Noslēgusies Ventspils brīvostas pārvaldes kuģu stāvvietas jeb tautā sauktās Ziemas ostas rekonstrukcija. Līdz ar to par vēl vienu mūsdienīgu, sakārtotu objektu bagātāka kļuvusi ne vien Ventspils osta, jaunas pastaigu un atpūtas iespējas ieguvuši arī pilsētas iedzīvotāji un viesi. Līdz ar piestātni rekonstruēta arī tās piegulošā teritorija K. Valdemāra ielā 6. Šonedēļ notiks tās oficiālā atklāšana.

Kuģiem un cilvēkiem
Rekonstruētā kuģu piestātne pazīstama ar vairākiem nosaukumiem. To dēvē gan vāciskajā vārdā par Vintrāfeni, gan par Ziemas ostu, gan veco zvejas ostu. Taču šobrīd tā ir Ventspils brīvostas pārvaldes kuģu stāvvieta, kur bāzējas ostas naftas savācējkuģi, hidrogrāfijas kuģītis Skauts, ūdenslīdēju kuģis Neptūns, ekskursiju kuģis Hercogs Jēkabs, kā arī krasta apsardzes kuģi.


Līdz ar piestātnes atklāšanu, kas notiks ceturtdien, 30. jūlijā, kuģi un to apkalpes komandas varēs atgriezties savā pastāvīgajā mītnes vietā, kur to uzturēšanās vajadzībām izveidota mūsdienīga infrastruktūra, ko papildina arī sakārtota un vizuāli pievilcīga piegulošā teritorija. Pastaigas maršruts pa Ventas krastu, pateicoties blakus esošās teritorijas izbūvei, kļuvis garāks – tagad iespējams doties līdz pat Jūras mehāniskajām darbnīcām.

Izbūvēta tikpat kā no jauna
Ziemas ostas rekonstrukcija tika sākta pagājušā gada septembrī un veikta, piesaistot Eiropas Kohēzijas fonda finansējumu. Kopumā rekonstrukcijas darbu izmaksas sasniedza 2,3 miljonus eiro. Būvdarbus veica LNK Industries Group. Kā skaidro uzņēmuma būvdarbu vadītājs Salvis Druvaskalns, projekts sastāvēja no diviem posmiem: piestātnes renovācijas, kas iekļāva arī hidrotehniskos darbus, kā arī tās piegulošās teritorijas K. Valdemāra ielā 6 rekonstrukcijas un labiekārtošanas.
Šobrīd no teritorijas ar savu laiku nokalpojušam piestātnēm Ziemas osta pārvērtusies par modernu, visiem Eiropas Savienības standartiem atbilstošu piestātni. Druvaskalns stāsta, ka rekonstruēta visa Ziemas ostas krasta līnija. Kordona līnija izbūvēta no dzelzsbetona. Būtībā ir pilnībā atjaunotas visas nesošās konstrukcijas, skaidro būvdarbu vadītājs.


Pie dienvidu sienas izbūvēts bruģēts laukums, kā arī ērti piebraucamie ceļi, lai nodrošinātu sauszemes transporta piekļūšanu pie kuģiem.  
Nezinātāju acīm nepamanītas, bet nozīmīgas ir komunikācijas, kas izbūvētas rekonstrukcijas laikā. Nodrošināti pieslēgumi elektroapgādei. Katram kuģim ierīkota sava atsevišķa elektropieslēguma vieta, kā arī pieslēgums ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmai. Vides aizsardzības nolūkos izbūvētas arī speciālas savācējsistēmas – pazemes cauruļvadi, kuros tiek savākts lietus ūdens un novadīts uz speciālām smilšu ķērāju un naftas atdalītājakām, kur tas tiek izfiltrēts. Tādējādi tiek nodrošināts, ka gruntsūdeņos nenokļūst ar eļļām piesārņotas smiltis un ūdens.  
Apkārt teritorijai izbūvēts nožogojums un atvairsistēmas, izbūvētas kuģu tauvošanās vietas – poleri, tāpat izbūvēti jauni fenderi, lai kuģi varētu droši, izvairoties no bojājuma, pietauvoties.


Savukārt Ziemas ostas piegulošajā teritorijā K. Valdemāra ielā 6 ­izbūvēts autostāvlaukums teju četrdesmit automašīnām, kā arī velonovietnes, labiekārtota un apzaļumota teritorija, kurā izveidoti gan soliņi, gan dekoratīvie elementi – jūras viļņi.

Vecā osta paliks vēsturei
Kā atklāj būvnieki, rekonstrukcijas laikā no ūdens dzīlēm izceltas arī vēstures liecības – seni poleri, enkuri, kā arī citi ar ostas darbību saistīti priekšmeti, kas mūsdienās vairs netiek izmantoti. Pret šiem atradumiem būvnieki izturējušies ar pienācīgu cieņu – tie tikuši notīrīti un pat nokrāsoti, un atdoti Ventspils brīvostas pārvaldes rīcībā. Tāpat nācies sastapties ar citiem pārsteigumiem, kurus glabājusi Venta un kuri piespieduši ieviest izmaiņas projekta plānā. Hidrotehnisko darbu laikā tika uzietas senas ostas konstrukcijas paliekas, no kurām visas neizdevās demontēt. Tās nācās iekonservēt, un atsevišķos gadījumos bija jāveic izmaiņas projektā.

Nosaukumiem bagāta
Ziemas ostas vēsture ir sena un, iespējams, iesniedzas Kurzemes hercogistes un pat Livonijas ordeņvalsts laikā. Pēc vēsturnieku teiktā, vairākus gadu simtus tā tikusi izmantota kā ziemas osta. Taču, kad 19. gadsimta beigās strauji sāka attīstīties Ventspils ostas darbība, jaunu ziemas ostu izbūvēja Ventas kreisajā krastā blakus tirgus laukumam. Tur ledus iešanas laikā turpmāk varēja patverties burinieki. Savukārt vecajā ziemas ostā izveidoja zvejas ostu. Tā vecā ziemas osta pārtapa par zvejas ostu. Savukārt, kad izbūvēja jauno zvejas ostu, Vintrāfeni (Winterhafen tulkojumā no vācu valodas nozīmē ziemas osta) sāka dēvēt arī par veco zvejas ostu. Tā cauri šiem vēstures līkločiem ostiņa, kurā šobrīd bāzējas Ventspils brīvostas pārvaldes kuģi, ieguvusi tik daudzus nosaukumus.

Piegulošajā teritorijā K. Valdemāra ielā labiekārtots laukums atpūtai un pastaigām.

Izbūvētas labi aprīkotas tauvošanās vietas un poleri.

Katram kuğim izveidota atsevišķa pieeja elektrībai un ūdensvadam.

Izveidots bruğēts transporta laukums, kurā ierīkota īpaša filtrācijas sistēma notekūdeņiem.

Objekta būvniecība norisinās ES Kohēzijas fonda līdzfinansētajā projektā nr. 3DP/3.3.1.3.0/10/IPIA/SM/001 Ventspils brīvostas infrastruktūras attīstība, kas tiek īstenots darbības programmas Infrastruktūra un pakalpojumi papildinājuma 3.3.1.3. aktivitātē Lielo ostu infrastruktūras attīstība «Jūras maģistrāļu» ietvaros.
Objekta kopējās izmaksas – 2,3 miljoni eiro, tajā skaitā Kohēzijas fonda līdzfinansējums 85% apmērā no attiecināmajām izmaksām.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: