Šī rudens un ziemas sezona Ventspils brīvostā iesākās ar neierasti agriem stiprajiem rudens vējiem, kas atnesa sev līdzi smilšu sanesumus kuģošanas kanālā, līdz ar to arī saspringtu darbu zemessūcējam Dzelme.

Spēcīgie vēji Ventspils piekrastē sāka pūst rudenī neierasti agri – oktobrī. Vēju virziens nebija labvēlīgs Ventspilij, jo tie būtiski izskaloja pilsētas pludmali un pienesa ar smiltīm kuģošanas kanālu un grunts uzņemšanas kabatu, stāsta Ventspils brīvostas pārvaldes Kuģošanas atbalsta dienesta priekšnieks Normunds Kornijanovs. Tik agri rudens vēji parasti nesākas, tie sāk pūst novembrī, decembrī. Ka jau oktobrī plosītos stiprie vēji un sanestu ar smiltīm kuģošanas kanālu – neko tamlīdzīgu neatminas pat vecākie dienesta darbinieki. No oktobra vēl līdz nesenam laikam zemessūcējam Dzelme vajadzēja saspringti strādāt, lai attīrītu kanālu no sanestajām smiltīm un atjaunotu ostā dziļumus, tādējādi ostā nodrošinot kuģošanu bez ierobežojumiem, saka Kornijanovs. No pagājušā gada oktobra Dzelme izvedusi no kuģošanas kanāla uz zemūdens izgāztuvi 300 tūkstošus kubikmetru grunts.

 

Kuģošanas atbalsta dienesta vadītājs skaidro, ka, pirms sākās rudens vētras, kuģošanas kanāls un grunts uzņemšanas kabata tika rūpīgi attīrīti no smiltīm – par to arī savlaicīgi parūpējusies Dzelmes komanda kopā ar tās pieredzējušo un atbildīgo kapteini Uldi Jansonu. Jāsaka, ka šoreiz ar rudens vētrām Dzelme tika galā saviem spēkiem, lai gan dienesta vadītājs atzīst, ka bija brīdis, kad teju vajadzēja vērsties pēc palīdzības. «Ja būtu vēl viena stipra vētra, ar vienas Dzelmes spēkiem nepietiktu,» atzīst Kornijanovs. Šim nolūkam Ventspils brīvostas pārvaldei ir noslēgts līgums ar starptautiskajām gultnes padziļināšanas kompānijām par steidzamu palīdzību, kura viņiem ir jāsniedz trīs dienu laikā. Tāda palīdzība Ventspils brīvostas pārvaldei bija vajadzīga 2011. gada beigās, kad stipras vētras nerimās un kanāla attīrīšanā no smilšu sanesumiem kopā ar Dzelmi strādāja arī gultnes padziļināšanas kuģis no Polijas. Pirms tam līdzīga situācija, tiesa, daudz lielākos mērogos, bija vērojama 2005. gada sākumā, kad Ventspils piekrasti piemeklēja orkāns. Toreiz Dzelmei steidza palīgā divi piesaistīti zemessmēlēji un no kanāla tika izvests rekordliels grunts apjoms.

 

Arī šogad ostā jau bijušas vētras, taču pēc sava virziena tās nebija tā saucamās sanesuma vētras, kas aizpilda kanālu ar smiltīm, stāsta Kornijanovs. Toties šogad bija vērojama kāda cita reta dabas parādība – neparasti zems ūdens līmenis. Ilgu laiku ūdens līmenis turējās pie mīnus 30 cm atzīmes, ik pa laikam nolaižoties līdz mīnus 50 cm, bet atsevišķos gadījumos – vēl zemāk. Šī dabas parādība tāpat apgrūtina kuģošanu ostā, jo īpaši pie seklajām piestātnēm. Tikai marta otrajā pusē ūdens līmenis atkal pacēlās, turpina Kornijanovs.

 

Patlaban dziļumi ostā atjaunoti līdz normatīvajiem parametriem. Jāsaka, ka, lai gan zemessūcējam Dzelme vienmēr pietiek darba savā ostā, tas nepieciešamības gadījumā steidz palīdzēt arī kaimiņiem. Piemēram, pagājušā gada sākumā kritiska situācija ar dziļumiem izveidojās Liepājas ostā, kurai bija vajadzīga steidzama palīdzība, un mūsu Dzelme atsaucās uz lūgumu.

 

Normunds Kornijanovs

Kuģošanas atbalsta dienesta priekšnieks

– Patīkami atzīmēt, ka gultnes padziļināšanas kuģa Dzelme komanda strādā ļoti profesionāli un saliedēti. Tas daudzējādā ziņā ir kapteiņa Ulda Jansona – ārkārtīgi atbildīga cilvēka – nopelns. Jebkuru darbu viņš izpilda precīzi un profesionāli, piedāvājot savus variantus, kā padarīt darbu vislabāk. Tādi speciālisti ir retums. Mūsu dienests jau ir saskāries ar to. Aptuveni sešus mēnešus gadā mums ir jāaicina no malas speciālists, kurš varētu uz atvaļinājuma laiku aizvietot kapteini un četrus viņa palīgus. Atrast speciālistu ar atbilstošiem dokumentiem, iemaņām un darba pieredzi uz gultnes padziļināšanas kuģiem nav viegls uzdevums. Ne katrs jūrnieks var vadīt gultnes padziļināšanas kuģi, kuram nemitīgi jāstrādā apstākļos, kas pielīdzināmi darbam jūras šaurumos. Dzelme vienmēr strādā pie jūras vārtiem, kur visu laiku ienāk un iziet no ostas kuģi. Speciālistu jautājums ir samērā aktuāls visam Kuģu satiksmes dienestam. Tādēļ vēl jo vairāk vienmēr patīkami uzklausīt pozitīvas atsauksmes par Dzelmes komandu no pieaicinātajiem speciālistiem.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: