Šā gada pirmajā ceturksnī salīdzinājumā ar pagājušā gada pēdējo mēnesi lielākajai daļai pārtikas produktu cenas beidzot ir samazinājušās, kas skaidrojams ar sezonālajām izmaiņām, situāciju pasaules tirgū, kā arī konkurenci ražotāju vidū, aģentūru LETA informēja Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra (LTVC) vadītāja Inguna Gulbe.

Vislielākais cenu samazinājums - par 15% - pirmajā ceturksnī ir bijis importa tomātiem - no 2,77 eiro līdz 2,36 eiro par vienu kilogramu. Mandarīniem cenas samazinājums bijis par 14% - no 2,75 eiro līdz 2,37 eiro par vienu kilogramu, bet rudzu maizei un kviešu miltu kukulim cena kritusi par 12% - attiecīgi no 1,14 eiro līdz vienam eiro un no 1,57 eiro līdz 1,38 eiro par vienu kilogramu.

Galviņkāpostiem, vietējiem tomātiem un citroniem cena samazinājusies attiecīgi no 0,40 eiro līdz 0,36 eiro, no 5,78 eiro līdz 5,17 eiro un no 2,39 eiro līdz 2,14 eiro par vienu kilogramu. Kafijas pupiņām cena samazinājusies no 14,90 eiro līdz 13,42 eiro par kilogramu, cukuram - no 1,21 eiro līdz 1,10 eiro par kilogramu, bet L izmēra olām - no 1,75 eiro līdz 1,60 eiro par desmit gabaliem.

Tāpat nedaudz lētāki ir kļuvuši broileri, pilnpiens, kefīrs, sviests, biezpiens, siers, rīsi, kartupeļi, burkāni.

Savukārt cenas šajā laika periodā vairāk nekā par 1% ir pieaugušas tikai āboliem "Jonagold" un vājpienam - attiecīgi no 0,84 eiro līdz 0,87 eiro par vienu kilogramu un 0,81 eiro līdz 0,83 eiro par vienu litru.

Tikmēr cūkgaļai, liellopu gaļai, vārītai desai, cīsiņiem, saldajam krējumam, margarīnam, griķiem un redīsiem cenas saglabājušās stabilas.

Kā norādīja Gulbe, produktu cenu izmaiņas pirmajā ceturksnī galvenokārt saistītas ar sezonālajām izmaiņām un situāciju pasaules tirgū.

"Aizvien vairāk dārzeņu audzētājiem ienākas jaunā tomātu un gurķu raža, kuru cena pirmajās dienās bija ļoti augsta, bet ar katru nedēļu tā kļūst mazāka. Savukārt zemās piena produktu un graudu cenas pasaules tirgū ir likušas samazināt arī šo produktu cenas Latvijā," sacīja Gulbe.

Tāpat viņa atzina, ka cenu samazinājumu sekmējusi arī konkurences saasināšanās ražotāju vidū un visai zemā pirktspēja.

"Piemēram, maizes ražotāju Latvijā ir daudz, kas viņiem liek strādāt ļoti efektīvi, un paaugstināt standarta maizes cenu nav iespējams. To neļauj arī iedzīvotāju zemā pirktspēja, kuras dēļ tiek cepta rudzu rupjmaize, kuru var nopirkt par 60 centiem kilogramā. Ar lielāku uzcenojumu var pārdot tikai īpaša veida maizi, piemēram, ekoloģisko maizi ar augstu uzturvērtību," rezumēja LTVC vadītāja.

LETA

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: