17. septembrī plkst. 19:00 Ventspilī, teātra nama “Jūras vārti” Jaunajā zālē gaidāms norvēģu instrumentālā džeza trio “Splashgirl” koncerts.

Jo Bergers Mīre (Jo Berger Myhre), trio kontrabasists: radām mūziku, kas pašiem šķiet īstā un pareizā.

Iedomājieties, ka esmu vietējā bigbenda mūziķis un ikdienā spēlēju džezīgi aranžētas grupas ABBA dziesmas. Tas ir mans džezs. Kāpēc lai es arī Splashgirl uzskatītu par džezu?

– Mūsu grupā visa pamats ir improvizācija – pati galvenā no džeza sastāvdaļām, ja uz to lūkojamies vēsturiski. Un mums ir klasisks džeza mūzikas instrumentu komplekts – klavieres, kontrabass un bungas. Vēl vairāk, Splashgirl allaž ir centušies izaicināt, pārspraust mūzikas robežas, kas džezā ir viens no galvenajiem uzdevumiem.

Iespējams, visa iepriekš minētā dēļ Splashgirl apzināti cenšas netikt asociētiem ar džeza ansambli, jo mūsu mūziku iedvesmojušas tik daudz citu lietu. Izvēloties rokmūzikas producentu Rendalu Dannu (Randall Dunn) par palīgu pie mūsu pēdējiem albumiem, tas ļāva mums iegūt pavisam citādu skanējumu.

Ja pieņem, ka ne tikai apzīmējums džezsjazz» – no angļu val.), bet arī žanrs veidojies, iemiesojot enerģiju, brīvību, kustību un dzīvīgumu vispār, kā tu attaisno jums bieži piekārtās doom un darknolemtība» un «tumsa» no angļu val.) birkas?

– Ja atklāti, mūs nekad nav interesējis, kādam džeza žanram kāds cenšas mūs pieskaitīt. Ne klasiskā, ne laikmetīgā džeza kontekstā. Gluži vienkārši – tas mums nav svarīgi! Ļoti iespējams, ka ar džezu mūs saista tik vien kā improvizācija un savstarpējā saspēle, brīvība, ar kuru visbiežāk tiek raksturots šis žanrs. Citādi – mēs vienkārši ļaujamies un radām mūziku, kas pašiem šķiet īstā un pareizā.

Norvēģija allaž bijusi starp vietām, par kurām runā laikmetīgas, izaicinošas, pa priekšu laikam ejošas džeza mūzikas kontekstā. Tiesa, pēdējā laikā mazāk, jo citas valstis, reģioni izpelnās plašāku ievērību. Vai vari aizstāvēt – kas šobrīd notiek uz Norvēģijas džeza skatuves, kam vērts pievērst uzmanību?

– Norvēģijas džeza scēnas novatoriskā gara atslēga vienmēr bijis mērķis radīt ko jaunu, neatkārtot pagātni. Vēl viens faktors ir džeza un citu žanru jaukšana, lai radītu jaunu, eklektisku, bet viendabīgu mūziku. Šķiet, pēdējā laikā arvien vairāk džezā ienāk alternatīvā instrumentālā ģitārmūzika, roks. Mēs paši ar nepacietību gaidām Moon Relay jauno albumu.

Vēl viena tendence ir izmantot improvizāciju, eksperimentālajai mūzikai raksturīgas tekstūras šodienas norvēģu dziesminieku daiļradē. Viens no mūziķiem, kurš savā mūzikā apvieno šos virzienus, ir Stīans Vesterhuss (Stian Westerhus). Iesaku paklausīties viņa pēdējo albumu Amputation. Lai kā arī neliktos no malas, jo divi no mums trim muzicē arī dziedātājas Suzannas (Susanna) grupā, iesaku noklausīties arī viņas albumu Triangle. Vēl mēs noteikti iesakām pievērst uzmanību pianista Mortena Kvenlida (Morten Qvenlid) debijas albumam Personal Piano.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: