Klavieres ir ģeniāls izgudrojums. Uz tām var izplosīties, izraudāties un izsmieties – kā ne uz viena cita instrumenta.

Labs pianists uz labām klavierēm var arī atdarināt visus pārējos instrumentus – stīgu, pūšamos, sitamos, pat balsi. Klavieres var čukstēt kā sirdsbalss vai dārdināt kā pērkons. Banāli? Ne tiem, kas ir izbaudījuši, ko izcila klavierspēle spēj nodarīt cilvēkam.

Uz klaviermūzikas koncertiem, pirmkārt, ir vērts iet tādēļ, ka tajos visbiežāk skan klasiskā mūzika, kas piedāvā īpašu emociju gammu. Otrkārt, klaviermūzikas koncerti ir gandrīz vai apbrīnas vērti notikumi, jo pianisti itin bieži izvēlas visu programmu atskaņot no galvas, vienpersoniski vadot visu publiku vienotā garīgā piedzīvojumā, kurš ir tikpat komponista, cik viņu pašu kontrolēts. Ir vērts sev dāvāt šādu privilēģiju – piedzīvot dzīvu izcilu mūziku caur viena cilvēka uztveres prizmu.

Jūras vārtos ir divi dažādi instrumenti – viens lielāks un jaunāks, otrs – mazāks un vecāks. Un, pateicoties klaviertehniķa Jāņa Kalniņa meistarībai, tie abi skan, ja ne vienādi, tomēr vienlīdz izcili. Tāda bija mana personīgā pieredze, nesen tur atskaņojot Brāmsa Vācu rekviēmu versijā divām klavierēm. Lai arī zāles akustika ir vairāk piemērota teātrim, nevis akustiskiem instrumentiem, manuprāt, tā palīdz saklausīt un izšķirt mikroskopiskas nianses mūziķa izpildījumā, gluži kā ierakstu studijā. Man kā pianistam tas gan uzliek papildu atbildību – jo viss, ko es daru, ir dzirdams kā uz paplātes!

Tas šķiet gaužām aizraujoši, ka klavierduets no Baltkrievijas – Natālija Kotova un Valērijs Borovikovs – piekritis tik spilgtu programmu atskaņot ne vien Liepājā, bet arī īpaši ventspilniekiem. Uzjundī siltas atmiņas, atceroties brīnišķīgās melodijas no Vestsaidas stāsta un Porgija un Besas, turklāt Brubeka džezs ir augstākās raudzes, un, zinot Šnitkes māku parodēt, es nekādi negribētu laist garām iespēju dzirdēt šādu programmu. Man arī šķiet, ka šis koncerts varētu būt kādam laba pirmā reize koncertu apmeklēšanā – samērā viegli uztverams, dungojams, smaidāms repertuārs ar piedāvājumu vērot divus māksliniekus, kuri absolūti sinhroni darbina divus ģeniālus instrumentus. Nu ko vēl var gribēt?

Pianists Reinis Zariņš

Foto: reiniszarins.com

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: