No nākamā gada 1. janvāra tiks palielināta lielākā daļa autoceļu lietošanas nodevu jeb vinješu likmju kravas transportlīdzekļiem virs trim tonnām, paredz Saeimā galīgajā lasījumā pieņemtie grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā.

Virzīto grozījumu mērķis ir noteikt tādas vinješu likmes, kas atspoguļo faktiskās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas, ņemot vērā kravas transportlīdzekļu ietekmi uz autoceļiem.

Tostarp grozījumi paredz "nulles" likmi bezemisiju transportlīdzekļiem un likmju noteikšanu emisijas radošajiem transportlīdzekļiem atkarībā no to radīto emisiju apjoma.

Ar grozījumiem paplašināts ceļu tīkls, uz kuru attieksies autoceļu lietošanas nodeva, ar valsts reģionālajiem autoceļiem, kas ir paralēli valsts galvenajiem autoceļiem vai ved uz ostām. Izmaiņu mērķis ir novērst iespējas izvairīties no nodevas maksāšanas, apzināti izvēloties maršrutus, kas patlaban atrodas ārpus nodevas piemērošanas teritorijas.

Nodevas apmērs ir diferencēts atkarībā no transportlīdzekļa masas, asu skaita, izmešu klases un lietošanas perioda. Savukārt autoceļu lietošanas nodevas ieņēmumi tiek novirzīti to valsts autoceļu, pa kuriem iekasē nodevu, uzturēšanai un attīstībai.

Līdz šim transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 3,501 tonnas līdz 12 tonnām, ja transportlīdzekļa motora izmešu līmenis ir "Euro 0, I, II", nodevas dienas likme bija 15 eiro, nedēļas likme - 37 eiro, mēneša likme - 74 eiro, bet gada likme - 760 eiro. Savukārt turpmāk dienas likme šiem transportlīdzekļiem plānota 17 eiro apmērā, nedēļas likme - 43 eiro apmērā, mēneša likme - 87 eiro, bet gada likme - 870 eiro.

Vienlaikus transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 3,001 tonnas līdz 3,5 tonnām, ja transportlīdzekļa motora izmešu līmenis ir "Euro VI un mazāk piesārņojošs", līdz šim dienas likme bija pieci eiro, bet nedēļas likme - 12 eiro, bet turpmāk dienas likme būs septiņi eiro, bet nedēļas likme - 18 eiro.

2025. gada 1. janvārī jau stājās spēkā grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā, palielinot lielāko daļu autoceļu lietošanas nodevas likmju kravas transportlīdzekļiem virs trim tonnām.

Salīdzinoši lielāks likmju palielinājums tika noteikts lielāku izmešu spēkratiem un vinjetēm īsākam laika periodam, savukārt ekoloģiskākajiem kravas automobiļiem gada likme tika noteikta mazāka. Grozījumu mērķis bija veicināt vairāk automobiļu ar videi saudzējošākiem dzinējiem lietošanu, kā arī vinjetes iegādāties visam gadam.

Tāpat tika paredzēts jauns likmes periods - deviņi mēneši, lai mazinātu administratīvo slogu ražas novākšanas laikā.

Lasi vēl

Komentāri (1)

  • 0
    nomaļnieks Pirms 38 minūtēm

    Kārtējā iedzīvotāju un biznesmeņu čakarēšana. Zinot, ka el. auto masa ir lielāka par iekšdedzes dzinēju transporta līdzekļiem, tātad ietekme uz ceļa
    infrastruktūru lielāka, tad kāpēc tiem vinjetes izmaksās lētāk? Kāds sakars izmešiem ar ietekmi uz infrastruktūru? Atkal aizbildinoties ar kaut kādu zāļumu viss tiek paslaucīts zem "zaļā" tepiķīša.

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: