Šonedēļ Ventspilī noritēja UNESCO dienas, kuru laikā pilsēta svinēja savu uzņemšanu UNESCO Globālajā izglītības pilsētu tīklā. Trīs dienu garumā gan visās pilsētas izglītības, gan arī citās iestādēs tika rīkoti dažādi ar UNESCO tematiku saistīti pasākumi.

Trīs dienu laikā no 31. oktobra līdz 2. novembrim UNESCO dienās Ventspilī norisinājās vairāk nekā 40 dažāda mēroga pasākumi – visās pilsētas skolās, bērnudārzos un interešu un profesionālās ievirzes izglītības iestādēs, augstskolā, tehnikumā, kā arī muzejā, bibliotēkā un atbalsta centrā Cimdiņš tika rīkotas gan nodarbības, radošās darbnīcas, izstādes, koncerti, diskusijas un citi tematiskie pasākumi. Šādi gan dažādu pašvaldības iestāžu, gan izglītības jomas darbinieki, skolu audzēkņi un citi interesenti svinēja īpašu notikumu – Ventspils pilsētas uzņemšanu UNESCO Globālajā izglītības pilsētu tīklā.

UNESCO Globālo izglītības pilsētu tīklu (UNESCO Global Network of Learning Cities) izveidojis UNESCO Mūžizglītības institūts. UNESCO Mūžizglītības institūts ir bezpeļņas starptautisks pētniecības, apmācību, informācijas centrs, kas sniedz pakalpojumus UNESCO dalībvalstīm, NVO un vietējām un kopienas organizācijām, kā arī partneriem pilsoniskajā sabiedrībā un privātajā sektorā. Tajā apvienojušās 294 pilsētas no visas pasaules, kas apņēmušās īstenot mūžizglītības pamatprincipus, kopīgi meklējot risinājumus globalizācijas, urbanizācijas, demogrāfijas un citiem 21. gadsimta pilsētu attīstības izaicinājumiem. Institūta misija ir atbalstīt un veicināt mūžizglītības praksi pasaules kopienās, sekmējot politisko dialogu, partnerattiecību veicināšanu, pieredzes gūšanu un mācīšanos pilsētām citai no citas. Šajā starptautiskajā tīklā iesaistījušās gan tādas pilsētas, kurās ir mazāk nekā 10 tūkstoši iedzīvotāju, gan arī lielās pilsētas ar 10 un pat 20 miljoniem iedzīvotāju. UNESCO Globālajā izglītības pilsētu tīklā netrūkst arī tādu pilsētu, kas gan iedzīvotāju skaita, gan mūžizglītības pieredzes ziņā varētu būt līdzvērtīgas mūsējai. Ventspils ir otrā Latvijas pilsēta, kura uzņemta šajā tīklā. Pirmā bija Valmiera, kura UNESCO Globālajā izglītības pilsētu tīklā darbojas jau piecus gadus.

Mūžizglītība ir izglītības process dzīves garumā, kas balstās uz mainīgām vajadzībām iegūt zināšanas, prasmes un pieredzi, lai paaugstinātu vai mainītu savu kvalifikāciju atbilstoši interesēm, vajadzībām un darba tirgus prasībām. Mūžizglītības loma kļūst arvien aktuālāka mūsdienu strauji mainīgajā pasaulē, kur sociālās, ekonomiskās un politiskās normas tiek pastāvīgi definētas no jauna. Ventspilī mūžizglītība tiek īstenota visos līmeņos: sākot no pirmsskolas izglītības iestādēm, vispārizglītojošajām skolām, profesionālās un interešu izglītības centriem, Ventspils muzeja piedāvātajām nodarbībām un Pūcīšu skolas Ventspils bibliotēkā, kur izglītību un dažādas prasmes iegūst bērni un jaunieši, līdz studijām Ventspils Augstskolā un tās Mūžizglītības centra piedāvātajām izglītības iespējām, dažādiem kursiem un semināriem, ko nodrošina Ventspils bibliotēka, Ventspils muzejs, Ventspils Digitālais centrs un dažādi privāti uzņēmumi pieaugušajiem līdz pat sirmam vecumam. Neierastākā rakursā mūžizglītību īsteno arī Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca, kas piedāvā kursus topošajiem vecākiem. Arī Ventspils Kultūras centra dažādajos amatiermākslas kolektīvos iespējams apgūt jaunas prasmes. Šogad daudzveidīgās mūžizglītības iespējas papildinājis arī Ventspils Augsto tehnoloģiju parka realizētais projekts Nākotnes klase un, protams, jaunizveidotais zinātnes un inovāciju centrs VIZIUM kura galvenais mērķis jau sākotnēji bijis tieši izglītība, izklaides funkcija ir sekundāra.

Šonedēļ dažādajām Ventspilī pieejamajām mūžizglītības iespējām pievienojās vēl viena – pirmdien VIZIUM konferenču zālē tika prezentēts Ventspils mūžizglītības kopkatalogs, kurā iedzīvotāji var iegūt informāciju un arī pieteikties dažādiem kursiem, semināriem, apmācībām un meistarklasēm. To izmantot varēs uzņēmumi, kuriem nepieciešama darbinieku apmācība vai zināšanu papildināšana noteiktās kompetencēs. Savukārt pašvaldība ar šīs digitālās platformas palīdzību varēs uzkrāt informāciju par iedzīvotāju iesaisti mūžizglītības aktivitātēs un atbilstoši pieprasījumam plānot piedāvājumu. Šobrīd katalogā pievienojušās deviņas organizācijas, kas piedāvā mūžizglītības aktivitātes: Ventspils Augstskolas Mūžizglītības centrs, Ventspils Mūzikas vidusskola, Ventspils Tehnikums, Ventspils Digitālais centrs, Ventspils bibliotēka, Ventspils muzejs, Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca, Ventspils Biznesa atbalsta centrs un Ventspils Jaunrades nams. Ar jauno katalogu jebkurš interesents var iepazīties interneta vietnē muzizglitiba.ventspils.lv

Liels solis uz priekšu

Eiropas parlamenta deputāte Dace Melbārde

Par izglītību domāt mūžizglītības perspektīvā ir ļoti pareizi, turklāt ne tikai domāt, bet arī mērķtiecīgi darboties. Tam kā pierādījums ir jaunais zinātnes centrs VIZIUM, kas ir radīts kā vide, kurā mēs visi varam mācīties kopā. Tas arī ir viens no 21. gadsimta izglītības filozofijas akcentiem – mums ir jāveido mācīšanās kopienas. Cilvēkiem ir jāsaprot, ka jāmācās ir visu dzīvi un nepietiek ar vienreiz iegūtu diplomu. Lai varētu īstenot izglītību, jo sevišķi mūžizglītību, ir nepieciešamas ļoti daudzveidīgas formas, daudzveidīgas vides. VIZIUM centra vide stimulē kopā mācīšanos, kuras mums ikdienā dažkārt pietrūkst, jo mēs kā vecāki deleģējam savus bērnus mācīt kādam citam un nereti paši pietiekoši labi neiesaistāmies viņu mācīšanā.

Izglītības īstenošanai ļoti svarīgas ir arī modernas, ar jaunām tehnoloģijām aprīkotas bibliotēkas. No Eiropas skatupunkta raugoties, lasītprasmes, matemātikas un dabaszinātņu apguves ziņā mēs Latvijā esam nedaudz virs vidējā rādītāja, bet digitālās prasmes visā Eiropas Savienībā ir vājas, tādēļ ir skaidrs, ka tajās ir jāiegulda. Svarīga ir vide, un svarīgi ir arī cilvēki, kas to spēj nodrošināt. Man ir patiess prieks par Ventspils Mūzikas vidusskolu. Labi, ka koncertzāle darbojas kopā ar skolu un skolas audzēkņiem ir iespēja kvalitatīvā vidē dzirdēt, kā skan un kā rodas mūzika.

Tas, ka pilsētai ir pašai sava augstskola, protams, ir liels ieguvums. Šeit svarīgs jautājums ir izglītības kvalitāte un konkurētspēja Eiropas mērogā. Šobrīd Eiropas Savienības izglītības politika virzās uz vienotas izglītības telpas veidošanu, līdz ar to vairāk iegūst tās augstskolas, kurām ir plašs sadarbības partneru tīkls. Šajā ziņā Ventspils ir spērusi lielu soli uz priekšu, iestājoties UNESCO Globālajā izglītības pilsētu tīklā. Protams, lai šajā tīklā pilnvērtīgi darbotos un izmantotu visas šī tīkla piedāvātās iespējas, Ventspils Augstskolā ir jābūt tādiem mācībspēkiem, kas pārvalda svešvalodas, modernākās teorijas, izmanto jaunākās metodes, turklāt ir interesantas personības un kas ir spējīgi darboties starptautiskā mērogā un nākt ar savu kvalitatīvo, konkurētspējīgo piedāvājumu. Viens ir sakārtot infrastruktūru, bet otrs – ir svarīgi ieguldīt cilvēkos. Iedzīvotāju skaits Eiropā samazinās, arī sabiedrības novecošanās ir aktuāla visā Eiropā. Latvijai ir sava demogrāfijas politika, un ir labi, ka tai tiek noteikta prioritāte, bet jāatceras, ka jebkurai demogrāfijas politikai ir ļoti liela un ilga inerce. Ņemot vērā to, ka iedzīvotāju skaits samazinās, pieaug katras apdzīvotās vietas cīņa par iedzīvotāju un cīņa par kvalitatīvu darbaspēku. Lai talanti neaizplūstu un paliktu uz vietas, ir jābūt attiecīgai darba un dzīves videi – labākai, nekā var piedāvāt citi. Talantīgiem cilvēkiem ir jājūtas novērtētiem un kā līdzvērtīgiem pilsētas kopienas veidotājiem, lai viņi spētu savu talantu un potenciālu atraisīt. Turklāt kopienas veidošana nav tikai atsevišķu pilsētas vadītāju darbs, tas ir visas sabiedrības darbs. Tāpēc man šķiet ārkārtīgi svarīgi, ka kopienas pašas piedalās savas pilsētas veidošanā. Jo vairāk pilsētu veido paši iedzīvotāji, jo vairāk pilsēta veidojas tāda, kādu iedzīvotāji vēlas to redzēt.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: