Bau-How ir atsācis aktīvu ražošanu un Ventas labajā krastā iecerējis būvēt trīs reizes lielāku ražotni. Jau tagad norvēģu uzņēmums Ventspilī nodarbina 130 darbinieku, bet viņu skaits tuvākajā laikā vēl pieaugs. Šobrīd uzņēmumā top moduļi viesnīcai Oslo centrā.

Apskati fotogrāfijas!

Izrādās, biroja ēkas un pat daudzstāvu viesnīcas Norvēģijai, Dānijai vai jebkurai citai valstij var uzbūvēt, strādājot siltās, sausās un tīrās telpās šeit pat Ventspilī. Turklāt, būvējot šādā veidā, laika grafikam nespēj traucēt nepiemēroti laika apstākļi, kas, īpaši ziemeļu puslodē, ir visai biežs šķērslis.

Tieši tādēļ uz šo segmentu – būvniecību kā ražošanu – nākotnē tiek liktas lielas cerības. Bau-How Baltic ražotnē, kas darbojas Ventspils brīvostas speciālajā ekonomiskajā zonā, tiek izmantotas šeit pat izgudrotas un Latvijā būvētas iekārtas, kas atvieglo un efektivizē būvniecību. Uzņēmuma vadības tandēms – uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Vladimirs Čamāns un valdes loceklis Armands Sviķis – atklāj, ka galvenā panākuma atslēga ir pareiza plānošana.

Ražošanas process

Katram modulim vispirms tiek izgatavots grīdas un griestu rāmis. Tas tiek darīts uz iekārtas, kas, atvieglojot darbu strādniekiem, ļauj arī griestus ražot, stāvot uz grīdas, jo, neskatoties uz ievērojamo moduļa izmēru un svaru, to iespējams apgriezt otrādi.

Kad sienas, griesti un grīda ir izgatavoti, modulis tiek padots tālāk uz nākošo ražošanas posmu, kur tiek veikti iekšdarbi – izgatavotas starpsienas, elektroinstalācija, ventilācija, tā dēvētā melnā apdare.

Nākamais posms ir jau smalkāki darbi – ja projektā paredzēts, tiek veikta iekšējā apdare – liktas flīzes, ieklāts grīdas segums, krāsotas sienas. Respektīvi, viss, kas nepieciešams.

Kā smejas uzņēmuma vadītājs Vladimirs Čamāns, «īpašnieks var ar čemodānu pastāvēt un pagaidīt, kamēr samontēs moduļus, un ļoti ātri ievākties».

 

Unikalitāte

Katrs projekts jeb moduļa veids ir unikāls – katram ir savi izmēri, savi materiāli, savs plānojums. Čamāns uzsver, ka Bau-How Baltic ir ražotājs, nevis būvnieks – uzņēmums izgatavo moduļus ar būvniecības paņēmieniem un ražošanas pieeju.

Bau-How Baltic no citiem moduļu māju ražotājiem pasaulē atšķiras ar to, ka lielākā daļa ražo koka vai arī noteiktu izmēru, standartizētus moduļus. Savukārt Bau-How Baltic var ražot visdažādākos moduļus, kas arhitektiem ļoti paplašina izvēli.

Tomēr unikālākais jeb, kā šobrīd starptautiskajā biznesa valodā moderni teikt, know how ir iekšējā plānošana un loģistika. Tas ir lielākais darbs, kas jāpaveic, pirms sākas ražošana, nodrošinot, lai viss nepieciešamajā laikā atrastos noteiktajā vietā. Ja viss ir saplānots, tad arī iespējams ātri un efektīvi ražot unikālus moduļus ar standartizētu pieeju.

Ražotni no būvlaukuma, ar kuru saistās tradicionālā būvniecība, patīkami atšķir tīrība un kārtība.

Iekārtas izgatavotas pēc Bau-How Baltic pašu rasējumiem. Daļa no tām izgatavotas arī Latvijas uzņēmuma Latvijas Finieris iekārtu rūpnīca. Tās ļauj rūpnīcā ražot visdažādākā veida moduļus, vienīgais ierobežojums ir maksimālais izmērs. Tomēr tas ir pietiekami liels – 6x15 metri jeb 90 kvadrātmetri. Ar tā iekšējo izvietojumu, aprīkojumu var izdarīt visu, kas nepieciešams. Līdz ar to ražošana ir ļoti elastīga.

Skats uz Ziemeļiem

Galvenais tirgus ir Skandināvijas valstis – Zviedrija, Dānija un Norvēģija. Izejmateriālu piegādātāji ir no dažādām valstīm, tajā skaitā arī vietējie ražotāji. Iekštelpām izmantojamos apdares materiālus izvēlas klients.

Projekts, pie kā Bau-How strādā šobrīd, ir moduļi pašapkalpošanās viesnīcai Norvēģijā, Oslo centrā. Tie būs salīdzinoši netipiski – moduļos iekšā būs iemontēti mazāki moduļi. Atsevišķi tiek ražotas vannas istabas, kuras pēc tam tiks ievietotas lielajos moduļos.

Līdzīgas ražotnes nekur pasaulē neesot, apgalvo uzņēmuma vadītājs: «Ventspils ir vienīgā unikālā vieta.» Turklāt Ventspilī atrodas lielākais Bau-How grupas uzņēmums. Ventspilniekiem nav bijusi iespēja aizbraukt kaut kur paskatīties un pārņemt pieredzi.

 

Būtiska ir osta

Izgatavotie moduļi jeb nelielās lielo ēku sastāvdaļas līdz to būvniecības vietai no Ventspils tiek nogādātas ar kuģiem no Ventspils ostas. Liela daļa no tām ir lielgabarīta kravas, tādēļ līdz ostai tiek vestas pārsvarā nakts laikā konvoja pavadībā. Šobrīd Bau-How Baltic izmanto Noord Natie Ventspils Terminals termināli, kurā moduļi tiek iekrauti uzņēmuma fraktētos kuģos. Čamāns atklāj, ka svarīgi ir saplānot arī to, kā moduļi tiek pārvadāti ar kuģi, jo nedrīkst pieļaut bojājumus transportēšanas laikā. Viegli iedomāties, cik svarīga ir katra nianse, jo pie mazākās svārstības var rasties plaisas flīzēs, sienās vai citi defekti.

Labi darbinieki

«Kad pirms trim gadiem ierados Ventspilī, bija šaubas par iespēju dabūt labus darbiniekus, jo Ventspils ir tranzīta pilsēta. Zināju, cik grūti ir dabūt darbiniekus Rīgā. Tomēr tie cilvēki, kurus dabūjām, – cepuri nost viņu priekšā!» atklāj Vladimirs Čamāns. Viņš ir gandarīts, ka izdevies savākt tik labu komandu – strādīgus, pieredzējušus darbiniekus, no kuriem, neesot noslēpums, daudzi atgriezušies Ventspilī pēc darba gaitām ārzemēs.  

Inženiera līmeņa darbaspēks un vadības personāls gan līdz šim tika piesaistīts no Rīgas. Tomēr pagājušajā mēnesī pieņemts pirmais vadības cilvēks no Ventspils – tā ir personāla daļas vadītāja.

Šobrīd uzņēmumā strādā ap 130 darbinieku, tomēr vēl un vēl tiek pieņemti jauni. Plānots, ka šajā rūpnīcā darbinieku skaits tiks palielināts līdz 150–170 cilvēkiem.

Ideāla vieta

«Atbalsts, ko uzņēmējam sniedz Ventspilī, ir fantastisks. Mums bija izvēle, kur izvietot rūpnīcu, – Rīgā, Liepājā vai Lietuvā. Izvēle par labu Ventspilij viennozīmīgi bija pareizā, jo atbalsts, ko mēs saņēmām no pašvaldības un Brīvostas, ir fantastisks,» ar uzslavām ventspilniekiem neskopojas Vladimirs Čamāns, kuram ir ievērojama pieredze lielu Latvijas ražošanas uzņēmumu vadībā. «Pirmo gadu domāju: kur es atrodos? Rīgā, ja nepieciešams ko dabūt no ierēdņiem, tas ir ilgs process. Ventspilī nevis ierēdņi kavē, bet mēs kavējam. Viņi mums zvana un prasa, kas nepieciešams. Uzņēmējiem, kas jautā par biznesa vidi Ventspilī, atbildu – ideāla vieta,» pārliecināts Čamāns. Vienīgais, par ko uzņēmējs iesaka padomāt, ir dzīvojamā fonda un viesnīcu attīstība pilsētā.

Investoru uzticība

Investors, kas devis iespēju kalt nākotnes attīstības plānus un atsākt ražošanu, ir Indigo Invest – privāta norvēģu investīciju kompānija, kas šajā nozarē saskata lielu potenciālu. Līdz ar akcionāru maiņu Bau-How Baltic vadība – pieredzējušais tandēms Vladimirs Čamāns un Armands Sviķis – smejas: «Esam kļuvuši smaidīgāki.» Tomēr, nopietni runājot, – rūpnīcā atsācies aktīvs darbs – skan instrumenti, rosās cilvēki, bet birojā arhitektu pulciņš kopā ar vadību strādā pie jaunās, daudz lielākās rūpnīcas projekta Ventas labajā krastā.

 

Nākotnes ieceres

Pastāv uzskats, ka šī ir nākotnes būvniecība, īpaši ziemeļu puslodē, kur celtniecības darbus zem klajas debess laika apstākļu dēļ plānot grūti. Turklāt vasaras siltie mēneši ir ļoti īsi. Protams, ka halles un baznīcas šādi neuzcelt un līdz vajadzīgajai vietai ar kuģi neaiztransportēt, bet segmentā, kurā strādā Bau-How Baltic, tirgus varētu tikai attīstīties. Tādēļ tiek projektēta jaunā – trīs reizes lielākā rūpnīca. Savukārt Ventspils brīvostas pārvalde strādā pie jaunas piestātnes izveides, lai nākotnē osta varētu uzņemt iecerētos moduļu apjomus un atvieglot transportēšanu.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: