Ventspils brīvosta funkcionē kā sarežģīts un daudzšķautņains saimnieciskais organisms, kas ne tikai pilda tam raksturīgās funkcijas, bet arī nodrošina ar darbu privātos komersantus. Daļa šo komersantu sniedz pakalpojumus Ventspils brīvostas pārvaldei, citi attīsta savu biznesu, apkalpojot ostā ienākošos kuģus.

Kuģu aģentu – 11 reižu vairāk

Uzņēmējdarbība Ventspils brīvostas teritorijā sāka aktīvi attīstīties pagājušā gadsimta 90. gadu sākumā, kad osta pārgāja neatkarīgās Latvijas valsts jurisdikcijā. Par komersantu aktivitāti var spriest kaut vai pēc strauji augošā kuģu aģentu skaita. Pirms vairāk nekā 20 gadiem Ventspilī bija tikai divas aģentūras –Transflot un Inflot. Pirmā apkalpoja vietējos kuģus, otrā – ārzemju.

 

Šobrīd Ventspils brīvostā darbojas 22 kuģu aģentūras, kurām savā starpā ir jādala aptuveni 2000 kuģi, kas ik gadu ienāk Ventspilī. Laikam ritot, kuģu aģentūru specializāciju noteikuši kuģu veidi – vieni aģenti pārstāv naftas tankkuģu īpašnieku intereses, citi – ķīmisko kravu kuģu intereses, trešie apkalpo prāmjus, ceturtie – sauskravas kuģus utt.

 

Aģentu darbs ar laiku arī ir mainījies. Privātās kuģu aģentūras Seatrans, kas Ventspils ostā izveidojās viena no pirmajām, valdes priekšsēdētājs Juris Legzdiņš stāsta, ka, attīstoties informācijas tehnoloģijām, aģentu darbs no vienas puses būtiski vienkāršojies, bet, no otras puses, kļuvis produktīvāks.

 

Viens no aģentu pirmajiem uzdevumiem – to dokumentu noformēšana, kas nepieciešami kuģu ienākšanai ostā: tā ir ģenerāldeklarācija, kurā ir visa informācija par kuģi, kuģa rullis, kurā ir informācija par komandu, kravas manifests, deklarācijas par medicīnas preparātu uzkrājumiem un kuģa komandas locekļu personīgajām mantām.

 

Agrāk šo dokumentu noformēšanai bija vajadzīgs ilgs laiks, jo katru dokumentu vajadzēja fiziski nogādāt uz konkrētu iestādi (muitu, robežsardzes pārvaldi utt.). Tagad visi kuģa dokumenti nonāk pie aģenta un tālāk tiek novirzīti uz instancēm elektroniskā veidā ar interneta programmas Safe Sea Network starpniecību.

 

Līdz ar to aģenti var vairāk laika veltīt citu klienta vēlmju izpildīšanai. Piemēram, ja Ventspilī tiek mainīta kuģa komanda, tad aģents noformē vīzas, pērk biļetes kuģa komandai un nogādā to uz lidostu. Gadās, ka rodas arī neparedzētas vajadzības, piemēram, kāds no kuģa jānogādā uz slimnīcu. Par laimi, tādu gadījumu nav daudz, saka Legzdiņš.

 

Pasūta šampanieti un... trenažierus

Ar Ventspils brīvostas darbību saistīts šipčandleru kompāniju bizness; šīs kompānijas piegādā uz kuģiem pārtikas preces un tehniskos līdzekļus. Kopš 1994. gada savu biznesu ostā attīsta SIA Neptūns. Valdes locekle Olga Tarasenko augsti vērtē jau gandrīz 18 gadus ilgstošo sadarbību ar Ventspils brīvostas pārvaldi, kā arī ar AS Ventamonjaks, no kura Neptūns nomā biroja un noliktavas telpas.

 

Šipčandleriem ir jākonkurē ne tikai ostas ietvaros (analoģiskus pakalpojumus Ventspilī piedāvā arī kompānija Also), bet arī ar apgādniekiem citās ostās. Nav noslēpums, ka Latvijā pārtikas preces, alkohols un cigaretes ir dārgākas nekā citās Eiropas valstīs. Tāpēc daudzi kuģi, plānojot savu ienākšanu Ventspilī, cenšas iepirkt pārtiku un visu nepieciešamo citās ostās. Latvijai pievienojoties ES, brīvostas teritorijā izveidotas akcīzes noliktavas, no kurām alkoholu un tabakas izstrādājumus pārdod bez akcīzes nodokļa. Konkurenci palīdz izturēt klientu labā apkalpošana, skaidro Tarasenko.

 

Ja kuģis, otrreiz ienākot ostā, vēršas pie tā paša šipčandlera, komersants savu darbību var uzskatīt par veiksmīgu. Kompānijai Neptūns ir nepieciešamais transports, toskait arī ar ledusskapjiem. Ar kuģu apgādi nodarbojas 5 cilvēki, kuriem ir liela darba pieredze šajā jomā.

 

Lai saņemtu pasūtījumu, šipčandlers sazinās ar kuģi jau iepriekš – kad tas tikko iziet no iepriekšējās ostas. Piegādātāji cenšas maksimāli apmierināt prasības un klientu vēlmes. Mēdz būt arī neparasti pasūtījumi. Piemēram, uz kuģiem pasūta trenažierus un citas sporta aprīkojumu. Pēdējo kuģi pērn kompānija Neptūnsapkalpoja 31. decembrī.

 

Pirms Jaunā gada sagaidīšanas pārtikas produktu pasūtījumu sarakstā bija daudz delikatešu – sarkanie un melnie ikri, šampanietis, konfektes, šokolāde. Pēc visa spriežot, kuģa kapteinis vēlējās iepriecināt savu komandu ar klātu svētku galdu un saldām dāvanām, pieļauj Tarasenko. Vidēji mēnesī šipčandleram jāizpilda no 30 līdz 50 pasūtījumu, kuru apjoms ir atkarīgs no kuģa parametra un plānotā pārbrauciena ilguma. Ja kuģis dodas uz Ameriku vai Indiju, tad arī produktus pasūta vairāk nekā, dodoties uz Eiropu.

 

Degvielas uzpilde – pie piestātnēm

Kuģiem, kas ienāk ostā, ir jāuzņem arī degviela. Šo pakalpojumu Ventspils ostā sniedz divas Rīgas bunkurēšanas kompānijas – Vexoil Bunkering un Fast Bunkering. Pirms vairākiem gadiem Ventspilī bija savi bunkurēšanas kuģi, kas piederēja kompānijai Ventbunkers. No 2007. gada pēc līguma ar Ventspils brīvostas pārvaldi ostā šāda veida pakalpojumus kuģiem sniedz Vexoil Bunkering.

 

Ventspilī darbojas lielākais no kompānijai piederošajiem bunkurēšanas kuģiem – West Linda. Valdes loceklis Nikolajs Jakovļevs skaidro to tādējādi, ka šeit jābunkurē vislielākie kuģi, kādi ienāk Latvijas ostās. Gadās, ka ar maksimālo bunkurēšanas degvielas apjomu, ko var paņemt West Linda – 2500 m3 –, pietiek tikai trīs kuģiem, bet gadās, ka ar šo degvielas daudzumu var uzpildīt arī 10 kuģus. Viss ir atkarīgs no kuģa parametriem.

 

Kuģu bunkurēšana joprojām notiek pie piestātnēm. Tomēr kompānija plāno jau tuvākajā laikā uzsākt kuģu uzpildi arī Ventspils ostas reidā, stāsta Jakovļevs. Komersants ir apmierināts ar Ventspils brīvostas sadarbību un cenšas uzlabot sniegto pakalpojumu kvalitāti. Pieredzes bagātais bunkurēšanas kuģa kapteinis Arnis pilnīgi piekrīt savam bosam, jo uzskata, ka «Ventspils ir vislabākā osta Baltijā un kuģu satiksme šeit organizēta visaugstākajā līmenī».

 

Uzņēmējdarbību Ventspils brīvostas teritorijā nosaka Likums par ostām, citi normatīvie akti un tā tiek īstenota, pamatojoties uz līgumiem, kas noslēgti starp Ventspils brīvostas pārvaldi un attiecīgiem komersantiem, atgādina Ventspils brīvostas pārvaldnieks Imants Sarmulis. Likums par ostām paredz, ka, noslēdzot līgumu par uzņēmējdarbību ostā, ostas pārvalde ievēro priekšnosacījumu, ka komercsabiedrības dibinātājiem un dalībniekiem ir jābūt ar labu reputāciju un stabilu finansiālo stāvokli.

 

Lielākie kuģu aģenti Ventspils brīvostā 2011.gadā

Aģentūra Apkalpoto kuģu skaits

Scandlines 355

Silver Star 256

Baltic Marine Service 209

Abara 175

Greenline 150

Seastar 148

Unitek 131

Compass tranzit 120

AOS 60

Astramar 57

Seatrans 43

 

Kuģa aģents ir kuģa īpašnieka (pārvadātāja) pārstāvis iekraušanas vai izkraušanas ostās. Kuģa aģents informē nosūtītājus un attiecīgās valsts iestādes par kuģa ierašanās laiku, organizē dažādu ostas formalitāšu izpildi un kuģa apkalpošanu, noformē dokumentus, aizstāv kuģa īpašnieka intereses utt.

 

Šipčandlers ir kompānija, kas apgādā kuģus ar pārtikas precēm un tehniskajiem līdzekļiem.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: