Katram disku un riepu parametram ir sava nozīme – tie ietekmē ne tikai saderību ar konkrēto auto, bet arī braukšanas komfortu un paradumus. Disku iznesums šajā aspektā nav izņēmums, jo tā pareiza izvēle nodrošina labu automašīnas vadāmību un drošību uz ceļa.

Kas ir disku iznesums?

Par disku iznesumu tiek saukts attālums starp diska centru un tā stiprinājuma virsmu jeb vietu, kur disks savienojas ar rumbu. Šis parametrs tieši ietekmē riteņa novietojumu riteņu arkā, nosakot, cik tālu ritenis atrodas uz iekšu vai āru attiecībā pret automašīnas virsbūvi. Disku iznesums var būt pozitīvs, negatīvs vai neitrāls un katrs no tiem nedaudz atšķirīgā veidā ietekmēta automašīnas uzvedību uz ceļa.

Kādēļ svarīgi ievērot orģinālo iznesumu?

Tā kā disku iznesums ir cieši sasaistīts ar automašīnas konstrukciju un dizainu, tā vērtība katram automašīnas modelim pat viena zīmola ietvaros var būt atšķirīga. Tas nozīmē, ka, piemēram, Audi, BMW vai citu zīmolu diski, kas der vienam automašīnas modelim, ne viemēr būs piemēroti citam - pat tad, ja skrūvju izvietojums un diametrs ir vienādi. Katram modelim paredzētais orģinālais disku iznesums ir aprēķināts tā, lai nodrošinātu optimālu riteņu novietojumu, līdzsvarotu vadāmību un vienmērīgu riepu nodilumu.

Izmaiņas balstiekārtas un stūres sistēmas darbībā

Nepareizs disku iznesums izmaina riteņa attālumu no citām piekares daļām, izjaucot autoražotāja paredzēto spēka sadalījumu. Tā rezultātā stūre var kļūt pārāk asa vai, tieši pretēji, smagnēji grozāma, samazinot automašīnas vadāmības precizitāti un stabilitāti gan paātrinājumā, gan pagriezienos.

Pastāvīga berze pret riteņu arkām un piekares daļām

Pārāk liels vai mazs disku iznesums var radīt situāciju, kurā automašīnas ritenis kustības laikā fiziski saskaras ar virbūves vai konstrukcijas elementiem – amortizatoriem, atsperēm vai bremžu klučiem. Šāda berze pakāpeniski bojā ne tikai riepas un diskus, bet ilgtermiņā arī automašīnas piekari un bremžu sistēmu. Neierasta vibrācija, berzes trokšņi un nevienmērīgs riepas nodilums var norādīt uz nepieciešamību veikt disku pārbaudi un remontu.

Nevienmērīgs riepu nodilums

Visbiežāk neatbilstošs iznesums netieši maina arī leņķi, ar kādu ritenis saskaras ar ceļu. Ja lietie auto disks ir ar pārāk lielu vai mazu iznesumu, mainās slodze uz piekares svirām un ritenis ieņem nepareizu novietojumu, kā rezultātā var veidoties pārmērīga sagāze. Tādēļ samazinas riepas kontakvirsmas lielums un viena riepas puse nodils straujāk nekā otra, radot nevienmērīgu nodilumu, kas samazina saķeres kvalitāti ar ceļu un riepu kalpošanas mūžu.

Kā nekļūdīgi izvēlēties auto diskus?

Pareiza disku izvēle prasa tehniskas zināšanas par automašīnu. Tādēļ situācijās, kad ir radušās šaubas par piemērotāko risinājumu, noderīga var būt profesionāla konsultācija. MMK Riepu centrs piedāvā visu nepieciešamo kvalitatīvai riepu un disku maiņai vienuviet. Mūsu zinošie speciālisti palīdzēs izvēlēties un uzstādīs jaunu diskus ikvienā situācijā. Iepazīties ar aktuālo disku piedāvājumu var riepu centra mājas lapā www.mmkriepas.lv

Lasi vēl