Ventspils domes vēršanās pret Ventspils tirdzniecības ostu (VTO) saistībā ar tai izsniegto piesārņojošās darbības atļauju "ir drīzāk savu interešu bīdīšana, nevis rūpes par iedzīvotājiem", uzņēmuma viedokli pauda VTO Administratīvi tiesiskā departamenta direktore Alīna Rugine.

Valsts vides dienests (VVD) 4. novembrī piešķīris VTO licenci B kategorijas piesārņojošai darbībai, lai gan pret to lielus iebildumus izteikusi Ventspils dome, vēršoties arī pie Ministru prezidenta Valda Dombrovska. "Ministru prezidentam adresētā vēstule, kā arī plašsaziņas līdzekļos izplatītā informācija ir liekulība no Ventspils domes puses. Visus argumentus, ko dome iesniedza vides speciālistiem, mēs esam atspēkojuši," teikts VTO paziņojumā masu medijiem.

VTO pārstāve Rugine pauda viedokli, ka šā brīža domes rīcība "ir drīzāk PR gājieni", un nesaredz iespēju domei apstrīdēt uzņēmumam piešķirto licenci. Domei bija 90 dienas laika rīkoties, tāpat notikusi mēnesi ilga sabiedriskā apspriešana un rezultātā licence VTO tomēr piešķirta, norādīja Rugine.

Kā piemēru viņa min Ventspils ostas akmeņogļu termināļa "Baltic Coal Terminal" uzvaru strīdā ar Ventspils domi, kad tā izteikusi pretenzijas pret VVD izsniegto atļauju piesārņojošai darbībai. Toreiz Vides pārraudzības valsts birojs bija iesniedzis Administratīvajā rajona tiesā rakstveida viedokli, ka Ventspils domei nav tiesību apstrīdēt VVD izsniegtās atļaujas. Tiesa, Ventspils mērs Aivars Lembergs jau iepriekš preses konferencē nenoliedza, ka domei nav tiesību pārsūdzēt VVD izsniegto licenci, taču dome sniegšot nepieciešamo atbalstu sabiedrības pārstāvjiem, kuriem ir tiesības pārsūdzēt šādu valsts institūcijas lēmumu.

VTO pārstāve Rugine uzsver, ka "nav korekti no pilsētas domes puses iedzīvotājus biedēt ar draudiem, ko ogļu piesārņojums var radīt viņu veselībai, jo pēc gaisa mērījuma datiem VTO ogļu putekļa daļiņas gaisā gada laikā pat tuvu nesasniedz tos rādītājus, kas apdraudētu cilvēka veselību".

"Runa ir tikai par estētikas momentu, ko rada ogļu putekļi, piemēram, netīrām palodzēm vai logiem, nevis cilvēku veselības apdraudējumu. Turklāt VTO attīstās, un tagad mēs varēsim kontrolēt putēšanu arī ziemā, ne tikai vasarā, kad ogles tiek laistītas ar ūdeni. Turpmāk ziemā ogļu kaudzes ar sniegu apklās sniega pūtēji, pat ja dabā sniega nebūs. Tas būs ne vien estētiski, bet arī nodrošinās, ka vējš nevarēs aizpūst prom ogļu putekļus. Esam saņēmuši jauno atļauju, ko nopelnījām, un ja kāds to mēģinās apstrīdēt, mēs aizstāvēsimies," uz jautājumu, vai VTO ir gatava arī tiesāties, atbildēja uzņēmuma pārstāve.

"Šā gada martā veiktajā iedzīvotāju socioloģiskajā pētījumā kā trešo būtiskāko problēmu, kas būtu jārisina Ventspilī, respondenti norādījuši gaisa kvalitātes uzlabošanu, pret jaunās atļaujas izsniegšanu VTO savākti 155 iedzīvotāju paraksti, ko apkopojusi Latvijas Zaļās kustības Ventspils nodaļa, bet par licences piešķiršanu iestājušies 575 ventspilnieki," teikts VTO paziņojumā.

"Ja VTO tiktu novesta līdz maksātnespējai, sekas būtu dramatiskas, jo esam Ventspils pilsētas pamats. Var runāt par perspektīvām tūrismā, ko tik ļoti uzsver Lemberga kungs, taču ir saprotams, ka tie ir tikai trīs mēneši gadā, turpretī iedzīvotāji grib dzīvot 12 mēnešus gadā," piebilda VTO pārstāve, velkot paralēles ar risku Ventspilij sekot Liepājas pēdās, kur līdz maksātnespējas procesa pieteikumam nonācis "Liepājas metalurgs".

VTO ir 387 pastāvīgie darbinieki, ar kuriem ir noslēgti darba līgumi, taču, ņemot vērā ārštata personālu, strādājošo skaits sasniedz 1000 cilvēku, kuru vidū ir gan ventspilnieki, gan citu Kurzemes pilsētu iedzīvotāji. "Turklāt no VTO ir atkarīga arī citu uzņēmumu darbība Ventspilī - tās ir velkoņu, celtniecības un montāžas, autotransporta un personāla pakalpojumu, kā arī daudzas citas kompānijas un uzņēmumi," norāda Rugine.

Kā ziņots, Ventspils mērs Aivars Lembergs iepriekš preses konferencē uzsvēris, ka no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) puses vērojama absolūta vienaldzība attiecībā uz VTO plāniem turpināt akmeņogļu pārkraušanu atklātā veidā Ventspils dzīvojamo rajonu tuvumā un ventspilnieku tiesībām dzīvot tīrā vidē.

VVD 4.novembrī stividorkompānijai ir izsniedzis atļauju piesārņojošai darbībai, neraugoties uz domes un iedzīvotāju iebildumiem pret ogļu putēšanu pārkraušanas laikā. Atļauja pašlaik jau ir spēkā.

Iebilstot pret Ventspils ostas stividorkompānijas VTO plāniem atjaunot akmeņogļu pārkraušanu Pārventas dzīvojamo rajonu tuvumā un palielināt kravu pārkraušanas apjomus iepretim Ventspils vecpilsētai, Ventspils dome iepriekš bija vērsusies pie Ministru prezidenta Valda Dombrovska (V) ar lūgumu neizsniegt VTO jauno piesārņojošās darbības atļauju ar tajā paredzētajiem nosacījumiem.

"Jāsaka, ka attieksme no VARAM puses turpina būt absolūti vienaldzīga. Tiek pilnībā ignorēts ventspilnieku viedoklis un intereses, un VARAM pilnībā strādā konkrētas kapitālsabiedrības, proti, VTO, šaurās savtīgās interesēs, ignorējot ventspilnieku tiesības dzīvot tīrā vidē," preses konferencē iepriekš norādīja Lembergs.

"Pašvaldība uzskata, ka VTO pilnībā jāpārtrauc akmeņogļu pārkraušana atklātā veidā ar greiferiem, kā tas ir darīts desmitiem gadu, jo ir uzbūvēts jauns slēgtais terminālis, kura jaudas pilnībā nodrošina visu akmeņogļu pārkraušanu caur jauno, moderno termināli, kas nenodara kaitējumu apkārtējai videi un ventspilnieku veselībai. Ja mūsu viedoklis tiks ignorēts, protams, mēs atbalstīsim sabiedrības pārstāvju tiesības šādu lēmumu izsniegt atļauju pārsūdzēt tiesā. Mēs viņiem sniegsim nepieciešamo atbalstu, jo pašvaldībai nav tiesību pārsūdzēt valsts institūcijas lēmumu, bet fiziskām un juridiskām personām tādas tiesības ir," informēja Lembergs.

"Manī īpašumu sašutumu rada tas, ka nav pat mēģinājuma atrast kādu kompromisu. Pilnīgi tiek iets kapitālsabiedrības pavadā, kas pēc būtības norāda uz to, ka starp VARAM no vienas puses un kapitālsabiedrību no otras puses ir kādas koruptīvas attiecības. Tā ir korupcija, nekas cits tas nevar būt," savu viedokli pauda Lembergs.

Jaunajā iesniegumā B kategorijas piesārņojošās darbības atļaujas saņemšanai iekļauta informācija par vēlmi atjaunot akmeņogļu pārkraušanu otrajā pārkraušanas kompleksā, pārkraujot gan akmeņogles (līdz 1,5 miljoniem tonnu gadā), gan arī dzelzsrūdu (līdz 1,5 miljoniem gadā), kas arī izraisa putēšanu. Savukārt pirmajā pārkraušanas kompleksā iepretim Livonijas ordeņa pilij plānots palielināt pārkrauto akmeņogļu apjomu 1,5 reizes.

LETA

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: