Latvijas hidrogrāfijas dienesta vēsture aizsākusies līdz ar Latvijas valsts neatkarības atgūšanu. Līdz 1999. gadam dienests darbojās tikai Jūras administrācijas pakļautībā. Pirms 12 gadiem tika pieņemts lēmums nodot hidrogrāfijas dienestu trīs lielo ostu – Rīgas, Ventspils un Liepājas – pārziņā.

Mūsu ostā hidrogrāfijas funkcijas veic Kuģošanas atbalsta dienests, kas ir Ventspils brīvostas pārvaldes Ostas kapteiņa dienesta struktūrvienība. Lai nodrošinātu kuģiem drošu ienākšanu ostā un drošu kuģošanu jūrā, tiek izmantotas bojas, vadlīniju zīmes, krasta zīmes, mola gaismas un stoderes.

Visus šos navigācijas līdzekļus Ventspils ostā, tās tuvumā un Irbes šaurumā jau 12 gadu apkalpo Ventspils brīvostas pārvaldes Navigācijas aprīkojuma uzturēšanas struktūrvienība. Tajā strādā desmit cilvēku – hidrogrāfijas kuģa Kapteinis Orle septiņu cilvēku komanda, kā arī trīs inženieri.

Patlaban dienests gatavojas ziemas navigācijai. Drīzumā vasaras bojas tiks nomainītas pret ziemas, kurās uzstādīta ziemas apstākļiem piemērota navigācijas aparatūra, bet gaismas signāli ir drošāk pasargāti no iespējas, ka tos varētu saspiest ledus, – stāsta vecākais hidrogrāfijas inženieris Aivars Beitāns. Apstrādātās un tikko krāsotās ziemas bojas guļ rindiņā krastā, gaidot, kad Kapteinis Orle izvadās tās pa savām vietām. Pavisam Ventspils brīvostas pārvaldes hidrogrāfijas dienests ir atbildīgs par 36 šādām vietām.

Gandrīz visas bojas ir aprīkotas ar zibšņuguns iekārtām, nokrāsotas savās krāsās – sarkanā vai zaļā –, kā arī tām ir dažādas funkcijas, skaidro Beitāns. Ir bojas, kas norāda kuģošanas ceļu, un ir tādas, kas brīdina par sēkļiem un citām bīstamām kuģošanas vietām, kuras labāk apiet. Ostā ir uzstādītas 17 krasta zīmes, kas norāda par dažādiem ostas objektiem, divas mola gaismas – Dienvidu un Ziemeļu molā – un divas vadlīnijas, kurās kopā ir piecas vaduguns zīmes, kas palīdz kuģim precīzi ienākt ostā.

Gandrīz visi navigācijas līdzekļi Ventspils ostā aprīkoti ar GPS iekārtām un iekļauti monitoringa sistēmā. Pateicoties tam, bojas, kas apzīmē Ventspils ostas kuģošanas kanālu, sazinās ar monitoringa centru, ļaujot hidrogrāfijas dienesta inženieriem nepārtraukti uzraudzīt, vai visas bojas atrodas savās vietās, vai darbojas to aparatūra un deg gaismas. Tiklīdz bojas kaut kādu iemeslu dēļ pārstāj darboties, tās sāk raidīt uz monitoringa centru un sūtīt inženieru hidrogrāfu mobilajiem tālruņiem signālziņojumus.

Pazudušās bojas meklējumos dodas hidrogrāfijas kuģis Kapteinis Orle. Piemēram, kad vētra Katja, kas septembra vidū plosījās virs Baltijas, norāva no enkuru ķēdes vienu no bojām Irbes šaurumā un aizskaloja to līdz pat Igaunijas salas Sāremā krastiem, Kapteiņa Orles komanda nogādāja boju atpakaļ ostā.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: