Ventspilnieku kādreiz būvētās privātās garāžas Lielajā prospektā 37a un 25a, kas piederēja garāžu kooperatīvam Ventspils automobilists, jau vairāk nekā gadu ir valsts īpašums un nodotas valsts AS Valsts nekustamie īpašumi apsaimniekošanā. Viena garāžu daļa tiek iznomāta, bet otra – izlikta pārdošanā.

Bijušie garāžu īpašnieki šo situāciju uzskata par netaisnīgu, saucot to par valsts reketu. Daļa bijušo garāžu īpašnieku sākuši tiesvedības procesu cerībā atjaunot zaudētās īpašumtiesības.

VAS Valsts nekustamie īpašumi (VNĪ) mājaslapā atrodamā informācija apliecina, ka garāžu komplekss Lielajā prospektā 37a ir izlikts izsolē un tā sākumcena ir 38 400 eiro. Izsole notiks elektroniskā formātā 19. maijā, pieteikumus dalībai var iesniegt līdz 8. maijam. Informācijā norādīts, ka garāžas izmanto privātpersonas, taču nomas līgumi nav noslēgti. Garāžu pirmpirkuma tiesības pieder zemes, kas nav iekļauta pārdodamās mantas sastāvā, īpašniekam. Tāpat tiek ziņots, ka īpašuma tiesības uz zemi zem garāžām nostiprinātas Ventspils pašvaldībai. VNĪ pārstāvis skaidroja: ja minētajos izsoles termiņos Ventspils dome pieteiks savu vēlmi izmantot garāžu pirmpirkuma tiesības, izsole tūlīt tiks atcelta. Tomēr pašvaldība ar atbildi nesteidzas. Citu daļu no tā paša bijušā garāžu kooperatīva Ventspils automobilists garāžām – Lielajā prospektā 25a – pašreizējais apsaimniekotājs saskaņā ar informāciju mājaslapā iznomā par cenu no 280 līdz 792 eiro.

Par īpašnieka maiņu uzzinājuši nejauši

Bijušie garāžu īpašnieki vērsušies Ventas Balss redakcijā, lai paustu savu sašutumu un neizpratni. Diskusija ap garāžām izvēršas arī portālā ventasbalss.lv. Garāžu lietotāji pilnīgi nejauši uzzinājuši par to, ka garāžas vairs nepieder viņiem, bet ir valsts īpašums. Viens no garāžu kooperatīva biedriem nopircis džipu, kas nevarēja iebraukt garāžā šauro vārtu dēļ. Vīrietis vērsās pilsētas domē, lai saņemtu būvatļauju garāžas vārtu paplašināšanai, taču viņam atbildēja, ka pašvaldība nav tiesīga izsniegt šādas atļaujas, jo garāžas pieder valstij.

Taisnības labad jāatzīst, ka dīvainā situācija ar garāžām nav radusies vienas dienas laikā, un lielā mērā tas noticis garāžu kooperatīva vadības pieļauto kļūdu dēļ. Lai gan daži garāžu īpašnieki uzskata, ka valsts pret viņiem izturējusies netaisnīgi un nesamērojami ar radušos situāciju, pārņemot privātīpašumus bez jebkādas atlīdzības, viņi tomēr ir spiesti atzīt, ka formāli valsts institūcijas – šajā gadījumā Valsts ieņēmumu dienests (VID) un Finanšu ministrija – rīkojas saskaņā ar likumu.

Kooperatīva valdes liktenīgās kļūdas

Garāžas Lielajā prospektā 25a un 37a uzcēla šī rajona iedzīvotāji savām vajadzībām pagājušā gadsimta 70.–80. gados. Viens no garāžu lietotājiem, kuram šis īpašums tika no tēva, bet tam savukārt no viņa tēva, apgalvo, ka 80. gadu beigās un 90. gadu sākumā toreizējā Ventspils pilsētas Tautas deputātu padome garāžu būvētājiem atzina īpašuma tiesības.

Saskaņā ar informāciju Uzņēmumu reģistra datubāzē Lursoft 1994. gadā tika reģistrēta garāžu īpašnieku kooperatīvā sabiedrība Ventspils automobilists, kas veiksmīgi pārvaldīja kopīpašumu gandrīz 30 gadus. Kooperatīva biedri mainījās – kāds aizbrauca dzīvot citur, bet jaunajiem iemītniekiem līdz ar dzīvokli tika arī garāža; kāds mantoja. Valde ar savu lēmumu uzņēma jaunus kooperatīva biedrus. Starp šodienas garāžu lietotājiem jau praktiski vairs nav to, kas tās būvēja.

Pašreizējie garāžu lietotāji norāda, ka savulaik valde īpašumu nav sadalījusi atsevišķās garāžās, lai katrs īpašnieks varētu reģistrēt savu īpašumu zemesgrāmatā. Garāžu komplekss zemesgrāmatā reģistrēts kā viens vesels nekustamā īpašuma objekts. Tas ievērojami sarežģī un ierobežo pašreizējo īpašnieku iespējas īpašuma tiesību atjaunošanā, jo ne visi to var dokumentāli pierādīt.

Otru būtisku kļūdu kooperatīva valde pieļāva pēc tās pārvēlēšanas. Jaunais valdes priekšsēdētājs – nezināšanas vai neuzmanības dēļ – nav veicis izmaiņas Uzņēmumu reģistrā un šī iemesla dēļ pats zaudējis dokumentu paraksta tiesības. Kooperatīva biedri par to nezināja. Priekšsēdētājs regulāri vāca biedra naudu un tikpat akurāti maksāja par atkritumu izvešanu un izlietoto elektrību. Pretenziju pret viņu kooperatīva biedriem nebija.

Formāli viss pēc likuma, bet rezultāts – netaisnīgs

Kooperatīva priekšsēdētāja pieļautā kļūme radīja visai nopietnas sekas. Bez dokumentu paraksta tiesībām priekšsēdētājs nevarēja (bet varbūt arī nemēģināja) iesniegt gada finanšu pārskatu VID. Nesaņemot atskaiti, VID acīmredzot sūtīja brīdinājumus, bet – uz veco juridisko adresi, jo jaunajā nebija reģistrēts. Vecās adreses īpašnieks – kādreizējais kooperatīva priekšsēdētājs – tobrīd jau bija miris. Savukārt jaunais priekšsēdētājs dabiski nekādas vēstules no VID nav saņēmis. Nesagaidījis no īpašumu īpašniekiem nekādu reakciju uz komunikācijas mēģinājumiem, VID pārņēma garāžas valsts īpašumā. 2022. gada 16. jūnijā garāžu kooperatīvs Ventspils automobilists tika likvidēts, par ko ir ieraksts Uzņēmumu reģistrā. Bet 2024. gada 13. februārī nekustamais īpašums Ventspilī, Lielajā prospektā 25a un 37a, reģistrēts zemesgrāmatā uz LR Finanšu ministrijas vārda.

«Sanāk, ka valsts atņēma privātīpašumu tikai par to, ka kooperatīvs nav laikus iesniedzis finanšu pārskatu,» saka kāds garāžu lietotājs, par agresīvu dēvējot tādu valsts politiku attiecībā pret saviem pilsoņiem. «Uzskatu šādu politiku esošajā situācijā par nepamatotu un nesamērojamu. Šādas metodes ir attaisnojamas attiecībā uz lieliem noziedzīgiem grupējumiem, kas no valsts zog miljonus, bet ne attiecībā pret privāto garāžu īpašniekiem,» piebilst sašutušais ventspilnieks. «Formāli valsts rīkojās pēc likuma, taču rezultāts nav taisnīgs.»

Pašvaldība nevar iejaukties

Patlaban likvidētā kooperatīva biedri (aptuveni 40 ventspilnieku ģimenes) mēģina rast sev pieņemamu risinājumu šajā situācijā. Daļa garāžu lietotāju sākuši tiesvedības procesu ar cerībām atgūt īpašuma tiesības uz garāžām. Tieši šī iemesla dēļ daļa no garāžu kompleksa, kas atrodas Lielajā prospektā 25a, pagaidām nav izlikta izsolē, – redakcijai apstiprināja VNĪ pārstāvis. «Kamēr turpinās tiesvedība, īpašumu nevar pārdot,» viņš sacīja telefonsarunā. Iedzīvotāji cer, ka gada laikā situācija varētu mainīties viņu labā.

Garāžu lietotāji arī cerēja uz pilsētas pašvaldības palīdzību. Taču pašvaldība nav tiesīga iejaukties šajā situācijā. «Pagājušajā gadā valsts [kļūstot par garāžas kompleksa īpašnieku] piedāvāja pašvaldībai pārņemt garāžas. Pilsētas dome bija spiesta atteikties, jo tas neatbilst pašvaldības funkcijām. Šobrīd VNĪ piedāvā domei izpirkt garāžas. Bet tā paša iemesla dēļ dome tās neatpirks. Pašvaldība var iegādāties tikai to mantu, kas atbilst tās funkciju pildīšanai. Bet pašvaldības funkcijas nosaka likums,» skaidro Ventspils domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš.

Pilsētas domes Arhitektūras un pilsētbūvniecības nodaļas vadītājs Māris Bože atgādināja vēl vienu faktu no kooperatīva Ventspils automobilists vēstures. Līdz 2017. gadam garāžas netika nodotas ekspluatācijā. 2017. gada novembrī Būvniecības administratīvā inspekcija ēkas pieņēma ekspluatācijā, un uz šī pamata zemesgrāmatā tika reģistrēts īpašums uz garāžu kooperatīva Ventspils automobilists vārda. «Tad dome palīdzēja kooperatīvam sakārtot dokumentāciju, lai tas īpašumu varētu reģistrēt zemesgrāmatā,» norāda Bože. «2021. gadā VID pieprasīja atjaunināt informāciju uzņēmumu reģistrā, taču kooperatīvs to neizdarīja. Līdz ar to 2021. gada 4. novembrī VID izdarīja aizlieguma atzīmi šim īpašumam, bet 2022. gada jūnijā kooperatīvs tika likvidēts,» jau zināmo faktu konstatēja Māris Bože.

Domes pārstāvji uzskata, ka iedzīvotājiem palikusī vienīgā iespēja atjaunot īpašumtiesības uz garāžām ir vērsties ar prasībām tiesā.

Lasi vēl

Komentāri (1)

  • -1
    Barons (Freiherr von ...) Pirms 3 stundām, 19 minūtēm

    Tō ir liel Skād.Le zinat.Aber vel sliktak varej būt,ja Patvaldib būt pievākuš sev.

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: