Svaigu zivju kārotājiem veikalos jāpiedzīvo nepatīkami mirkļi. Pircējiem pretenzijas rada zivis, kas aukstuma vitrīnās vārsta mutes. Un nepatīk iedomāties, kas notiek laikā starp zivs izvilkšanu no baseina un tās nokļūšanu pirkumu grozā.

Ministru kabineta labturības prasībās dzīvu zivju turēšanai un nogalināšanai definēts, kas jādara un kādi apstākļi jānodrošina no zivju saņemšanas brīža veikalā līdz pārdošanai – kādai jābūt ūdens temperatūrai un zivju blīvumam baseinā, turēšanas ilgums, tvertnes izskats, parametri utt.

Tomēr pircējiem, iegādājoties svaigu karpu vai kādu citu saldūdens zivi, tik un tā rodas pārdzīvojumi. Taisnība, zinot, kas sekos tālāk, nav patīkami vērot, kā pārdevējs izķeksē dzīvo zivi no baseina. Taču tālākajām darbībām – zivs apdullināšanas un nonāvēšanai – jānotiek tā, lai pircējs to neredzētu. Tāpat nedrīkst pārdot dzīvas zivis. Visam jānotiek atbilstoši prasībām un humāni.

Ventas Balss nolēma pārbaudīt kādas lasītājas redzēto I/U Risks zivju veikalā, kas atrodas Lielajā prospektā. Proti, veikala vitrīnā zivis vārstot mutes, kustoties, esot nepatīkami uz to skatīties. Trešdienas pēcpusdienā atvēsināto zivju stendā karpas uz paplātes gulēja pavisam mierīgas. «Saimnieks no rīta tās piegādā no dzīvo zivju baseina tirgus paviljonā,» skaidro pārdevējas. Zivis tiek atvestas apdullinātas un

nogalinātas, kā to paredz noteikumi, taču varot gadīties, ka nervu refleksu dēļ kāda vēl varot kustēties. «Arī no zvejas kuģiem saņemtās butes un reņģes var kustēties, ko tad darīt?» aizstāvas pārdevējas.

I/U Risks īpašnieks Mihails Petrišins atkārto savu darbinieču teikto: zivis no baseina tiekot nogādātas veikalā atbilstoši MK noteikumu prasībām. Dienā iztirgojot aptuveni 5–8 kilogramus karpu. Neizpirktās vakarpusē tiekot aizvestas pārstrādei –kūpināšanai.

Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) Ziemeļkurzemes pārvaldes priekšnieks Ivars Koloda konkrēto gadījumu nekomentē, vien aicina tad, ja ievēroti pārkāpumi tirdzniecības vietā, labāk ziņot PVD: «Tad inspektori pārbaudīs sūdzību un, ja atklās pārkāpumus, vainīgie saņems sodu.»

Dzīvas zivis tirgo arī lielveikalā Rimi. Trešdien veikala baseinā peldēja kādas desmit paprāvas karpas. Tvertnes aizmugurē burbulīšus pūta gaisa sūknis. Tobrīd neviens nevēlējās iegādāties dzīvu karpu.

Ko te piebilst? Pērkot zivi, gribam, lai tā būtu pēc iespējas svaigāka. Bet, lai tā nokļūtu uz pannas, kādam ir tas nepatīkamais darbs jāizdara...

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: