Šo sestdien koncertzālē Latvija ilgi gaidīts notikums – tiks atskaņots komponista Krista Auznieka pieckāršā koncerta Four Angles pirmatskaņojums.

«Stāsts par darbu Four Angles sācies jau sen, vēl pirms koncertzāles atvēršanas 2019. gadā. Līdz ar pirmās sezonas plāniem dzima doma arī par jaunas tradīcijas iedibināšanu – ar zināmu regularitāti pasūtināt jaundarbus gan spilgtiem latviešu, gan ievērojamiem ārvalstu komponistiem, kurus Ventspilī pirmatskaņotu starptautiski atzīti mūziķi. Turklāt šie jaundarbi saspēlēsies un pārradīs vietējo folkloru, patiesu vai izdomātu. Tā nu pirmais no tiem – Four Angles jeb Četri leņķi – ir spēle ar pilsētas ielās joprojām dzīvi klīstošo teiksmu par latviešiem tik pazīstamo, bet lielākajai daļai pasaules eksotisko spēli novuss, par tās izcelsmi pirms aptuveni simt gadiem tieši Ventspilī. Arī dzejnieks Semjons Haņins, pats būdams kaislīgs novusa spēlmanis, skaņdarbam piesviež savu pasaku par to, kur un galvenais – kā šis, nu jau par nacionālu kļuvušais, sporta veids radies,» norāda koncertzāles mākslinieciskais vadītājs Miks Magone.

Krista Auznieka koncerts Four Angles rakstīts klavierēm, ērģelēm, vijolei, elektronikai, trompetei un stīgu kamerorķestrim. Pirmatskaņojumā Ventspilī Four Angles kopā ar Valsts kamerorķestra Sinfonietta Rīga mūziķiem diriģenta Artūra Gaiļa vadībā izpildīs latviešu vijolniece Kristīne Balanas, pianiste Vikija Čova no Ņujorkas, baltkrievu izcelsmes Parīzē dzīvojošā ērģelniece Anna Homeņa, amerikāņu mūziķe, komponiste un dziedātāja Kristīna Vīlere un trompetiste Kristīna Fransone no Norvēģijas. Koncerta vizuālo noformējumu veido divu latviešu mākslinieču, scenogrāfu tandēms – Monika Pormale un Katrīna Neiburga.

Komponists Krists Auznieks, kurš dzimis Latvijā, bet 18 gadu vecumā viņa dzīves ceļš aizvedis uz Holandi, savukārt 22 gadu vecumā uz Ameriku, jau kādu brīdi dzīvo un strādā Latvijā, viņam vienmēr ir patikusi sadarbība ar Latvijas mūziķiem. Auznieku gandarī koncertzāles iecere ik pa laikam atskaņot spilgtu komponistu jaundarbus. «Labprāt atsaucos koncertzāles aicinājumam, mani sajūsmina iesaistīto solistu daudzums, turklāt no tik dažādām pasaules valstīm. Arī koncertzāle Latvija ir fantastiska pati par sevi,» stāsta Auznieks.

Komponists norāda, ka savam jaundarbam Four Angles viņš var piemērot vairākus asociatīvos virzienus, un viens no tiem saistās ar mūziku, kas ir ieinteresēta skaņā, dabā, laikā, mūsu pārdomās par to, kā mēs kā cilvēki atrodam sevi telpā, laikā un vēsturē. «Caur dzejnieku un rakstnieku Semjonu Haņinu tapa stāsts par novusu – mitoloģiska interpretācija. Novuss kļūst par metaforu tam, kā zināmi ķermeņi kustas laikā. Uz novusa galda varam pieredzēt šos objektus, kas kustas laikā, kas cits pret citu sitas un veido inerci, gravitāti. Tas nav sākumpunkts manam darbam, bet tas ir kā papildinājums, viens no veidiem, kādā veidā Four Angles var sevi parādīt ļoti konkrētos, uzskatāmos terminos. Vēlreiz vēlos uzsvērt, tas ir viens no veidiem, kā varam uztvert šo jaundarbu, tikpat labi, raksturojot Four Angles, varam runāt arī par vēju, jūru, tās krastu, plašumu, cilvēka prātu, kas eksistē kaut kādās noteiktās robežās,» tā Auznieks.

Vaicāts, vai pirmatskaņojums vienmēr ir pārdzīvojums, Auznieks uzsver, ka tā ir dzimšana, tas ir brīdis, kad kaut kas notiek pirmo reizi, kļūst par šī darba vēstnesi pasaulē: «Pirmreizējums piešķir patīkamu satraukumu, brīnišķīgu piedzīvojumu kopā ar skatītājiem. Ja mums izdodas pieredzēt kaut ko, kas pirms tam nav eksistējis, tad tas ir brīnums.»

Koncerta sākums ir plkst. 19, tomēr pasākuma organizatori aicina ierasties jau no plkst. 18, ļaujoties kādam pārsteigumam.

Foto:Skaņdarba autors Krists Auznieks mēģinājuma procesā kopā ar scenogrāfi Moniku Pormali.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: