Tradicionāls ostas pilsētas izaicinājums ir nodrošināt gaisa kvalitāti, kas neapdraud iedzīvotāju veselību. Ventspils ar šo uzdevumu tiek galā veiksmīgi. Turklāt, attīstoties saimnieciskajai darbībai, kas ierasti nozīmē arī piesārņojuma pieaugumu, Ventspilī gaisa kvalitātes rādītāji nekļūst sliktāki. Tas iespējams, pateicoties tehnoloģiju attīstībai.

Viens no piemēriem, kas raksturo ostas uzņēmumu iekārtu nozīmi gaisa piesārņojuma mazināšanā, ir jaunais Baltic Coal Terminal, kurā akmeņogļu pārkraušana organizēta tā, ka putekļu izplatīšanās gaisā ir samazināta līdz minumam. Savukārt SIA Ventall Termināls tvaiku savākšanas un utilizācijas iekārtu uzstādījusi SIAVentamonjaks serviss. Arī no uzņēmuma Ventspils nafta, kas pārkrauj naftu un naftas produktus un ir viens no lielākajiem gaisa piesārņotājiem Ventspilī, tiek gaidīta šādas iekārtas uzstādīšana uz naftas muliņa, tomēr pagaidām tas nav izdarīts.

Ventspils atbildīgās amatpersonas ved sarunas, lai norma par tvaika savākšanas un utilizācijas iekārtu izmantošanu vai uzstādīšanu tiktu iekļauta likumā. Pagaidām nedz Latvijas, nedz ES normatīvie akti to neparedz. Pašvaldības viedokli gan ņēmis vērā Valsts vides dienests, nosakot, ka līdz brīdim, kamēr kaitīgo tvaiku savākšana Ventspils nafta terminālī nenotiek, netiek dota atļauta jauna ķīmiskā produkta, kas satur kancerogēno naftalīnu un benzolu, pārkraušanai.

Tomēr, kā atgādina Ventspils domes Vides uzraudzības nodaļas vadītāja Ilga Zīlniece, osta ir pašā pilsētā, tādēļ ar vides aizsardzību saistītiem jautājumiem tiek piešķirta liela vērība. Gaisa piesārņojuma mērījumi nepārtraukti tiek veikti divās monitoringa stacijās – Jūras ielā un Pārventā pie 3. vidusskolas. Tiek mērīta septiņu vielu, tajā skaitā benzola un daļiņu PM10 un PM2,5 koncentrācija gaisā. Jāatzīmē, ka bez pašvaldības iniciatīvas un neatlaidības šādas mērījumu stacijas pilsētā nebūtu, jo likums to neprasa.

Gaisa piesārņojums Ventspilī ir salīdzinoši mazāks nekā citās lielākajās ostas pilsētās – Liepājā un Rīgā. Ilga Zīlniece gan atzīmē, ka salīdzināt Ventspili ar Rīgu nebūtu korekti. Rīga pagaidām Latvijā ir vienīgā pilsēta, kurai Eiropas Savienība prasa izstrādāt rīcības plānu gaisa piesārņojuma samazināšanai. «Mēs pilsētā paši sekojam šīm lietām līdzi. Piesaistot konsultāciju kompāniju, ir analizēta situācija Ventspilī,» stāsta Zīlniece.

Pateicoties tam, iegūta informācija par pilsētas piesārņojuma zonām. Interesanti, ka vienu no lielākajiem piesārņojumiem rada individuālā apkure. Transporta radītā ietekme ir salīdzinoši niecīga. Savukārt ostas teritorijā lielākais gaisa piesārņojums veidojas SIA Ventspils tirdzniecības ostasteritorijā un ap to. Lai arī pieļaujamās normas netiek pārsniegtas, sīko daļiņu koncentrācija tajā ir salīdzinoši augsta.

Kādēļ ventspilnieki sūdzas, ka dažkārt asā, kodīgā smaka gaisā ir neciešama? Speciālisti skaidro, ka smārds, ko iedzīvotāji jūt, visbiežāk nāk no tankkuģiem, kad notiek to uzpildīšana un tiek novēroti nelabvēlīgi meteoapstākļi. Sākot uzpildi, no kuģa tiek izspiests ar ķīmiskām vielām piesātināts tvaiks, kas tvertnēs sakrājies no iepriekš pārvadātā produkta.

Tādēļ dažkārt jūtams smārds no naftas produktiem, kas Ventspils ostā netiek pārkrauti. Ja tankkuģu piekraušanas laikā tiek nodrošināta tvaiku savākšana un pārstrāde, tvaiks līdz pilsētai nenonāk. Tomēr tas, ko brīvostā cenšas darīt, ir organizēt ostas darbu tā, lai pilsētai tuvāk pārkrautu kravas, kas piesārņojumu neveido, pārējās virzot uz jūras pusi.

Katram no uzņēmumiem, kuros pastāv iespējamība kaitīgu vielu noplūdei vai kādām citām avārijām, ir izstrādāts rīcības plāns, kurā paredzēta kārtība, kā tiek ziņots par negadījumu un kādi dienesti kurā brīdī jāiesaista. Pašu bīstamo uzņēmumu rīcībā ir labi aprīkoti un profesionāli apmācīti glābšanas dienesti. Nepieciešamības gadījumā iesaistās arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests. Iedzīvotāji jāinformē tikai gadījumos, ja pastāv drauds to veselībai. Primārais ir novērst avārijas situāciju.



Vides kvalitāte saistīta ar termināla drošību

Arnis Janvars SIA Ventamonjaks serviss valdes priekšsēdētājs

– Lai samazinātu gaisa piesārņojumu un novērstu smaku izplatīšanos benzīna iekraušanas laikā, no 2007. gada tiek izmantota naftas produktu tvaiku savākšanas un rekuperācijas iekārta, kas par 98% samazina kaitīgo vielu emisiju gaisā. Ir realizēts kanalizācijas sistēmu modernizācijas projekts, kura laikā nomainīja sadzīves, lietus un ražošanas kanalizācijas sistēmu cauruļvadus, sūkņus un vadības sistēmu.

Projekta ietvaros veiktie pasākumi novērš gruntsūdeņu piesārņojumu un saglabā Baltijas jūras ūdens kvalitāti. Šo projektu realizācijai izmantoja līdzfinansējumu no ES struktūrfondiem.

Uzņēmumā realizētie vides aizsardzības pasākumi ir cieši saistīti ar termināļa drošības un riska novēršanas jautājumiem. Lai nepieļautu amonjaka noplūdes vidē, liela uzmanība tiek pievērsta tehnoloģisko iekārtu tehniskā stāvokļa kontrolei, uzturēšanai un atjaunošanai. Lai kontrolētu gaisa kvalitāti un veiktu atbilstošo vides aizsardzības pasākumu plānošanu, SIA Ventamonjaks serviss atestētā un sertificētā laboratorija veic gaisa monitoringu ne tikai uzņēmumā, bet arī pilsētas teritorijā atbilstoši grafikiem, kas ņem vērā vēja virzienus un veicamos tehnoloģiskos procesus.

Pēc rūpīgas 2011. gada 31. oktobra notikuma izvērtēšanas un analīzes, mēs vērsāmies pie SIA VARS ar lūgumu līdz 2012. gada 2. ceturksnim aprīkot akrilnitrila kompleksu ar automātisko vides monitoringa sistēmu. Minētais gadījums parādīja, ka nepieciešams veikt personāla zināšanu pārbaudi darba un vides aizsardzības jautājumos, tāpēc pašlaik notiek personāla zināšanu pārbaude, apmācību programmu izvērtēšana un aktualizācija.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: