Jau vairāk nekā 15 gadus Ventspils Digitālais centrs organizē un vada dažādas nodarbības un kursus Ventspils skolotājiem, ņemot vērā viņu vajadzības un veidojot piedāvājumu atbilstoši mācību programmai Skola 2030 un nepieciešamajām digitālajām prasmēm. Nodarbības Ventspils skolotājiem ir bez maksas, jo tās finansē pilsētas pašvaldība.

Digitālā centra pieaugušo izglītības projektu vadītāja Arnita Damberga stāsta, ka mācības notiek gan klātienē, gan attālināti. Tiek piedāvāti arī tālmācības kursi, kas ļauj skolotājiem mācīties sev ērtā tempā un laikā. Mācībās pedagogi apgūst mūsdienīgas mācību metodes un pilnveido savas digitālās prasmes. Mācības palīdz skolotājiem nodrošināt kvalitatīvu un aktuālu mācību procesu atbilstoši jaunajām izglītības prasībām un tehnoloģiju attīstībai.

To, kas nepieciešams

Reizi gadā visi pedagogi obligāti apmeklē vispārējās mācības par drošību digitālajā vidē un datu pratību, bet pārējās apmācības pedagogi var apmeklēt pēc izvēles. Novērots, ka apmēram trešā daļa skolotāju ir ļoti aktīvi nodarbību apmeklētāji, kas vienmēr grib apgūt ko jaunu.

Tēmas, ko nepieciešams apgūt, Digitālā centra speciālisti izvēlas sadarbībā ar kolēģiem Ventspils Izglītības pārvaldē. Tāpat pedagogi var izteikt savas apmācību vajadzības un vēlmes, aizpildot aptaujas anketu www.adre.se/gribumacities. «Skolotājiem ir iespēja aizpildīt aptaujas anketu. Viņi var ierakstīt, ko vēlētos apgūt, un pēc tā mēs meklējam pasniedzējus, kas to var novadīt. Pasniedzēji var būt ne tikai no Ventspils, bet arī no Rīgas vai citām pilsētām. Mums ļoti palīdz tas, ka Digitālajam centram ir savi pasniedzēji. Tie gan arī lielākā daļa ir skolā strādājoši pedagogi, kuri zina, kas skolotājiem ir nepieciešams,» stāsta Arnita Damberga. «Visi kursi tiek balstīti uz kādām digitālajām programmām, rīkiem vai zināšanām, kas ir saistītas ar digitālo vidi. Pasniedzēji ir vai nu jomas profesionāļi, vai arī tie ir skolotāji, kuri ir ļoti zinoši savā konkrētajā tēmā un dalās ar savām zināšanām ar citiem skolotājiem.»

Arī Digitālā centra speciālisti mēdz ieteikt apmācību tēmas, vadoties pēc tendencēm par tobrīd aktuālo. «Skolotāji ir ļoti aizņemti ikdienā. Viņiem jau tā ikdiena ir sarežģīta. Mūsu mērķis ir atvieglot viņu ikdienu, un šeit ļoti palīdz mākslīgā intelekta risinājumi, digitālie rīki, kas atvieglo skolotājiem mācību stundu plānu sagatavošanu,» stāsta speciāliste.

Par aktuālo apmācību piedāvājumu informāciju saņem skolu direktori. Tā kā vietu skaits ir ierobežots, no katras skolas drīkst piedalīties konkrēts skaits dalībnieku. «Mums ir ļoti atsaucīga skolu vadība. Ja kurss tiešām ir noderīgs un tēma svarīga, tad skolas vadība nāk pretī un pārkārto mācību procesu, lai skolotāji var mācīties,» skaidro Arnita Damberga.

Tā kā pilnīgi visus skolotājus izglītot nav iespējams, skolotāji, kuri apmeklējuši mācības, pēc tam darbojas kā digitālie aģenti, vēstneši, iegūtās zināšanas nododot tālāk pārējiem kolēģiem, kam tas ir aktuāli.

Topā – mākslīgais intelekts

Arnita Damberga stāsta, ka kopš pagājušajā gada visaktuālākais mācību temats ir mākslīgais intelekts, kā arī tēmas, kas saistītas ar programmēšanu, piemēram, Python programmēšanas pamati, mājaslapas veidošanas pamati, JavaScript pamati programmēšanas satura īstenošanai. Digitālais centrs piedāvā skolotājiem mācīties arī par noderīgiem digitāliem risinājumiem, ko var pielietot dažādos mācību priekšmetos, piemēram, 3D modelēšanu mājturībā, ArcGis izmantošanai ģeogrāfijas apguvē, pirmās palīdzības mācīšanu – sporta un bioloģijas skolotājiem. «Bet mākslīgais intelekts ir uzvarētājs. Tas ir tas, kas visvairāk skolotājiem interesē,» skaidro speciāliste.

Lai gan mākslīgais intelekts var būt biedējošs, Arnita Damberga domā, ka pedagogi jau ir sapratuši – mākslīgais intelekts nevarēs atņemt skolotājam darbu. «Mēs ļoti savos kursos un nodarbībās uzsveram to, ka mākslīgais intelekts ir jūsu palīgs. Tas nevarēs veikt darbu jūsu vietā, bet tas var atvieglot jūsu ikdienu. Proti, var palīdzēt sagatavot stundu tēmas, aprakstus, kas ir saistīti ar ļoti nogurdinošu darbu. Mākslīgais intelekts palīdz sakārtot stundu plānus. Mākslīgais intelekts ir tavs kalps, kurš vienkārši veiks to, kas tev var palīdzēt. Līdz ar to skolotājam nav jātērē tik daudz enerģijas un viņš var veltīt laiku radošākām lietām, jo mākslīgais intelekts nevar jūsu vietā radošo procesu izdarīt. Viņš nevar pats saprast, viņam vajag tomēr dot norādes.»

Pēdējos gados arvien aktīvāk mācās arī pirmsskolas pedagogi, apgūstot savai darba specifikai atbilstošās prasmes un zināšanas, piemēram, par video izveidi, LerningApps.org izmantošanu digitālu uzdevumu veidošanai un vizuālu materiālu izstrādei, Canva.com un mākslīgā intelekta izmantošanu mācību materiālu izstrādei (prezentācijas, darba lapas).

Šogad augustā Digitālais centrs piedalījās Digitālo prasmju pilnveides dienā Ventspils pedagogiem, kur piedāvāja apgūt skolotāja mākslīgā intelekta asistentu Datorium AI, interaktīvu prezentāciju veidošanu ar Microsoft PowerPoint. Prezentāciju veidošanu ar Gamma.app, spēļošanu mācību procesā, mākslīgo intelektu – palīgu pedagogu darbā.

Digitālais centrs māca arī pedagogus no citām Latvijas pašvaldībām, taču viņiem par mācībām ir jāmaksā. Viņiem vislielākā interese ir par programmēšanas apguvi un mākslīgo intelektu. Viss notiek digitāli – no pieteikšanās līdz mācībām.

Vēl Digitālais centrs regulāri – reizi mēnesī – piedāvā interesentiem tehnoloģiju pēcpusdienas, kurās māca par dažādiem noderīgiem digitālajiem risinājumiem ikdienas dzīvei, piemēram, par dārza veidošanu, viedo apkuri un citām tēmām. Vēl izstrādāts izglītojošs videomateriāls par to, kā vecākiem uzraudzīt bērnu gaitas viedierīcēs, kontrolējot to izmantošanas laiku, skatīto saturu, atrašanās vietu. Videomateriāls ikvienam ir pieejams Digitālā centra YouTube kanālā.

Kristīne Zemture, Ventspils 6. vidusskolas skolotāja:

– Ventspils Digitālā centra rīkotās mācības vērtēju pozitīvi. Mācības norisinās brīvā, saprotošā atmosfērā. Digitālā centra darbinieki vienmēr parūpējas par kursantu labbūtību. Nodarbības, kurās esmu piedalījusies, bijušas labi strukturētas un līdzsvarotas ar teorētiskiem un praktiskiem piemēriem. Nodarbību pasniedzēji parūpējas, lai saturs būtu piemērots dažādiem zināšanu līmeņiem. Sevišķi novērtēju pasniedzējus, kuru acīs var redzēt, ka viņus patiešām aizrauj tas, ko dara. Manis apmeklētās mācības bija kvalitatīvas un noderīgas. Es ieguvu jaunas digitālās prasmes un iemaņas, kuras tagad veiksmīgi izmantoju darbā – gan efektīvāk strādājot ar datiem, gan veidojot ikdienas uzdevumus.

Ilze Korna, Ventspils K. Valdemāra pamatskolas skolotāja:

– Ventspils Digitālajā centrā apgūtie kursi sniedza gan praktiskas prasmes, gan iedvesmu digitālo rīku lietošanai mācību procesā, tādējādi skolēniem padarot mācīšanos interesantāku. Esmu apmeklējusi vairākus Digitālā centra organizētos kursus, piemēram, Video izveide ar mākslīgo intelektu, kur ieguvu zināšanas par moderniem rīkiem, kas ļauj ātri un kvalitatīvi radīt vizuālu saturu. Datu ekspedīcija: izzini vidi ar digitālajiem rīkiem palīdzēja saprast, kā tehnoloģijas var izmantot vides izpētei un skolēnu pētniecisko prasmju attīstīšanai. Savukārt digitālie rīki pirmās palīdzības mācīšanā parādīja, kā ar interaktīviem risinājumiem mācības var padarīt efektīvākas un saistošākas. Šādi kursi paplašina digitālās prasmes un dod pārliecību par tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā. Ventspils Digitālais centrs izceļas ar profesionāliem pasniedzējiem, praktisku pieeju un mūsdienīgu vidi, kas veicina radošumu un izaugsmi man kā pedagogam.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: