Pašvaldība lūgs Satiksmes ministrijai (SM) papildu informāciju par nosacījumiem tās dalībai Ventspils ostas kapitālsabiedrībā, sacīja Ventspils domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits reģionālajā vizītē Ventspilī piedāvāja pašvaldībai pēc ostu pārvaldības reformas sākšanas līdzdalību Ventspils ostas kapitālsabiedrībā.

Vītoliņš atzina, ka Linkaits vakar izteicis oficiālu priekšlikumu pašvaldībai piedalīties jaunajā valsts kapitālsabiedrībā, kur 60% kapitāldaļu būs valstij un 40% kapitāldaļu - pašvaldībai.

"Es teicu, ka par šo piedāvājumu ir pārāk maz informācijas, ka ir nepieciešams zināt, kā tiek plānots kopējais darbs. Ja kapitāldaļu sadalījums būs 60% un 40%, kā tas pašlaik plānots Ostu likumprojekta trešajam lasījumam, tad ir svarīgi zināt, kāda būs mazākuma kapitāldaļu turētāja tiesību aizsardzība, lai nebūtu "lielā brāļa" un "mazā brāļa" attiecības. Līdz šim mēs esam uzstājuši uz līdzvērtīgu jeb 50% un 50% kapitāldaļu sadalījumu starp valsti un pašvaldību," skaidroja Vītoliņš.

Tāpat pašvaldībai svarīga esot kapitālsabiedrības pārvaldes forma, cik cilvēku padomē un valdē, ko viņi pārstāvēs un pēc kādiem kritērijiem viņus izvēlēsies.

Vītoliņa ieskatā pats galvenais jautājums esot par pašvaldības ieguldījumu kapitālsabiedrībā. "Mēs pašlaik uzskatām, ka pašvaldībai nav jāiegulda savs īpašums, jo jaunā kapitālsabiedrība īpašumu pārņems no Ventspils brīvostas pārvaldes, kuras aktīvi ir vismaz 170 miljoni eiro, ja nemaldos. Šī manta ir radīta kopējā valsts un pašvaldības darbā 25 gadu laikā. Un būtu tikai godīgi, ja to uzskatītu par kopēju mantu un pašvaldībai nevajadzētu uzņemties jaunas saistības," norādīja domes priekšsēdētājs.

Viņš piebilda, ka pašvaldība divus gadus nav piedalījusies Ventspils brīvostas pārvaldes darbā un pašvaldībai nav zināms, kāds ir ostas pārvaldes finansiālā situācija, kādas tai ir saistības, plāni, stratēģija. "Mēs gribētu tikt skaidrībā, kāds ir tas kuģis, uz kura klāja mēs tiekam aicināti. Ar ministru vienojāmies, ka iesniegsim viņam konkrētus jautājumus, lai varētu pieņemt izsvērtu lēmumu," sacīja Vītoliņš.

Tāpat ar satiksmes ministru pārrunāta iespēja attīstīt jaunu rūpnieciskās ražošanas projektu Ventspils brīvostas pārvaldes teritorijā, kam ir pieejams Eiropas struktūrfondu atbalsts, lai radītu 45 jaunas darbavietas. Domes priekšsēdētājs atzina, ka pašvaldība ir gatava to darīt, ka brīvostas pārvaldei trūkst kapacitātes ražošanas objektu attīstībai. Vītoliņš piebilda, ka ministrs solījis risināt šo problēmu.

Jau ziņots, ka Saeima trešdien otrajā lasījumā atbalstīja grozījumus "Ostu likumā", kas paredz Rīgas un Ventspils ostas pārveidot par kapitālsabiedrībām. Parlamentam grozījumi būs jāskata vēl vienā lasījumā. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš tam noteikts 15. decembris.

Ministrs informē, ka paralēli sarunā ar Ventspils pašvaldību apspriesta valsts un pašvaldības sadarbību kopīgas ostas kapitālsabiedrības veidošanā. Tas esot svarīgi, lai attīstītos gan osta, gan industriālais sektors pilsētā. Sarunas tikšot turpinātas.

Neskatoties uz kravu apgrozījuma nepārtraukto kritumu, ministrs apgalvo, ka Ventspilī esot redzama pozitīva dinamiku ostas attīstībā, īpaši darbā, kas veltīts jaunu kravu veidu piesaistei.

Jau ziņots, ka Ventspils ostā šogad desmit mēnešos tika pārkrauti 9,013 miljonu tonnu kravu, kas ir par 15,9% mazāk nekā pērn. Liepājas ostā oktobrī pirmo reizi pārkrauts vairāk kravu nekā attiecīgajā mēnesī Ventspils ostā.

Savukārt Linkaits norāda, ka esot paveikts daudz, lai ostas darbs attiecībā pret uzņēmējiem būtu maksimāli caurspīdīgs un uz vienotiem principiem balstīts.

Vizītes laikā pārrunāti gan aktuālie ostas termināļu pārkrauto kravu rādītāji un nākamā gada prognozes, gan plāni ostas maksu sakārtošanā, infrastruktūras attīstībā, kā arī jaunu kuģošanas līniju piesaistē.

Lasi vēl

Komentāri (2)

  • -11
    Renars Z 02.12.2021, 16:40:35

    Linkaitis un pārējie rīdzinieki nav ieinteresēti Ventspils Ostas attistībā. Un 60%-40% neder, ir jābūt 50%-50%.

  • -2
    Sandris Akmens 03.12.2021, 09:18:48

    Es kā šis valsts un pašvaldības iedzīvotājs, gribētu palūgt iepriekšējās brīvostas valdes komentāru, kāpēc brīvostai ir izveidojies 50MILJ parāds?
    Kāpēc visas Ventspils ielas ir ostas pievadceļi?
    Kāpēc brīvostas flote, satiksmes dienests ir palikuši 90 gados?
    Kāpēc brīvosta ieguldīja naudu ostas darbnīcās, ja tās jau sākotnēji tika domātas kā ģimenes centrs?

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: