Pašvaldības SIA Ventspils reiss ir uzņēmums, kas godā tradīcijas, un tāpēc gada nogale uzņēmumā ir tas brīdis, kad jau daudzus gadus tiek sumināti tie autobusu vadītāji, kuri sasnieguši augstus rezultātus autobusu vadītāju Profesionālās meistarības konkursā vai ikdienas darbā.

Arī šogad, apkopojot darba un sacensību rezultātus, balvas par sasniegumiem saņēma seši autobusu vadītāji un labākā autobusu vadītāju brigāde.

Autobusu vadītāju Profesionālās meistarības konkurss

Šādu konkursu uzņēmums šogad organizēja jau 15. reizi, un no vienas dienas pasākuma laika gaitā tas pārtapis par ikgadēju notikumu, kas vienlaikus gan pārbauda, gan māca, gan motivē. Konkursu augstu novērtējuši arī dažādi eksperti, kas analizējuši un vērtējuši Ventspils reisa darbību, uzsverot, ka šāda veida pasākums ir ieguldījums kopējā satiksmes drošības uzlabošanā un arī uzņēmuma ilgtspējā, jo darbinieku izglītošana ir viens no tās stūrakmeņiem. Labākos autobusu vadītājus nosaka, izvērtējot konkursa rezultātus praktiskajā braukšanā un ceļu satiksmes noteikumu testā. Tradicionāli balvas tiek piešķirtas vairākās kategorijās, tā nodrošinot iespēju jebkuram autobusa vadītājam pierādīt savas prasmes un zināšanas.

2021. gada autobusu vadītāju Profesionālās meistarības konkursa laureāti

Ilgonis Apfelbaums – uzvarētājs absolūtajā vērtējumā (braukšana ar dažādas ietilpības autobusiem, teorija)

Autovadītāja stāžs – 44 gadi

Pārvadā pasažierus – 39 gadus

Autobusu vadītāju Profesionālās meistarības konkursā piedalījies četrus gadus. Līdz savam labākajam rezultātam nonācis pakāpeniski. Pats viņš saka, ka atbalsta šāda konkursa organizēšanu, jo uzskata, ka viss, kas saistīts ar profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanu, ir nepieciešams.

Inga Uibo – labākā starp lielo autobusu vadītājiem, labākā starp dāmām

Autovadītāja stāžs – 30 gadi

Pārvadā pasažierus – 18 gadus

Savu meistarību, braucot ar dažādas ietilpības autobusiem, Inga šogad demonstrēja jau 13. reizi, un septiņas reizes no tām spējusi būt starp 10 labākajiem. Viņa pašlaik ir vienīgā dāma, kas iekļuvusi Ventspils reisa Miljonāru klubiņā, kurā tiek uzņemti tie autobusu vadītāji, kuri, strādājot uzņēmumā, nobraukuši vismaz vienu miljonu kilometru. Lai gan ieguvusi augstāko izglītību filoloģijā un sociālo zinātņu bakalaura grādu tiesību zinātnēs, Inga atzīst, ka autobusa vadītāja darbs ir viņas sirdslieta, bet kaislība jau kopš jaunības ir motocikls.

Jānis Smolenskis – labākais mazo autobusu vadītājs

Autovadītāja stāžs – 34 gadi

Pārvadā pasažierus – 28 gadus

Jāni ikdienā parasti iespējams redzēt braucam ar mazas ietilpības autobusu gan pilsētas, gan starppilsētu maršrutos. Piedalīšanos autobusu vadītāju Profesionālās meistarības konkursā Jānis uztver kā daļu no darba pienākumiem. Lai gan pirmoreiz piedalījies ļoti negribīgi, ar laiku secinājis, ka tas ir labs pārbaudījums sev pašam, jo gan konkursā, gan ikdienā ik mirkli jābūt modram un līdzsvarotam. Iespējams, ka tieši šādas nostājas dēļ viņam regulāri izdevies ierindoties savas grupas pirmajā trijniekā. Kopš tā laika, kad konkursā tika ieviests CSDD teorijas tests, kas jākārto elektroniski, Jānis nereti dēvēts arī par cilvēku datoru, jo bija iemanījies testu nokārtot ne tikai bez kļūdām, bet arī ļoti ātri, atbildot pareizi uz visiem jautājumiem laikā, kas īsāks par minūti.

Kaspars Vēzis – labākais CSSD teorijas testā

Autovadītāja stāžs – 24 gadi

Pārvadā pasažierus – 15 gadus

Pirmās reizes, startējot konkursā, Kaspars esot juties ļoti uztraucies, nedrošs un baidījies kļūdīties. Tā kā pēc rakstura viņš ir mierīgs un nosvērts, Kasparam labāk patīk tā konkursa daļa, kurā jākārto CSDD teorijas tests, jo tur var apdomāties un nav jāpaļaujas mirkļa emocijām. Kaspars atzīst, ka tikai dalība konkursā nodrošināja viņam iespēju augt, tas ir, kļūt par autobusu vadītāju, ko uzņēmumā uzskata par universālu, jo viņu droši var nozīmēt gan dažādos maršrutos, gan braukt ar dažādas ietilpības autobusiem.

Kaspara dzīves lielākā vērtība ir bērni. Tāpēc, kad pirms dažiem gadiem ar Kasparu runājām par darbu un dzīvi, uz jautājumu par to, kas sniedz lielāko gandarījumu dzīvē, viņš atbildēja: «Lielākais gandarījums ir tas, ka bērni lepojas ar manu profesiju – būt autobusa vadītājam mūsu ģimenē ir prestiži.» Kaspara attieksme pret darbu un sasniegumi šo vārdu patiesumu apliecina arī šodien.

Saruna ar laureātiem

Vai konkursu uztverat kā sacensību, kurai jāgatavojas?

Vienbalsīgi tiek atzīts, ka konkurss ir sacensība, taču ar gatavošanos esot kā nu kuram un kā kurā reizē. Lai sasniegtu labākus rezultātus, uzņēmumā pirms konkursa organizēšanas notiek apmācības, kurās iespējams piedalīties jebkuram autobusa vadītājam, šajā laikā saņemot gan kustības drošības instruktora, gan kolēģu atbalstu. Tā ir iespēja dalīties pieredzē un pierast pie trases. Darba grafiku dēļ reizēm gan esot grūti izbrīvēt apmācībām nepieciešamo laiku, taču tā vairāk ir katra personiskā atbildība – meklēt iespēju un trenēties vai paļauties uz savām prasmēm. Tie, kuri konkursā izmēģina spēkus, braucot ar dažādas ietilpības autobusiem, stāsta, ka parasti pirms konkursa izmantojot iespēju izbraukt ar tādas ietilpības autobusu, ar kuru nestrādā ikdienā. Savukārt teorija vairāk ir individuāla lieta, un nereti te svarīgas gan noteikumu zināšanas, gan ātra reakcija un prasme izmantot datoru.

Visi kopīgi viņi nonākuši arī pie secinājuma, ka ne jau tikai rūpīga gatavošanās nosaka to, ka tiks sasniegts augsts rezultāts. Ļoti svarīgs faktors ir arī veiksme.

Vai dalība konkursā rada satraukumu?

Lai arī visi autobusu vadītāji, kuri izcīnījuši čempiona titulus kādā no Profesionālās meistarības kategorijām, ir pieredzes bagāti un viņu autovadītāju stāži sniedzas vairākos gadu desmitos, uz šo jautājumu atbilde ir viena: starts konkursā tomēr rada stresu. Lielāku vai mazāku, tomēr stresu, kuru mazināt palīdz katram savi līdzekļi – vienam tas ir veselīgs dzīvesveids ikdienā, otram svarīgi, lai ilgi nebūtu jāgaida starts, vēl kādam tā ir citu dalībnieku novērošana un pieļauto kļūdu analīze sarunās ar kolēģiem vai vienkārši kafijas iemalkošana. Katrā ziņā neesot vienādu startu – katrā konkursā esot savi izaicinājumi.

Kāpēc tā – konkursa trasē iekļauti tikai ar ikdienas darbu saistīti elementi?

Arī uz šo jautājumu atbildes ir diezgan līdzīgas. Pieredzējušie autobusu vadītāji atzīst, ka konkursa trase tomēr nav ikdienas darbs, kuru pildot autobusa vadītājs visbiežāk ir kā vientuļa sala – blakus nav citu amata brāļu, kuri vērīgi seko līdzi startam praktiskās braukšanas trasē. Tā nu sanāk, ka startu konkursā vērtē dubulta žūrija – sacensību tiesneši un kolēģi. Tātad gan spriedze, gan gandarījums par sekmīgu startu faktiski ir dubulta.

Vai tiešām katru gadu nepieciešams kārtot ceļu satiksmes noteikumu testu?

Šajā jautājumā autobusu vadītāju viedokļi nedaudz dalās. Neviens no viņiem gan neiebilst, ka atkārtošana ir zināšu māte, tāpēc reizēm atkārtot teoriju tiešām ir nepieciešams, jo ikdienas rutīnā dažas lietas tiek darītas automātiski, un mēdz gadīties, ka, braucot pa ceļu, ko pazīsti kā savu kabatu, pat neievēro – nomainīta ceļa zīme! Lai arī ne bieži, tomēr laiku pa laikam Ceļu satiksmes noteikumos tiek ieviesti arī jauninājumi, kas ikdienas darba steigā var vienkārši paslīdēt garām. Tāpēc šī konkursa sadaļa tomēr esot nozīmīga – tā liek pārvarēt savu slinkumu un atkārtot sen zināmo, atrodot tajā arvien ko jaunu.

Labākā komanda un labākā brigāde

Konkursā labākie tiek noteikti ne tikai individuāli, bet arī komandu vērtējumā, kā arī tiek noskaidrota labākā brigāde.

Uzņēmumā ir četras autobusu vadītāju brigādes: divas starppilsētu maršrutos un divas pilsētas maršrutos. Tajās apvienoti autobusu vadītāji atkarībā no tā, ar kādu autobusu ikdienā viņi brauc. Vērtējot konkursa rezultātus, tiek analizēts arī katras brigādes kopējais sniegums, tā nosakot labāko. Parasti sīvākā konkurence ir starp pilsētas un starppilsētu lielo autobusu vadītājiem. 2021. gadā ir izdevies lauzt ilggadēju tradīciju, un šī gada čempiona titulu izcīnījusi pilsētas lielo autobusu brigāde, kuras brigadieris ir Aigars Lipenbergs. Vēl kopā ar viņu šajā brigādē strādā tādi pieredzējuši autobusu vadītāji kā Ruslans Rahmangulovs, Aleksandrs Litvins, Arnolds Pitkevičs.

Katru gadu autobusu vadītāji tiek mudināti veidot komandas. Tā ir iespēja pacīnīties par papildu balvām, un, kā atzīst komandu dalībnieki, vienlaikus tā ir arī motivācija saņemties un parādīt sevi no labākās puses, lai nepieviltu kolēģus. Šajā gadā komandu vērtējumā labākā bija Ingas Uibo izveidotā komanda Kaut kas jauns, kurā, rūpīgi izvērtējot, kurus kolēģus uzaicināt, kopā ar viņus startēja Ilgonis Apfelbaums un Jānis Smolenskis.

Inga Uibo gan ikdienas darbā, gan arī Profesionālās meistarības konkursos sevi parādījusi no labākās puses. Šogad viņa ieguvusi uzvarētājas titulu gan starp lielo autobusu vadītājiem, gan arī sieviešu konkurencē.

2021. gada Profesionālās meistarības konkursa laureātu: Kaspars Vēzis (no kreisās), Ilgonis Apfelbaums, Aigars Lipenbergs un Jānis Smolenskis.

Lasi vēl

Komentāri (4)

  • -1
    Kriska 22.12.2021, 12:49:44

    Malacis Inga. Un arī blondīne! Parādi , ko tās var! Divreiz malacis.

  • -3
    Eeeeeeeeee 22.12.2021, 13:37:03

    Inga ir super!

  • -2
    reku 22.12.2021, 13:51:14

    "Čikāgas piecīšiem" gan bija vienā dziesmā tādi vārdi:
    "Sieviete ir labs kā šofers,
    Ja tai mute ciet kā kofers,
    Brauc pa kreisi, brauc pa labi,
    Nolauzti tiek telefonstabi,
    Garāžā tā iekšā trauca,
    Sasitās un vīru sauca,
    Durvis izjūk tā kā skali,
    Vaļā tagad abi gali."

  • -1
    reku 22.12.2021, 13:58:28

    P.S.Nav nekādu personisku pretenziju pret rakstā minēto sieviešu kārtas autovadītāju.

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: