Mazbānīša attīstība Piejūras brīvdabas muzejā pamatoti nodēvēta par romantiskāko Eiropas Savienības finansēto projektu. Kā atzīmēja Rumānijā notikušā 20. starptautiskā šaursliežu dzelzceļa muzeju salidojuma dalībnieki, tā īpaša vērtība ir vēsturiskā autentiskuma saglabāšanā.  

Šomēnes noslēdzas mazbānīša darbības aktīvā sezona, ko varētu nosaukt par atdzimšanu. Tā arī ir – esam ieguvuši ne tikai jaunu, 2 km garu dzelzceļa līniju un ap to sakārtotu apkārtni, bet arī vienreizējus, praktiski lietojamus muzeja eksponātus – Mazirbes un Aizputes stacijas replikas, vagonu nojumi, depo, lokomotīves griezuli Kalna stacijā.

Muzejs to visu nebūtu iespējis, ja papildus ERAF finansējumam bez Latvijas Dzelzceļa un SIA LDz ritošā sastāva serviss atbalsta 90 000 latu apmērā. Par šo naudu veikts lokomotīves, esošo vagonu un lokotraktora kapitālais remonts un divu jaunu – 2. klases un vaļējā angļu tipa – vagonu restaurācija; izveidota ekspozīcija stacijā Muzejs, izgatavoti autentiski dzelzceļnieku formastērpi; izdots buklets par mazbānīša ritošo sastāvu, publikācijai sagatavota grāmata par 600 mm dzelzceļa vēsturi.

Šogad ar mazbānīti izvizinājušies 32,5 tūkstoši ventspilnieku un pilsētas viesu, t. sk. kopš jaunās līnijas atklāšanas – 26 460.

Nule notikusi arī starptautiska Ventspils mazbānīša prezentācija respektablā saietā Rumānijā.

Apskati fotogrāfijas no Rumānijas!

Starptautiskajā šaursliežu (600–750 mm) dzelzceļa muzeju salidojumā pulcējās 140 īsti šīs jomas fanātiķi – gan pašvaldības, valsts un privātu muzeju pārstāvji, gan mazbānīšu kolekcionāri, lielākā daļa no Vācijas, arī no Austrijas, Nīderlandes, Francijas, Anglijas, Slovākijas, Rumānijas, Ungārijas.

Salidojums katru gadu notiek citā valstī, šoreiz Rumānijā, Criscior pilsētā, kas atrodas Karpatu kalnos. Ventspils mazbānīti prezentēja un turpmākai attīstībai idejas noskatīja Piejūras brīvdabas muzeja  vadītājs Andis Dūdiņš un dzelzceļa vēstures speciālists, arī sava darba fanātiķis Dainis Punculs.

Salidojuma dalībnieki bija sajūsmināti par mūsu vēsturiski autentiskajām stacijas ēku replikām un trīs metrus augsto koka estakādi, kā arī senā ritošā sastāva restaurācijas kvalitāti. Pārsteidzošs viņiem šķitis fakts, ka dzelzceļa līnija atrodas pilsētas teritorijā, bet vienlaikus šķērso neskartu darbu, kas ārzemniekiem ir lielā vērtē.

Mūsu muzeja pārstāvjiem īpaši likts pie sirds, lai vismaz 20–30 metru attālumā nepieļauj dzelzceļa apkārtnes piesārņošanu ar neatbilstošiem objektiem un atrakciju elementiem. Lielākā vērtība, uzskata šīs jomas speciālisti, ir vēsturiskā interpretācija, un Ventspils šaursliežu dzelzceļš ar to ir īpašs. 

Iepazīstoties ar citu valstu pieredzi šajā jomā, mūsu muzeja speciālisti sapratuši, ka, turpinot attīstīt mazbānīša projektu, varētu iegādāties arī kādu kravas vagonu. Piemēram, vienlaikus ar pasažieru mazbānīti palaižot trasē arī nelielu kravas sastāvu, tiktu radīts lielāks ticamības efekts. Noskaidrots, ka Vācijā iespējams iegādāties dīzeļlokomotīvi par 9–10 tūkstošiem eiro, kas būtu piemērotāka par šobrīd izmantojamo lokotraktoru.

Tā kā Ventspils mazbānīša prezentācija atstājusi paliekošu iespaidu uz starptautiskā šaursliežu dzelzceļa muzeju salidojuma organizatoriem, iespējams, ka 2014. gadā šāda pasākuma organizēšana varētu tikt uzticēta mūsu pilsētai. Tādēļ līdz tam laikam derētu papildināt jau esošo ekspozīciju.

Foto: Dainis Punculs

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: