Pagājuši vairāk nekā četri mēneši kopš atcelta prasība veikt atkārtotu ūdens patēriņa skaitītāju verificēšanu daudzdzīvokļu mājās. Pašvaldības SIA “ŪDEKA” atgādina, ka esošos skaitītājus daudzdzīvokļu mājās var turpināt izmantot arī pēc to verifikācijas termiņa beigām, vienlaikus dzīvokļu īpašnieku kopībām līdz 2027. gada 1. janvārim jāpieņem lēmums par vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmas ieviešanu visā mājā.
Saskaņā ar grozījumiem normatīvajos aktos dzīvokļu īpašniekiem kopā ar mājas apsaimniekotāju noteiktajā termiņā jānodrošina vienotas ūdens skaitītāju sistēmas uzstādīšana visā mājā, paredzot uzstādīšanas kārtību un nepieciešamo papildaprīkojumu. Savukārt pēc tam turpmāk uzstādītie skaitītāji nebūs jāverificē, bet gan jāmaina uz jauniem, ievērojot ūdens patēriņa skaitītāja ražotāja noteikto lietošanas ilgumu. Ja šāds ilgums nav noteikts, skaitītājs jāmaina ne vēlāk kā desmit gadu laikā pēc uzstādīšanas.
Dzīvokļos uzstādītie ūdens patēriņa skaitītāji joprojām nodrošina ūdens patēriņa sadales uzskaiti starp dzīvokļu īpašniekiem. Tāpēc pašvaldības SIA “ŪDEKA” aicina katru mēnesi no 25. līdz 28. datumam fiksēt skaitītāju rādījumus un iesniegt tos ūdenssaimniecības uzņēmumam, izņemot gadījumus, kad ēkā darbojas attālinātās nolasīšanas sistēma. Izmaiņas normatīvajos aktos neattiecas uz komercuzskaites mēraparātiem, kas uzstādīti uz ēku ūdensvada ievadiem. Tiem, kā līdz šim, atkarībā no skaitītāja veida ir paredzēta regulāra verifikācija – mehāniskiem ūdens patēriņa skaitītājiem tā jāveic reizi četros gados, bet elektromagnētiskiem un ultraskaņas ūdens patēriņa skaitītājiem – reizi sešos gados.
Pašvaldības SIA “ŪDEKA” aicina māju apsaimniekotājus un dzīvokļu īpašniekus savlaicīgi plānot nepieciešamās darbības vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmas ieviešanai.
Komentāri (18)
Salīdzinājums
Pozīcija Mēnesī (EUR) Gada izmaksas (EUR)
Ūdens zuduma segšana (0,3 m³) 0,45 5,40
Automatizēta nolasīšana (2 skaitītāji) 3,00 36,00
Automatizēta nolasīšana (4 skaitītāji) 6,00 72,00
Tātad: par sistēmu maksā 6–13 reizes vairāk nekā zaudē no neprecizitātēm.
Un te vēl nav iekļauts sistēmas uzstādīšanas ieguldījums (skaitītāji ar radio moduli + bāzes uztvērējs + konfigurēšana) — tas bieži ir 80–120 € par dzīvokli. Kāpēc tas ir nepieciešams? Kāpēc vēlaties lai cilvēki maksā vairāk, tajā pašā laikā izplatot melus par ekonomiju. tur ir tikai un vienīgi uzstādītāju finansiālās intereses. Nav nekāda sakara ar mazākām izmaksām iedzīvotājiem. Šo ieguldījumu nevar atpelnīt.
Kādas muļķības, man ir 4 skaitītāji, par visu rādījumu nolasīšanu maksāju mēnesī 1.00 EUR :)
Kas patiesībā notiek
Oficiāli tiek teikts:
“vienotā ūdens uzskaites sistēma uzlabos precizitāti un caurspīdīgumu.”
Taču reālajā praksē:
precizitāte jau ir pietiekama (Ja māja to pierāda — 300 litri uz dzīvokli mēnesī ir teju laboratoriska atbilstība);
cilvēkiem tiek uzspiesta sistēma ar abonēšanas maksām, kuras daudzkārt pārsniedz jebkādus potenciālos “zaudējumus”;
gala rezultātā vienīgais ieguvējs ir sistēmas uzstādītājs, datu platformas operators vai pakalpojuma sniedzējs, kas iekasē stabilu mēneša maksu.
Kur ir slēptā motivācija?
Ierīču tirgus – pārdot tūkstošiem jaunu “viedo” skaitītāju, lai gan mehāniskie darbojas labi.
Datu servisi – radīt jaunu “abonēšanas” pakalpojumu, kur par katru skaitītāju tiek iekasēta maksa.
Centralizācija – pašvaldības uzņēmumi (piemēram, “Ūdeka”, “Rīgas ūdens” u.c.) iegūst pilnīgu kontroli pār patēriņa datiem, ar iespēju vēlāk ieviest automatizētu norēķinu vai sodu sistēmu.
Politiskais efekts – uz papīra parādās “digitalizācijas progress”, lai gan iedzīvotāji reāli maksā vairāk.
Kas tiek noklusēts?
Šī sistēma neko nesamazina – ne patēriņu, ne zudumus, ne izmaksas.
Tā nemazina noplūdes (tās nosaka santehniskā kvalitāte, nevis nolasīšanas metode).
Tā neatceļ cilvēku līdzdalību – jo jebkurā gadījumā joprojām būs jāuzrauga sistēma, jāpārbauda kļūdaini dati, jāmaksā par uzturēšanu.
Un vēl – pēc pāris gadiem sistēmas uzturētājs var mainīt cenu, un dzīvokļu īpašnieki būs “ieslodzīti” konkrētā piegādātāja platformā.
Loģisks secinājums
Šis nav par ekonomiju vai precizitāti.
Šis ir par naudas plūsmas pārdali — no cilvēkiem uz tehnoloģiju piegādātāju.
Ja tas būtu par ekonomiju, tiktu noteikts:
ka izmaksām jābūt zemākām par vidējo zudumu vērtību,
vai tiktu paredzēta valsts līdzfinansēšana, jo sistēma kalpo “sabiedriskai precizitātei”.
Bet nekā tāda nav — viss ir uz māju un dzīvokļu īpašnieku rēķina.
But vaidziks pirkt Privāt-māj.Un Ūden smelt no Akk.Le zinat.
>Esmeraldai
Esmeralda: 4 skaitītāji — 1 euro mēnesī. Zudumi 300 litri jeb 0,45 euro un parasti ir mazāk vidēji pat kādi 150. Un tagad kāds grib, lai maksājam vairāk par “viedajiem risinājumiem”?
Atvainojos, bet arī par zudumiem jau labu laiku man nav jāmaksā , tā ir 0 . Tā kā nezinu, varbūt katrā mājā tas ir savādāk , bet mūsējā viss ir ok .
Nu var jau dzīvot arī ar tādu loģiku. Es vairs nemaksāju par zudumiem, bet maksāju vairāk par apkalpošanu. Makā tad paliek mazāk. Ja nu vienīgu esat ieinteresētā persona :)
Sāksim ar to, ka nekas netiek uzspiests. Neviens neliedz mājai kopigi izlemt, ka skaitītāji būs parastie, manuāli lasāmie. Te raksts par to, ka visus skaitītājus mainīs kopīgi, nevis kā līdz šim, katrs dzīvoklis atsevišķi. Kādi skaitītāji tiks uzstādīti, tas tiks nolemts mājas kopsapulce.
Man personīgi labāk gribētos automātiskos skaitītājus, labi kaut vai dārgāki, bet man nebūs katru mēnesi jāmēģina saskatīt ciparus 4 skaitītājiem, nerunājot arī pa pārējiem maniem īpašumiem. Viens liels cakars un tas 1 eiro mēnesī man atmaksāsies patērētā laikā un negvielas ziņā.
Vēlamies uzsvērt, ka prasības par vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmas ieviešanu nenosaka ūdenssaimniecības uzņēmumi. Šādas prasības ir noteiktas ar normatīvo regulējumu un attiecas uz visām daudzdzīvokļu mājām Latvijā. Vienota ūdens patēriņa uzskaites sistēma, nav tikai attālinātas sistēmas ieviešana, tie var būt arī vienādi mehāniskie skaitītāji visā mājā. Lēmums par to, kas tieši tiks uzstādīts ir jāpieņem dzīvojamās mājas īpašniekiem.
Ar šo ziņu šobrīd tikai atgādinām iedzīvotājiem par normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Ar normatīvajām prasībām viss skaidrs – līdz 2027. gadam mājai jāpieņem lēmums par vienotas uzskaites sistēmas ieviešanu.
Tomēr jānošķir “vienota sistēma” no “dārga attālinātā nolasījuma”. Lielākajā daļā piedāvājumu šobrīd tiek pasniegti tie paši mehāniskie skaitītāji, tikai ar uzstādītu impulsa devēju un raidītāju. Precizitāte no tā nemainās, jo skaitītāja mērījuma kļūda paliek tā pati.
Ja mājas kopējais skaitītājs un dzīvokļu summa pilnībā sakrīt – tas nav precizitātes pierādījums, bet drīzāk datu pielāgošana, jo jebkuram skaitītājam ir savs novirzes diapazons.
Turklāt karstajam ūdenim ir lielāks tilpums termiskās izplešanās dēļ, un to arī jāņem vērā, vērtējot “zudumus”.
Tāpēc pirms jebkādas sistēmas ieviešanas ir svarīgi izvērtēt ne tikai juridisko prasību, bet arī tehnisko jēgu un ekonomisko atdevi. Ne visur dārgākais risinājums ir labākais.
Vai cien.''ŪDEKA'' var norādīt normatīvos aktus kas regulē šīs prasības.Paldies.
Labdien,
Prasības par vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmas ieviešanu ir noteiktas MK noteikumos Nr. 524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem”. Noteikumu 34. punktā ir noteikts, ka par vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmas ieviešanu dzīvokļu īpašnieku kopība izlemj līdz 2027. gada 1. janvārim.
Paldies SIA ''ŪDEKA'' par sniegto atbildi.
Šajā visā stāstā iecirsts akmenī ir tikai viens lielums - mājas kopējais ūdens skaitītāja rādījums , kas uzrādīs mājai piegādāto ūdens daudzumu. Par kopējo piegādāto ūdens daudzumu tad arī ūdens piegādātājs gribēs samaksu. Ne iekšējo ūdensapgādes tīklu tehniskais stāvoklis . ne iekšējie ūdens zudumi piegādātāju neinteresē. Ar to ir jātiek galā pašai mājai,
Kā jau šajā diskusijā tiek minēts , svarīgi ir izvērtēt , lai par vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmas ieviešanu netiktu bezjēdzīgi pārmaksāts. Tas ir , uzstādot kaut kādus ļoti smalkus un dārgus skaitītājus , mūsu izmaksas attiecībā pret esošo situāciju nevajadzīgi nepalielinātos. Jāizvērtē , kādas izmaksas slēpjas aiz saldajiem solījumiem par ērtībām , kā arī to , cik ilgi būs spēkā piedāvātā cena. Ir jāatceras , ka par katru ērtību vai papildus opciju būs jāmaksā no sava maciņa. Jāizvērtē , vai labāk neieguldīt naudu iekšējo tīklu sakārtošanā , kas novērsīs iekšējos ūdens zudumus.
Katrai mājai tas ir jāizvērtē pašai.
Ja mājā starpības nelielas, var likt parastos mehāniskos skaitītājus bez nolasīšanas. Tad likums ievērots un 10 gadus miers.
Ja nevēlas nodot rādījumus katru mēnesi, tad var ar attālināto nolasīšanu, bet ieteicams pievērst uzmanību mēneša maksājumiem un cik bieži rādījumi tiek nolasīti (reizi mēnesī, vai vairākas reizes dienā) - no tā atkarīgs, cik ātri pamanīs noplūdi, ja tāda būs.
Bet, ja mājā kādam dzīvoklim/dzīvokļiem ir apvads bez ūdens uzskaites, tad vienotas uzskaites sistēmas ieviešana neko neatrisinās- starpības vienalga būs.