2013. gads Ventspils ostas vēsturē atvēris jaunu lapaspusi. Paceļamais tilts pirmo reizi tika pacelts Ventspilī ražotai kravai. Taču ir lapas, kas tiek aizvērtas, – naftas muliņš, pie kura savulaik piestāja pirmais tankkuģis Ventspilī, paliks vien fotogrāfijās, lai dotu vietu modernā ogļu termināļa attīstībai.

Straujiem soļiem uz priekšu virzījusies arī elektronikas un mašīnbūves nozare Ventspils industriālajā zonā – darbu sākusi Eiropā unikāla elektronikas rūpnīca, kā arī informācijas tehnoloģiju laboratorija. Ventspils ostai, sagaidot 750. gadu jubileju, ir, ko atcerēties, un ir, ko svinēt arī šodien.

 

1. Atzīmēta ostas 750 gadu jubileja

Iespējams, Ventas ieteka Baltijas jūrā kalpojusi jūrniekiem un senajiem tirgotājiem par ostu vēl ilgāku laiku nekā 750 gadus. Taču 1263. gads ir pirmais, kad vēsturiskajos dokumentos pirmo reizi atrastas liecības par ostu pie Ventas ietekas jūrā. Par godu ostas jubilejai Jūras svētki šovasar tika svinēti īpaši krāšņi. Tāpat tika piedomāts pie tā, lai liecības, kas ataino Ventspils ostas un līdz ar to Ventspils pilsētas attīstību cauri gadsimtiem, taptu plašāk pieejamas pilsētas iedzīvotājiem un viesiem. Ventspils Livonijas ordeņa pilī izvietota ekspozīcija par ostas vēsturi, tapuši videosižeti, kuros tiek dots ieskats ostas attīstībā. Top arī grāmata par Ventspils ostu. Ventspils brīvostas pārvalde šovasar Ostas ielas promenādi greznoja ar lielformāta attēliem, kuros varēja apskatīt ostu un redzēt, kā tā mainījusies cauri gadsimtiem. Gaismā tika celti Ventspils pievārtē būvēto seno burinieku foto. Caur tiem varēja iepazīt zvejnieku sadzīvi gan darbā, gan atpūtas brīžos.

 

2. Izbūvē jaunu termināli

Ventas kreisajā krastā nu jau teju pabeigti jaunā sauskravu termināļa būvniecības darbi. Tas dos iespēju paplašināt darbību tādam uzņēmumam kā SIA Ventplac, jo turpmāk koksne un citas ģenerālkravas tiks pārkrautas jaunajā terminālī, kas atrodas augšup pa Ventu – aiz paceļamā tilta. Uzņēmums termināli nomās no Ventspils brīvostas. Jau šogad uzņēmums kāpinājis pārkrauto kravu apjomu, bet jaunā termināļa izbūve ļaus tam celt konkurētspēju. Koksni varēs iekraut no vagoniem tieši kuģos, tādējādi kāpinot uzņēmuma jaudu. Termināļa būvniecība tika uzsākta jau 2012. gada jūlijā. Līdz ar projekta noslēgumu Ventspils ostā būs jauns, moderns terminālis ar 300 metrus garu piestātni, pie kuras Ventas gultne padziļināta līdz 8 metriem. Kopējais kravu laukums izbūvēts 5 hektāru platībā. Termināļa būvniecības izmaksas ir 9,5 miljoni latu. Tāpat izbūvēti jauni un rekonstruēti esošie dzelzceļa sliežu ceļi apmēram 2 kilometru garumā.

 

3. Attīstās augsto tehnoloģiju nozare

Elektronikas un informācijas tehnoloģiju nozare Ventspils brīvostas speciālajā ekonomiskajā zonā attīstās straujiem soļiem. Šogad Ventspils Augsto tehnoloģiju parka teritorijā tika atklāta gan jauna ražotne – EuroLCDs –, gan arī Ziemeļeiropā pirmais un 3,5 miljonus latu vērtais unikālais programmatūras kvalitātes kompetences centrs Squalio. Tas tapis, sadarbojoties uzņēmumiem un zinātniekiem, un paver plašas iespējas informācijas tehnoloģiju nozares speciālistiem. Jāpiebilst, ka Ventspils informācijas tehnoloģiju uzņēmumi šogad pieteikuši sevi pat Silīcija ielejā. Savukārt elektronikas uzņēmumā EuroLCDs top mūsdienīgi šķidro kristālu displeji trīsdimensiju attēliem, kā arī citi unikāli produkti. Tajā darba vietas radītas gan augsta līmeņa zinātniekiem, gan tiem, kuri gatavi smalkam un precīzam darbam ar elektroniku. Tas sācis darbu jaunizbūvētā ražotnē blakus Ventspils elektronikas fabrikai. Ventspils brīvosta augsto tehnoloģiju nozares uzņēmumus piesaistījusi ar atbilstošas un kvalitatīvas infrastruktūras izbūvi.

 

4. Tiltu paceļ vietējai kravai

Aprīlī tika atvērta jauna lapa Ventspils ostas vēsturē. Cauri paceļamajam tiltam pirmo reizi tika izvesta Ventspilī ražota krava – māju moduļi, no kuriem tālāk Skandināvijā top daudzstāvu mājas. Līdz šī gada nogalei jaunajā Heimdal Skonto Latvija rūpnīcā saražotas vēl vairākas kravas, kas jau izvestas cauri Ventspils ostai uz Skandināviju. Šogad atklātajā rūpnīcā radītas apmēram 70 darba vietas.

 

5. Rekonstruē ielas

Turpinot ostas un tās industriālo zonu pievedceļu rekonstrukciju un izbūvi, arī šogad sakārtotas vairākas ielas. Turklāt šogad remontētie ielu posmi bijuši svarīgi ne vien termināļiem un uzņēmumiem, bet arī ventspilniekiem. Rekonstruēta Siguldas, Dzintaru un Maskavas iela, Rūpniecības iela, kā arī ielas dzelzceļa stacijas rajonā. Laikā no 2010. gada, kopš sākta projekta realizācija, Ventspils brīvostas pārvalde ielās ieguldījusi aptuveni 20 miljonus latu un izbūvējusi vai rekonstruējusi 26 km. Turklāt remontējot tiek sakārtots ne tikai segums, bet arī izbūvētas un atjaunotas inženierkomunikācijas, ierīkotas kanalizācijas sistēmas.

 

6. Top jauna piestātne

Ventas labajā krastā, tieši pie paša tilta, proti, teritorijā, kas stiepjas no sulu termināļa līdz paceļamajam tiltam, notiek 12. piestātnes izbūve. Izbūvējot piestātni, tiks nostiprināts krasts un Ventas upes gultne ostas teritorijā. Līdz ar to tiks paaugstināta kuģošanas drošība ostas akvatorijā. Piestātnē būs iespējams pārkraut ģenerālkravas. Būvdarbi tika uzsākti šī gada augustā. Tos pabeigt plānots līdz 2015. gada sākumam.

 

7. Demontē veco naftas muliņu

Naftas muliņš, pie kura 1961. gadā piestāja pirmais naftas tankkuģis Ventspils ostā, paliks vien vēstures atmiņās un fotogrāfijās. Muliņa ekspluatācija tehniskā stāvokļa un piesārņojuma dēļ vairs nav iespējama, tādēļ šogad tika sākti tā demontāžas darbi. Tā nojaukšana ir laikietilpīga un gana sarežģīta, no tā vispirms jāizved un jāattīra arī ar naftas produktiem piesārņotā grunts. Tādēļ demontāžas izmaksas ir aptuveni 4 miljoni latu. Taču atbrīvotā teritorija ostā ļaus būtiski palielināt akmeņogļu pārkraušanas jaudu segtajā ogļu terminālī – Baltic Coal Terminal. Bez demontāžas paredzēta arī krasta nostiprinājuma izbūve.

 

8. Sāk būvēt jaunu ražotni

Ventspils brīvostas industriālajā zonā vēl vienai topošai ražotnei šogad nosvinēti spāru svētki. Notiek jaunas hidraulisko elementu ražotnes būvniecība. Uzņēmums Hydraulik Bauteile Ventspilī nomātās telpās darbojas jau pašlaik, bet tas nolēmis būvēt savas ražošanas telpas, tādēļ nomā zemi no Ventspils brīvostas. Ražotnē varētu tikt nodarbināti ap 10 darbinieku.

 

9. Sakārto zemūdens ostu

Līdztekus vērienīgākajiem un iedzīvotāju acīm redzamajiem darbiem notiek vairāki ostas darbam ne mazāk svarīgi infrastruktūras sakārtošanas un izveides darbi. Šogad trijām piestātnēm – 34., 18. un 2. – remontētas zemūdens konstrukcijas, veikts 2. muliņa tauvošanas konstrukcijas remonts, kā arī remontēts 10. piestātnes sliežu ceļš un segums. Izbūvēts autotransporta stāvlaukums Ganību ielā 101, kā arī veikti citi remontdarbi.

 

10. Greznā burinieku parāde

Starptautiskās burinieku regates The Tall Ships Races baltās buras šovasar greznoja arī Ventspils ostu, sagādājot romantisku un acīm un sirdīm baudāmus brīžus ventspilniekiem. Ventspilī varēja apskatīt gan regates vecāko šoneri, gan lielo Sanktpēterburgas burinieku Mir. Ostā pietauvojās arī tālākais regates viesis – 90 metrus garais Brazīlijas mācību burinieks Cisine Branco.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: