Diriģents un solists Ivars Cinkuss iesaistījies starptautiskā projektā un kopā ar mūziķiem no apvienības Delta Ensemble Bordo pilsētā iestudē mūsdienu franču operu – Garonnas gari.

Franču mūziķu apvienība Delta Ensemble, kas pirms 24 gadiem radīta ar mērķi veicināt netradicionālu un mūsdienīgu pieeju mūzikai un skatuves mākslai, savas darbības laikā īstenojusi vairāk nekā 20 skatuves mākslas darbu (koncertus, izrādes, instalācijas) un laidusi klajā 10 kompaktdiskus. Sadarbojoties ar vairāk nekā 150 visdažādākā žanra māksliniekiem no visas Eiropas, Delta Ensemble daudzviet uzstājusies – pērn ar viesizrādi Dīvainību kambaris viesojās arī Rīgā.

Cinkusam uzaicinājums bijis negaidīts, bet šķitis pietiekami interesants – viņš piedalījies daudzos starptautiskos kora mūzikas projektos, un iespēja palīdzēt solistiem iestudēt lomas operā un arī pašam dziedāt bija vilinoša. Kā nereti, arī šoreiz uzaicinājuma pamatā bija cilvēkfaktors.

Bordo dzīvojošā bijusī Latvijas Jaunā teātra institūta direktore Helēna Reitupe, kura sadarbojas ar Delta Ensemble, reiz tos iepazīstinājusi ar režisores Baņutas Rubess divu izrāžu videoierakstiem, kuros lomās ir arī Ivars Cinkuss.

Frančiem abu latviešu veikums šķitis tieši tas, kas vajadzīgs viņu nākamajām radošajām aktivitātēm, un abi uzaicināti piedalīties starptautiskajā projektā. Diemžēl sanācis tā, ka Rubess nav varējusi saskaņot radošos plānus, un uz Franciju devās Ivars viens pats. Mūziķis stāsta, ka šajā projektā viņš ir vienīgais ārzemju mākslinieks, pārējie ir no Francijas.

Tā kā šos mūziķus līdz šim nav pazinis, viņš sākumā nedaudz bažījies, kā veidosies dalībnieku savstarpējā ķīmija. Bažas izrādījās veltas, jo pēc pirmās tikšanās bija skaidrs – satikti domubiedri.  

Laikmetīgās kameroperas Garonnas gari (Garonna – upe, kas tek caur Bordo) komponists ir Delta Ensemble dibinātājs un mākslinieciskais vadītājs Žans Pols Nogess, džeza un improvizācijas mūziķis, saksofonists. Šī opera jau divkārt iestudēta, un katru reizi citā sastāva un pilnīgi atšķirīgi: vienā variantā – pat ar kori un diezgan lielu orķestri. Mūzika ir ļoti netipiska, stāsta Ivars.

Latvijā varētu vilkt paralēles ar Nika Gothema mūziku, bet Nogesa skaņdarbs ir daudz abstraktāks un ar izteiktu ritma dominanti. Visa struktūra faktiski darbojas uz dažādu ritmu mijiedarbību, skaidro Cinkuss, un tas nav viegli, bet tādēļ arī interesanti. Sižets ņemts no franču mitoloģijas, teksti nav vienkārši, un franču kolēģiem nācies Ivaram skaidrot mitoloģiskās sakarības.

Paralēli muzikālā vadītāja darbam Cinkuss šajā darba posmā iestudē arī divas lomas – labo zemnieku puisi Žozē un ļauno Ūdens garu. Pavisam projektā iesaistīti deviņi cilvēki: vācu izcelsmes režisore, pats komponists, kurš darbojas pie dažādām elektroniskajām ierīcēm, četri solisti, no kuriem viena ir armēņu izcelsmes francūziete, otrs – latvietis, un trīs instrumentālisti, kas spēlē flautu (Parīzē dzīvojošs itālis), altu un marimbu.

Divu nedēļu darbs bija projekta pirmais posms, t. s. savstarpējas izziņas un ķīmijas process, lomu uztauste (šobrīd tās nav konkrēti sadalītas, un, kas zina, vai beigās Ivars kādu no šobrīd mēģinātajām vispār dziedās). Tā kā projektu finansē no Eiropas fondiem, nākamais etaps plānots šāgada nogalē. Burtiski šajās dienās Cinkuss saņēmis sadarbības piedāvājuma apstiprinājumu līdz 2014. gadam, tas nozīmē, ka process varētu ieilgt. Pēc operas iestudēšanas mūziķu kolektīvs ar to dosies Eiropas viesizrādēs.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: