Informatīvais tīkls SafeSeaNet palīdz nodrošināt drošu kuģošanu Baltijas jūrā, stāsta Ventspils brīvostas pārvaldes Kuģu satiksmes dienesta vecākais operators Ojārs Indriksons. Tīklā uzkrājas infor­mācija par visiem kuģiem, kas kursē Baltijas jūrā, par bīstamajām kravām, kuras pārvadā kuģi un vēlāk pārkrauj ostās. Paralēli galvenajai drošas kuģošanas funkcijai sistēma ievērojami vienkāršojusi to dienestu darbu un sadarbību, kas kontrolē kuģu ienākšanu un uzturēšanos ostā.

Vēl pirms vairākiem gadiem, lai kuģis ienāktu ostā un izietu no tās, Kuģu satiksmes dienestam vajadzēja saņemt veselu kaudzi dokumentu un saskaņojumu no robežsargiem, muitas, kuģu aģentiem, fitosanitārās inspekcijas u.c., bet tagad visas saskaņošanas notiek digitāli, kas ievērojami paātrina un vienkāršo kontroles procedūru. Ne velti SafeSeaNet dēvā par vienota loga sistēmu.

 

Pirmā, kas apstrādā informāciju par ostā ienākošo kuģi un tā drošību, ir Krasta apsardze. Ja Krasta apsardze sistēmā veic atzīmi, ka kuģi nedrīkst ievest ostā, tad tas netiks ievests, stāsta ostas aizsardzības virsnieks un vecākais ostas uzraugs Aivars Mendriķis. Tomēr tādu gadījumu visā SafeSeaNet pastāvēšanas vēsturē Ventspilī nav bijis. Gadās, ka kuģa iesniegtie dokumenti ne vienmēr atbilst prasībām vai arī kāda no kuģa darbībām liekas aizdomīga (piemēram, nepamatoti ilga uzturēšanās problemātiskās ostās vai arī reisa ilgums neatbilst attālumam starp ostām). Izmantojot SafeSeaNet, Krasta apsardze informē par to kuģa aģentu un ostas dienestus jau ilgi pirms kuģa ienākšanas ostā, tādēļ kapteinim ir laiks novērst visus trūkumus un, vēl jūrā esot, elektroniski iesniegt trūkstošos dokumentus vai izskaidrot situāciju. Tādējādi Krasta ap­sardzei ir iespēja jau laicīgi sistēmā ielikt atzīmi par atļauju kuģim ienākt ostā.

 

Sistēmai pieslēgts arī Robežsardzes, muitas, fitosanitārais dienests, kuri, izmantojot SafeSeaNet sistēmu, pārbauda kuģi pēc sa­vām prasībām pirms dot slēdzienu Ostas kapteiņa dienestam par to, ka kuģis drīkst ienākt ostā. Arī šie dienesti līdzīgā veidā atrisina visas problēmas ar kuģi, un vēl neviena kustība nav kavēta, uzsver Mendriķis. Visas šīs pro­cedūras kuģu aģents vēro no sava bi­roja, un viņam nav vajadzības braukt uz Ostas kapteiņa dienestu, lai saņemtu atļauju kuģa ienākšanai ostā vai iziešanai no tās, kā tas bija agrāk, pirms SafeSeaNet sistēmas ieviešanas.

 

Savukārt ostas uzraudzības darbinieki izmanto SafeSeaNet, lai kontrolētu kuģu dokumentus, kuros pieejama informācija par kuģa parametriem, ekipāžu, kravu, stāsta ostas uzraugs Atvars Nakurts. Ostas uzrauga galvenais uzdevums ir noteikt, kādu kravu kuģis ieved ostā, vai uz tā klāja ir bīstamas kravas, precizē Mendriķis. Šī informācija ir nepieciešama operatīvām darbībām tādā gadījumā, ja ar kuģi notiek kāds incidents ostā vai reidā. Nedrīkst aizmirst, ka ostā tiek pārkrautas tādas bīstamās kravas kā naftas un ķīmiskie produkti. Pamatojoties uz sistēmā ievadīto informāciju, Ventspils brīvostas pārvalde arī apkopo informāciju par kravu apgrozījumu ostā.

 

Informācijas sistēma SafeSeaNet ieviesta aptuveni pirms pieciem gadiem. Sākumā licies, ka tā dublēs tobrīd esošo kuģu kontroli ostā. Taču dzīvē viss izrādījās pavisam citādi un sistēma jau ir pierādījusi savu lietderīgumu, atceras Kuģu satiksmes dienesta operators Jānis Bergmanis. Ar gadiem sistēma tikusi pilnveidota. Tikai pēc Ventspils ostas kapteiņa dienesta ieteikumiem sistēma savā sākumstadijā tikusi pilnveidota jau trīs reizes, bet nu jau vairākus gadus pat uz pieprasījumiem iesniegt rekomendācijas uzlabojumiem neko nopietnu piedāvāt nevaram, norāda Mendriķis. Piemēram, agrāk Kuģu satiksmes dienesta operatori datora monitorā redzēja visus kuģus Baltijas jūrā, kas virzījās uz Latvijas ostām, un tas lika tērēt daudz laika to kuģu atlasei, kas virzījās uz Ventspili, bet tagad katrā ostā redz tikai savus kuģus, stāsta Indriksons.

 

Neaizvietojama cīņā ar nelegālo migrāciju

 

 

Aivars Mendriķis

ostas aizsardzības virsnieks,Ventspils ostasvecākais uzraugs

 

– Viena no SafeSeaNet funkcijām ir uzturēt sadarbību kuģošanas drošības jomā starpvalstu līmenī. Informācijas sistēmā tiek ievadīta informācija par visiem kuģiem, kas apmeklē Latvijas ostas. Ņemot vērā pieaugošos terorisma draudus, atbilstošie valsts dienesti, izmantojot SafeSeaNet sistēmu, rūpīgi seko līdzi tam, lai uz kuģa klāja nebūtu nepiederīgo personu. Informācijas sistēma ļauj izsekot visu kuģa maršrutu, piefiksējot tā ieiešanu pēdējās desmit ostās.

 

Ja kādā no ostām kuģis uzturējies ilgāk, nekā tas ir bijis nepieciešams, vai ja tas bija iegājis paaugstināta terorisma riska rajonos, dienesti tam pievērš lielāku uzmanību, kā arī informē ostas darbiniekus par nepieciešamību būt uzmanīgākiem darbā ar šo kuģi. Šī procedūra ļauj noteikt arī riska grupu kuģiem saistībā ar iespējamo nelegālo imigrantu kustību. Kaut arī profesionālie pārvadātāji to zina un līdz šim nav mēģinājuši to darīt, ostas dienesti rūpīgi gatavojas katra šāda kuģa ienākšanai. Pēdējais gadījums bija aptuveni pirms diviem gadiem, kad ostā ienākuša kuģa komanda atklāja uz sava kuģa trīs nelegālos migrantus, paši izolēja pārkāpējus un novērsa to nokļūšanu krastā, par ko tika informēti attiecīgie dienesti Ventspils ostā. Sistēma SafeSeaNet ir viens no vairākiem efektīvajiem līdzekļiem nelegālās migrācijas novēršanai Baltijas jūrā un Ventspils ostā.

 

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: