Noord Natie Ventspils Terminals sācis sadarbību ar starptautisko pārvadājumu kompāniju Atlantic Ro-Ro Carriers. Ventspils ostā uzņemta šogad pirmā krava no Baltimoras, ASV. Līdz ar to terminālis sāk uzkrāt pieredzi transatlantisko pārvadājumu jomā.

Tieši no ASV

Beļģijas vēstnieku Latvijā, kurš pagājušajā nedēļas nogalē apmeklēja Ventspils brīvostu, Noord Natie Ventspils Terminals (NNVT) varēja uzņemt ar labiem jaunumiem. Šopavasar apkalpots pirmais transatlantiskais reiss un noslēgts līgums par turpmāku sadarbību. Līdz ar to radusies iespēja attīstīt kravu pārvadājumus no Ventspils uz ASV austrumkrastu, kā arī Sanktpēterburgas virzienā. Tāpat terminālī palielinājies pārkrauto kravu klāsts.

NNVT valdes locekle Viktorija Zeļenkeviča stāsta, ka Atlantic Ro-Ro Carriers ir ļoti ātra transatlantiska multifunkcionālu prāmju līnija. Tās kuģi kursē starp tādām ASV austrumkrasta ostām kā Ņujorka, Baltimora, Hjūstona, Ņūorleāna un Tampa uz Sanktpēterburgu Krievijā. No ASV līdz Ventspilij kuģis atnāk divu nedēļu laikā. Esam gatavi darboties kā tranzīta osta jebkuriem kravu veidiem, ko īpašnieks vēlas transportēt caur Ventspils ostu. Turpmāk sadarbība ar transatlantisko prāmju līniju paver klientiem šādu iespēju.

Pirmā krava no ASV apkalpota. NNVT pierādījis sava darba kvalitāti, jau iepriekšējā gadā pārkraujot no Beļģijas ostas nākušu Caterpillar tehniku, šogad terminālis to uzņēma tieši no Amerikas. Tālāk vērtīgā krava – Caterpillar lielizmēra smagās automašīnas, kas paredzētas darbam raktuvēs, – turpināja ceļu pa dzelzceļa sliedēm uz Krasnojarsku Sibīrijā. Lielā un vērtīgā tehnika – katra vairāk nekā miljonu ASV dolāru vērta – tiek transportēta daļēji izjauktā veidā. «Šis mums ir labs klients, ar kuru sadarbojāmies iepriekšējos gados, nu tas pie mums atgriezies. Šobrīd esam piesaistījuši daļu no viņu kravām, kas pirms tam gāja caur Igauniju,» stāsta Zeļenkeviča.

Savukārt Atlantic Ro-Ro Carrierspārvadājumus veic ar dadzfunkcionāliem kuģiem, kas sniedz iespēju pārvadāt dažādas kravas – gan ro–ro, gan ģenerālkravas. Līdz ar to tiek pavērtas jaunas iespējas termināļa attīstībā.

Bizness gudrāks par politiku

Taču šie nav vienīgie šī pavasara jaunumi NNVT, jo līdz ar SIA Ventplac pārcelšanos uz jaunizbūvēto sauskravu termināli NNVT radusies iespēja paplašināt darbību, piesaistot jaunus kravu veidus. Atbrīvojies papildu laukums konteineru un ģenerālkravu glabāšanai, kā arī citiem jauniem projektiem. NNVT sācis strādāt arī ar beramkravām. Jau šobrīd terminālī notiek rapšu raušu iekraušana kuģos, bet tuvākajā laikā tiek gaidīta krava ar celtniecības šķembām no Norvēģijas, kā arī zivju milti maisos.

Uzņēmuma valdes locekle, jautāta, vai uzņēmums, kura kravu plūsma pārsvarā ir orientēta NVS valstu, Krievijas virzienā, šobrīd izjūt saspīlēto starpvalstu attiecību ietekmi, norāda, ka «bizness ir gudrāks par politiku». To pierāda tas, ka marta nogalē, kad sadursmes Ukrainā jau noritēja pilnā sparā, kravas no ASV turpināja plūst Krievijas virzienā. «Ja vien nebūs Eiropas līmeņa sankciju, kamēr noteicošais faktors kravu plūsmā būs mūsu darba kvalitāte, uzņēmēju savstarpēji draudzīgās un izdevīgās attiecības, konflikta atbalss neatsauksies uz uzņēmumu. Tajā pašā laikā nav noliedzams, ka Eiropu ekonomiskā krīze aizvien nav pametusi. Tomēr arī smagākajā krīzes laikā, kas bija, centāmies saglabāt darbaspēku, sociālās garantijas darbiniekiem. Manuprāt, mums ir labs kolektīvs, jo domājam ne tikai par kravu plūsmu, bet arī par cilvēkiem,» savu viedokli pauž Zeļenkeviča. Šobrīd NNVT pastāvīgi nodarbināti aptuveni simt darbinieku, taču vēl apmēram piecdesmit tiek piesaistīti nepieciešamības gadījumā.

Pārkrauj nestandarta kravas

Terminālī tiek pārkrautas arī nestandarta kravas. NNVT savu kvalitāti un prasmes pierādījis, pārkraujot ģeneratoru, kas šobrīd slejas Platenes pļavās, detaļas, kā arī Pļaviņu HES lielais ģenerators uz spēkstaciju aizvests no Ventspils ostas. NNVT pārkrāvis arī Afganistānai paredzētas militārās mašīnas, zemūdens tuneļu posmus, kombainus, Baltkrievijā ražotos automobiļus MAZ, kā arī daudzas citas nestandarta kravas. Šie ir tikai daži piemēri. Savukārt uzņēmuma ikdiena ir prāmju kravu apkalpošana. Lai arī NNVT ir konteinerterminālis ar konteineru pārvadājumiem atbilstošu infrastruktūru, lielu daļu no kravām veido tās, kas tiek atvestas uz Ventspils ostu ar prāmjiem, kas kursē līnijā Ventspils–Nineshamna (Zviedrija) un Ventspils–Traveminde (Vācija). Šobrīd prāmju operators Stena Line piedāvā astoņus reisus nedēļā. Terminālī prāmju kravas tiek pārkrautas uz dzelzceļu vai autotransportu. «Varam apkalpot vairāk prāmju, tādēļ aktīvi strādājam pie vēl citu prāmju līniju piesaistes,» atklāj Zeļenkeviča.

NNVT terminālī tiek pārkrautas dažādas kravas. Viens no galvenajiem kravu veidiem ir ģenerālkravas, kas veido lielāko daļu no kopējā apgrozījuma. Tajās ietilpst, piemēram, zivju milti. Tie no Marokas, Mauritānijas caur Ventspils ostu tiek vesti uz Baltkrieviju, Krieviju, Uzbekistānu, Kazahstānu. Tāpat arī zāģmateriāli ir nozīmīga kravu grupa. Tie pieskaitāmi Latvijas eksporta kravām, no vietējiem uzņēmējiem tie tiek vesti uz Skandināviju, kā arī Ēģipti un Tunisiju.

Kravas, kas konteineros tiek pārvadātas ar prāmjiem caur NNVT un kombinētas ar sauszemes pārvadājumiem, veido dažādi celtniecības materiāli, lielākoties OSB plāksnes, kā arī flīzes. Trešā nozīmīgā kravu kategorija ir gabarītkravas – dažādas mašīnas, iekārtas. Tās nāk no Dānijas, Vācijas, Holandes, Beļģijas, bet tālāk pa dzelzceļu iet uz Āziju, Krieviju un Baltkrieviju.

Šī gadsimta tranzīta tendence

NNVT ir Latvijas–Beļģijas kopuzņēmums, kas savu darbību sāka 2000. gadā, kad tika pabeigta pirmā posma celtniecība. Termināļa celtniecības idejas koncepciju izstrādāja Ventspils brīvosta, apzinoties, ka konteinerizācijas pakalpojumi un intermodālie risinājumi ir šī gadsimta galvenais spēks. Savukārt uzņēmuma dibinātājs ir Beļģijas kompānija Noord Natie n.v., kas ir vadošais stividorpakalpojumu un loģistikas uzņēmums Antverpenes ostā.

NNVT priekšrocība ir tā modernā infrastruktūra

  • Pašreizējā termināļa teritorija ir 16,9 ha. Tuvākajā nākotnē paredzēts to paplašināt līdz 31,5 ha.

  • 5 piestātnes garumā no 139 līdz 299 m un dziļumā no 8 līdz 14,2 m. Kopējais garums – 1 km.

  • Slēgtā noliktava, kas dod iespēju pārkraut kravas, ko ietekmē laika apstākļi (papīru, metālu u.c.), ir 5200 m2 liela, paredzēts paplašināt līdz 7200 m2.

  • Muitas zona, veterinārais dienests dod iespējas klientam operatīvi nokārtot ar kravu saistītās formalitātes un dokumentus.

  • Labi attīstīta dzelzceļa sistēma, kas vienlaicīgi ļauj apstrādāt divus vilciena sastāvus. NNVT ir vagonu manevrēšanas iekārtas, ar kurām iespējams pārvietot dzelzceļa vagonus un platformas no vieniem sliežu ceļiem uz citiem, sagatavojot veselu sastāvu tālākai transportēšanai.

  • 170 tūkstošu kvadrātmetru liels atklātais laukums, kur var uzglabāt kravas.

  • Iespēja izmantot SIA Reefer Cargo Terminal saldēto kravu noliktavu saldētu produktu pārkraušanai un uzglabāšanai.

Foto paraksts: No ASV uz Ventspils ostu atnāca "Caterpillar" tehnika. Tā tika veiksmīgi izkrauta un sagatavota tālākai transportēšanai pa dzelzceļu uz Sibīrijas raktuvēm.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: