Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs atzīst, ka Ostas likums ir viens no stabilākajiem likumiem Latvijā.

«Darbs pie ostu likumdošanas aizsākās Godmaņa valdības laikā, un es tieši piedalījos tās izstrādē. Tolaik Latvijā bija Jūras lietu ministrija, kuru vadīja Dandzbergs, bet viņa vietnieks strikti ieturēja padomju valsts ierēdņa pozīciju: ostām bez ierunām jāpaliek valsts struktūrai. Tajā pašā laikā 90. gadu sākumā Ventspilij izveidojās labas attiecības ar Nīderlandi, tai skaitā Dienvidholandes provinci.

Mēs aktīvi interesējāmies par ostu uzbūvi un pārvaldību Eiropā – Holandē, Beļģijā un citās valstīs. Holandes modelis, kur osta ir pašvaldības struktūra, mums šķita vispiemērotākais. Arī pie mums pilsēta un osta izmanto to pašu infrastruktūru un darbaspēku, tās ir nedalāmas un viena bez otras nav iedomājamas.

Drīz Jūras lietu ministrija tika likvidēta, bet Satiksmes ministrijā – izveidots Jūrniecības departaments, kuru vadīja Imants Sarmulis. Tieši viņš vadīja darbu pie jaunās ostu likumdošanas, pārstāvot valsti. Es piedalījos kā oponents no pašvaldību puses.

Tolaik es tuvāk iepazinos ar Sarmuli, kā rezultātā uzaicināju viņu strādāt par Ventspils brīvostas pārvaldnieku. Pēc mana ierosinājuma valdībā tika izveidota Nacionālā ostu padome, kura pastāv vēl joprojām. Padomi vada premjerministrs, tajā darbojas vairāki ministri, ostu pārvaldnieki, lielo ostas pilsētu mēri.

Priecājos, ka šī iniciatīva vēl joprojām ir dzīva un strādā, tāpat kā Ostu likums – viens no stabilākajiem likumiem neatkarīgajā Latvijā. Nākamais etaps bija darbs pie brīvostu likuma. Ventspils brīvostas likums tapa īpaši grūti – tāpat kā tagad, tam traucēja skaudība.

Nācās cīnīties un stāties pretī daudzām neloģiskām idejām. Piemēram, lai Rīgas ostai iegādātos ledlauzi, valdība grasījās visām ostām ieviest ledus nodevu. Ar lielām grūtībām izdevās atcelt šo nodevu neaizsalstošajām ostām, kāda ir arī Ventspils. Ostu padome tāpat centās sev paņemt nepelnīti lielu daļu no ostas ienākumiem, ko tā grasījās tērēt pēc saviem ieskatiem. Nācās pacīnīties, lai to nepieļautu.

Tagad, atskatoties uz divdesmit gadu senu pagātni, uz visu nacionālo ostu izveides vēsturi neatkarīgajā Latvijā, domāju, ka Ventspilij tajā bijusi nozīmīga pozitīva loma un vēl joprojām mēs labi tiekam ar visu galā.»

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: