Lietotas automašīnas iegāde bieži vien ir gudrs finansiāls lēmums, taču mūsdienu pircēji apsver arī sava transportlīdzekļa ietekmi uz vidi. Ņemot vērā pieaugošās bažas par klimata pārmaiņām, gaisa piesārņojumu un degvielas cenām, ļoti svarīgi atrast līdzsvaru starp ekonomu un ekoloģiju.
Lietotajām automašīnām - neatkarīgi no tā, vai tās ir dīzeļdegvielas, benzīna, hibrīda vai elektriskās - šajos aspektos ir atšķirīgas priekšrocības un izaicinājumi. Tomēr, lai kura tipa auto rezultātā izvēlētos, galvenais ir uzticams automašīnu tirgotājs.
Dīzeļdegvielas automašīnas
Ekonomija
Tradicionāli dīzeļdzinēji tiek slavēti par degvielas patēriņa efektivitāti. Tie parasti nodrošina par 20–30 % mazāku degvielas patēriņu salīdzinājumā ar benzīna automašīnām, īpaši uz šosejas un braucot lielos attālumos.
Lietotu automašīnu pircējiem tas nozīmē retāku degvielas uzpildi un zemākas ekspluatācijas izmaksas, īpaši, ja braukšanas paradumi ietver regulārus garus braucienus. Dīzeļdegvielas automašīnām parasti ir arī ilgāks dzinēja kalpošanas laiks.
Tomēr uzturēšanas un remonta izmaksas var būt augstākas. Komponenti, piemēram, turbokompresori un daļiņu filtri, laika gaitā nolietojas, un dīzeļdegvielas sistēmu remonts parasti ir dārgāks nekā benzīna dzinēju remonts
Ekoloģija
Ekoloģiskā ziņā dīzeļdzinējam ir trūkumi. Lai gan dīzeļdzinēji uz vienu kilometru izdala mazāk oglekļa dioksīda (CO₂) nekā benzīna automašīnas, tie izdala vairāk slāpekļa oksīdu (NOx) un makrodaļiņu. Šie piesārņotāji ir kaitīgi gaisa kvalitātei un cilvēku veselībai, īpaši pilsētās. Daudzas valstis jau piemēro ierobežojumus vecākiem dīzeļdzinēju transportlīdzekļiem pilsētu teritorijās, padarot tos mazāk piemērotus nākotnei.
Benzīna automobiļi
Ekonomija
Benzīna automobiļi joprojām ir visizplatītākie lietoto automobiļu tirgū. Parasti to iegādes cena ir zemāka nekā dīzeļdzinēju, hibrīdu un elektromobiļu cena. To uzturēšanas un remonta izmaksas arī ir pieejamākas, jo tehnoloģija ir vienkāršāka un rezerves daļas ir plaši pieejamas.
Degvielas ekonomijas ziņā benzīna automobiļi atpaliek no dīzeļdzinēju un hibrīdu automobiļiem. Lietotu automašīnu pircējiem tas nozīmē augstākas ekspluatācijas izmaksas laika gaitā.
Ekoloģija
Benzīna automašīnas izdala vairāk CO₂ nekā dīzeļdegvielas automašīnas, tādējādi vairāk veicinot siltumnīcefekta gāzu emisijas. Pozitīvā puse ir tā, ka tās rada mazāk makrodaļiņu un NOx, tādējādi tās ir tīrākas pilsētas gaisa kvalitātei. Tiem, kas brauc reti vai galvenokārt pilsētā, mazs, ekonomisks benzīna automobilis var būt līdzsvarota izvēle starp izmaksām un ietekmi uz vidi.
Hibrīdautomobiļi
Ekonomija
Hibrīdautomobiļi apvieno benzīna dzinēju ar elektromotoru, nodrošinot uzlabotu degvielas ekonomiju. Braucot pilsētā, kur bieža bremzēšana ļauj reģenerēt enerģiju, hibrīdautomobiļi var sniegt ievērojamus ietaupījumus. Lietotu automašīnu pircējiem tas nozīmē zemākas degvielas izmaksas salīdzinājumā ar tradicionālajiem benzīna vai dīzeļdegvielas automobiļiem.
Hibrīdautomobiļiem parasti ir zemākas uzturēšanas izmaksas nekā dīzeļdegvielas auto, Divu sistēmu sarežģītība palielina potenciālās remonta izmaksas, lai gan mūsdienu hibrīda akumulatori ir izturīgāki, nekā daudzi domā, un bieži vien kalpo vairāk nekā 150 000 kilometru.
Ekoloģija
No ekoloģiskā viedokļa hibrīdi ir kompromisa risinājums. Tie izdala mazāk siltumnīcefekta gāzu un piesārņotāju nekā benzīna vai dīzeļdegvielas automobiļi, īpaši pilsētvidē, kur tie var vairāk paļauties uz elektromotoru. Tomēr, tā kā tie joprojām izmanto fosilos degvielas veidus, hibrīdi nav bez emisijām. Hibrīda bateriju ražošana arī rada bažas par vidi, bet, novērtējot to pilnu dzīves ciklu, hibrīdi kopumā ir ilgtspējīgāki nekā parastie automobiļi.
Elektriskie auto
Ekonomija
Lietots elektromobīlis var būt laba izvēle, jo elektroauto (EV) kļūst arvien pieejamāki. To ekspluatācijas izmaksas ir viszemākās starp visām kategorijām, jo elektrība ir lētāka nekā benzīns vai dīzeļdegviela. EV ir arī mazāk kustīgu daļu, kas samazina apkopes izmaksas.
Galvenās ekonomiskās bažas par lietotiem EV ir saistītas ar baterijas stāvokli - tā laika gaitā nolietojas, samazinot braukšanas diapazonu. Baterijas nomaiņa var būt dārga, bet daudzi ražotāji piedāvā garantijas līdz pat astoņiem gadiem, kas pircējiem sniedz zināmu drošību. Turklāt EV pārdošanas vērtība uzlabojas, paplašinoties uzlādes infrastruktūrai.
Ekoloģija
No ekoloģiskā viedokļa elektromobiļi piedāvā vislielākās priekšrocības to lietošanas laikā. Tie nerada izplūdes gāzu emisijas, uzlabojot gaisa kvalitāti un samazinot pilsētu piesārņojumu. Tomēr to kopējā ietekme uz vidi ir atkarīga no tā, kā tiek ražota elektroenerģija. Bateriju ražošana un pārstrāde arī rada vides problēmas, lai gan tiek panākti uzlabojumi ilgtspējīgas ieguves un otrreizējās izmantošanas jomā.
Tādējādi var secināt, ka, salīdzinot lietotus dīzeļdegvielas, benzīna, hibrīda un elektriskos automobiļus, ir rūpīgi jāapsver gan ekonomiskie, gan ekoloģiskie aspekti!