Dotācija, ko valsts atļaujas maksāt pasažieru pārvadātājiem, lai tie nodrošinātu autobusu satiksmi, arvien samazinās. Arī šogad neizbēgami gaidāma atsevišķu reisu slēgšana.

Šobrīd tiek izvērtēti varianti maršrutu tīkla izmaiņām, kas paredzētas no 1. jūnija. Lai informētu par izstrādātajiem priekšlikumiem sabiedriskā transporta tīklā, ar novada deputātiem un atsevišķu pagastu pārvaldniekiem tikās Kurzemes plānošanas reģiona Administrācijas vadītājs Kristiāns Godiņš un Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Vaira Brūdere. Viņa informēja: «Ja jūs nepiekrītat neko slēgt, visa satiksme mums beigsies 1. septembrī.»

Izmaiņas varētu skart Ventavas, Ziru, Piltenes un Puzes iedzīvotājus. Joprojām kopā ar pagastu pārvaldniekiem tiek meklēti varianti, kurus reisus izņemt no satiksmes tīkla. Arī iedzīvotāji aicināti izteikt savus priekšlikumus.

Piemēram, Ziru pārvaldniece Dzidra Ceriņa sava pagasta ļaudis uzrunās sestdien, kad tie pulcēsies uz teātra izrādi. Maršrutā Ventspils – Ventava kursē pietiekami daudz starppilsētu autobusi, tāpēc visus vietējos reisus varētu slēgt. Brūdere cer panākt vienošanos ar starppilsētu pārvadātājiem, lai tie maršrutos starp Kuldīgu un Ventspili iekļautu arī Ziras. Iespējams, kāds no reisiem no Ventspils uz Pilteni, varētu tikt slēgts tieši darbadienās. Priekšlikums ir arī no saraksta svītrot vienu no četriem maršruta Ventspils – Blāzma – Ugāle reisiem. Savukārt maršrutu Kamārce – Elkšķene likvidēt rosināja pārvadātājs, aicinot skolēnu vadāšanu uzņemties novada domei.

Situāciju mūsu novadā sarežģī fakts, ka firmai M&D, kas nodrošina lielāko daļu reisu, ir visaugstākā 1 km pašizmaksa visā reģionā – Ls 0,84. Pasažieru pārvadāšana ir vienīgais M&D bizness, tāpēc administratīvās izmaksas tiek segtas tikai no dotācijām. «Jo mazāks pārvadātājs, jo pašizmaksa ir lielāka,» komentējaM&D valdes priekšsēdētājs Modris Mārtiņjānis un piebilda, ka katra optimizācija pašizmaksu tikai ceļ. Kaut minimālā alga, bet tā šoferim ir jāmaksā, vienalga, vai tas brauc visu dienu, vai vairākas stundas stāv dīkā.

Taču Godiņš norādīja, ka, aptuveni 30 % no izmaksām veido degvielas cena, tātad, samazinot reisus, var ietaupīt. Arī stingrāka biļešu kontrole varētu dot ietaupījumu. Kaut arī pārvadātājs biļešu kontroli veic divas trīs reizes mēnesī, vairāki diskusijas dalībnieki zināja teikt, ka ir vairāki regulārie braucēji, kas biļetes no šofera konsekventi neņem. Pašizmaksas sadārdzinājumu veido arī tā sauktie tukšie braucieni, kad no Ventspils līdz attiecīgajam pagastam pirmie reisi kursē bez pasažieriem, šajā ziņā labi risinājumi panākti Saldus novadā, kad vadītājs no rīta izbrauc jau no attiecīgā pagasta.

«Saprotam, ka Ventspils novadā apdzīvotība ir mazāka, negaidām un neceram sagaidīt 40% vai 50% ieņēmumu no biļetēm,» norādīja Godiņš, tomēr vērsa uzmanību, ka arī attiecība, kad ieņēmumi no biļetēm sedz tikai 10 % arī nav pareiza. Šobrīd firmas M&D ieņēmumi no biļetēm sedz ¼ daļu no izmaksām,Ventspils reisa ieņēmumi – 1/3 daļu.

Novada domes priekšsēdētājs Aivars Mucenieks rosināja pārvadātāju pārdomāt, vai augstā pašizmaksa vēlāk neveido bumeranga efektu, jo, samazinot reisu skaitu, atkal augs pašizmaksa, atkal būs jāmazina reisi, un var pienākt brīdis, kad pašam pārvadātājam turēt uzņēmumu nebūs izdevīgi.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: