Pirmās ziņas par sabiedriskā transporta esamību Ventspilī ir vairāk nekā 100 gadus senas, jo ar nelielu tvaikoni jau 19. gs. beigās varēja nokļūt gan Piltenē, gan Kuldīgā. Pēc tam – diližansi un ormaņi, bet no 1924. gada Ventspils pilsētā kursē arī maršruta autobusi.

Pasažieru pārvadājumus veikušas gan privātpersonas, gan valsts uzņēmumi, bet 1997. gada sākumā tika pieņemts lēmums – Ventspils sabiedriskajam transportam jāmainās!

1997. gadā Ventspils ielās kājāmgājēju bija vairāk un mašīnu mazāk nekā šodien. Toreiz lielāko daļu pārvadājumu no pilsētas uz Pārventu apkalpoja tā saucamie dušmaņi ar saviem privātajiem busiņiem, kas kursēja bieži. Savukārt valsts firmas Ventspils auto dzeltenajos Ikarusos braucēju palika aizvien mazāk. Un lielo autobusu vadītāji 4. martā gatavojās streikam...

Protams, pilsēta nepalika bez sabiedriskā transporta. Tomēr pār­maiņu laiks Ventspils sabiedris­kajā transportā jau bija sācies, un 1997. gada 14. martā Uzņēmumu reģistrā tiek reģistrēta pašvaldības sabiedrība ar ierobežotu atbildību Ventspils reiss.

Ar ko sākt?

Jaundibinātā uzņēmuma pirmais un galvenais uzdevums bija nodrošināt pasažieru pārvadājumus Ventspils pilsētā, lēnām ieviešot kārtību šajā jomā, kur valdīja zināms haoss. Privātie pārvadātāji gan spēja nodrošināt samērā regulāru autobusu kustību pieprasītākajos maršrutos, taču maz domāja par pasažieru drošību, komfortu un tehniku.

Tāpēc jaunā uzņēmuma vadītājiem bija liels izaicinājums – veidot uzņēmumu tādu, lai būtu apmierināts gan pasažieris, gan darbinieks, gan uzņēmuma īpašnieks – Ventspils dome.

Ar ko sākt? Izstrādātais biznesa plāns paredzēja – ar jaunu tehniku. Taču tādas lietas nenotiek pēc līdakas pavēles. Īpašnieks nevēlējās ris­kēt, iegādājoties nekvalitatīvus autobusus, tāpēc tika nolemts: Ventspilī būs tikai augstākajiem kva­litātes standartiem atbilstoši autobusi.

Meklējumu laiks

Uzsākot darbu, uzņēmuma rīcībā bija vecie, dzeltenie Ikarusi, morāli un tehniski novecojusi remontbāze, tāpēc tika meklētas dažādas iespējas, lai rastu labāko risinājumu. Ventspils ielās tika izmēģināti atšķirīgu ražotāju un ietilpību autobusi, sākot no pavisam maza mikroautobusa līdz lielas ietilpības autovilcienam (tautas valodā – garmoškai). Tehnikas meklējumos devās gan uz izstādēm ārvalstīs, gan pie ražotājiem, lai redzētu, kas lācītim vēderā. Secinājums bija viennozīmīgs – kvalitāte meklējama pārbaudītās vērtībās, un tas ir Mercedes Benz. Un nekļūdījās. Iegādātie autobusi kalpoja ļoti labi, nobraucot vairāk nekā miljonu kilometru bez nopietnām tehniskām problēmām.

Pārmaiņas ne tikai tehnikā

Ar laiku tika pieņemts lēmums, ka pārmaiņas nepieciešamas ne tikai tehnikas ziņā. Pilsētvidei attīstoties un mainoties autobusu parkam, radās nepieciešamība pēc modernas remontu zonas un mūsdienīgas autoostas.

Uzņēmums attīstījās, un tika realizēts tam laikam pārdrošs plāns – vienlaikus atjaunots praktiski viss autobusu parks, iegādājoties 43 jaunus dažādas ietilpības Mercedes Benz autobusus, izveidota šai tehnikai piemērota remontu zona Robežu ielā, kur pārcēlās arī administrācija, apmācīts personāls, lai paši varētu veikt šo autobusu remontu. 2001. gadā tika veikta arī autoostas re­konstrukcija.

Risks bija attaisnojies – kredīti tika nomaksāti priekšlaikus, un uzņēmums sāka strādāt ar peļņu.

Kopš tā laika regulāra darbinieku ap­mācība, darba kvalitāte un pa­sažie­ru drošība ir Ventspils reisa pri­ori­tātes.

Pasažieris – kāds tas ir?

20 gadu laikā pārmaiņas skārušas ne tikai uzņēmumu, bet arī tā galveno dzinējspēku – pasažieri. Daudzi ventspilnieki, atceroties laiku pirms 20 gadiem, kad Ventspils reisa vēl nebija, saka, ka nav bijis iemesla būt īpaši neapmierinātiem ar sabiedrisko transportu – autobusi kursējuši pat visu nakti. Un toreiz nevienam nav nācis prātā ne autobusu sarakstu meklēt, ne domāt par to, vai ar bērnu ratiņiem varēsi iekāpt, un doma par to, ka pasažieris varētu būt cilvēks ratiņkrēslā, pat prātā nav ienākusi. Īpaši neesot satraukušies arī par tīrību un autobusu tehnisko kārtību.

Mūsdienu pasažieris Ventspilī ir ļoti prasīgs. Viņš ievēro gan neprecizitātes sarakstos, gan to trūkumu kādā pieturā; seko līdzi tam, lai autobusa vadītājs ievērotu grafiku, lai autobusa salonā būtu tīrība un lai transports būtu pieejams dažādu kategoriju pasažieriem. Un tas vēl nav viss – šo uzskaitījumu varētu turpināt.

Sabiedriskā transporta pasažieris Ventspilī ir audzis kopā ar uzņēmumu, kas pēc būtības ir pozitīvi, jo neļauj gulēt uz lauriem. Pasažieris ir tas, kā dēļ Ventspils reiss attīstās un meklē jaunus risinājumus droša, pieejama un arī videi draudzīga pakalpojuma nodrošināšanai.

Kas tālāk?

Tālāk – jauni izaicinājumi, jauni autobusi. Iespējams, elektro. Salīdzinot ar cilvēka dzīvi, var sacīt, ka 20 gadi ir brīdis, kad visas durvis ir atvērtas, viss vēl priekšā un sasniedzams.

Tāpēc uzņēmuma dzimšanas dienā vēlam mūsu pasažieriem patīkamus braucienus un aicinām uzsmaidīt šoferītim, jo smaids nemaksā naudu, bet rada pozitīvas emocijas. Brauksim droši!

Lasi vēl

Komentāri (1)

  • 0
    Brīvā Latvija 14.03.2017, 06:47:10

    Sumināti!

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: