Braukt pa Latvijas ziemu bez atbilstošām riepām ir ne tikai neprātīgi, bet arī nelikumīgi. Katru gadu autovadītājiem kļūst aktuāli jautājumi: kad ziemas riepas oficiāli kļūst obligātas un kādas riepas ir pārāk vecas, pat ja protektors izskatās labi?

Braukt pa Latvijas ziemu bez atbilstošām riepām ir ne tikai neprātīgi, bet arī nelikumīgi. Katru gadu autovadītājiem kļūst aktuāli jautājumi: kad ziemas riepas oficiāli kļūst obligātas un kādas riepas ir pārāk vecas, pat ja protektors izskatās labi?
Latvijā ir skaidri noteikumi par ziemas riepām un to veidu. Laiks, kad jāmaina ziemas riepas, ir fiksēts ceļu satiksmes noteikumos. Turklāt jau kopš pērnā gada ir spēkā jaunas prasības ziemas riepām – no 1. decembra ceļu satiksmē drīkst izmantot riepas tikai ar apzīmējumu "kalns un sniegpārsliņa".
Visām automašīnām, kuru svars nepārsniedz 3,5 tonnas, no 1. decembra līdz 1. martam ir jāizmanto ziemas riepas. Šie mēneši tiek uzskatīti par galveno ziemas periodu, kad ceļi visbiežāk ir apledojuši un apsniguši. Policija aktīvi seko šī noteikuma ievērošanai, un, ja pēc noteiktā termiņa beigām automašīnai konstatē vasaras riepas, tiek piemērots naudas sods.
Radžotas riepas, kas Latvijā joprojām ir populāras, ir atļautas no 1. oktobra līdz 30. aprīlim. Tas ļauj autovadītājiem savlaicīgi sagatavoties aukstām rīta stundām un parūpēties par drošību arī pavasara atkušņa periodā.
Daudzi autovadītāji riepas nomaina, negaidot pēdējo brīdi, jo īpaši, ja temperatūra pastāvīgi noslīd zem +7 °C — temperatūras, kurā ziemas riepu sastāvs sāk pārspēt vasaras riepas. Ziemas riepas no jaunarasriepas.lv pieejamas plašā izvēlē un cenu diapazonā.
Svarīgi arī atzīmēt: lai gan noteikumi paredz ziemas riepu lietošanu no decembra līdz martam, lēmumu jānosaka laikapstākļiem. Pēdējos gados novembra sākumā vērojamais aukstuma vilnis vai sniega sega marta beigās atgādināja autovadītājiem, ka laicīga riepu nomaiņa ir saistīta ar drošību, nevis tikai ar izvairīšanos no soda.
Saskaņā ar likumu Latvijā ziemas riepu protektoram jābūt vismaz 4 mm dziļam. Tomēr eksperti iesaka negaidīt, līdz tas sasniedz šo robežu. Lai nodrošinātu uzticamu saķeri ar sniegu un sniega dubļiem, ieteicams dziļums ir 5 mm vai vairāk. Riepām nolietojoties, to spēja novadīt ūdeni un saķerties ar sniegu strauji samazinās, palielinot bremzēšanas ceļu.
Tātad, lai gan ar 4 mm protektora dziļumu varat "iziet" policijas pārbaudi, reālos ziemas apstākļos jūs jau braucat ar samazinātu drošības rezervi.
Protektora dziļums nav vienīgais riepu drošības rādītājs. Gumija ar laiku noveco, kļūst cietāka un zaudē elastību, pat ja protektora dziļums atbilst likumā noteiktajām robežām. Latvijā, kur ziemas riepas drīkst lietot tikai trīs līdz četrus mēnešus gadā, daudzi autovadītāji ilgstoši izmanto vienu un to pašu riepu komplektu. Tas ir riskanti.
Lielākā daļa riepu ražotāju un drošības organizāciju iesaka riepas nomainīt ik pēc 6–8 gadiem, neatkarīgi no nobraukuma. Pēc šā perioda gumijas sastāvs sāk sabojāties, jo tas ir pakļauts skābekļa, ultravioleto staru un temperatūras ciklu ietekmei. Plīsumi sānos vai protektora blokos ir novecošanās brīdinājuma pazīmes. Riepa var izskatīties labi, bet tomēr nodrošināt daudz mazāku saķeri uz apledojušām virsmām.
Vienkāršs veids, kā to pārbaudīt, ir nolasīt DOT kodu sānos. Pēdējie četri cipari norāda ražošanas nedēļu un gadu (piemēram, "2518" nozīmē 2018. gada 25. nedēļu). Ja jūsu riepas ir vecākas par astoņiem gadiem, tās ir jāmaina, pat ja protektors izskatās pieņemami.
Latvijas likumi nosaka minimālo protektora dziļumu no 1. decembra līdz 1. martam – 4 mm. Taču drošība ir svarīgāka par noteikumiem. Ņemiet vērā šīs vadlīnijas!
Latvijas autovadītājiem vislabāk ir uzskatīt noteikumus par minimālo prasību. Savlaicīgi mainot riepas, pārraugot protektora dziļumu un vecumu un nomainot riepas, pirms tās kļūst nederīgas, varēsiet drošāk braukt visu auksto gadalaiku.