strādājošajiem, ka galīgi bēdīgi jau nav. Un nav arī šaubu, ka tas industrializācijas plāns palīdzējis ražošanai pie mums izaugt faktiski no nulles. Un palīdz pēc Metalurga nogrimšanas dzīvot Liepājai.

  • 0
    ventspilnieks 36,7 Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Liepāja pati čubinās https://www.tvnet.lv/6978831/uznemums-sacis-jaunas-rupnicas-buvniecibu-bijusaja-liepajas-metalurga-teritorija
    pozitīvais, ka nauda ir un pats būvē

  • 0
    Ventiņš1 Pirms 3 nedēļām, 5 dienām

    Varbūt no sākuma vajadzētu iemācīties vadīt uzņēmumu un pelnīt?
    Kāpēc man kā nodokļu maksātājam jāmaksā par neveiksmīgu vadīšanu?

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: