Vēstures otrdienu lekciju ciklā turpinās stāstījums par Ventspils ostu. Vēsturniece Māra Dāvida interesentus iepazīstinās ar 19.gs. beigu un 20.gs. sākuma laiku Ventspils ostā, kas saistīts ar Krievijas impērijas laiku Latvijas vēsturē un lielisku uzplaukuma periodu ostas vēsturē un jūrniecības attīstībā.

Pasākums notiks 25. februārī plkst. 17.30 Livonijas ordeņa pilī.

 

No 1870. gada līdz 1896. gadam Kr.Valdemāra dibināto jūrskolu Ventspilī bija absolvējuši – 171 kapteinis, 228 tālbraucēju un 229 kabotāžas stūrmaņu. Pēc skolas beigšanas daļa jūrskolas absolventu devās strādāt uz Krievijas ostām. Krievijas jūras transporta līdzekļu vadībā trīs ceturtdaļas diplomēto jūrnieku bija latvieši un igauņi.

 

19. gadsimta beigās Ventspils osta atradās grandiozu notikumu priekšvakarā. 1897. gadā Krievijas imperators Nikolajs II izdeva ukazu ar kuru aizsākās vērienīgi ostas izbūves un modernizācijas darbi. Apjomīgo būvdarbu veikšana tika uzticēta jaundibinātai privātai akciju sabiedrībai „ Maskava - Ventspils – Ribinskas dzelzceļa sabiedrība”, kurai paralēli ostas celtniecības darbiem bija jāuzbūvē dzelzceļa līnija Maskava – Ventspils – Ribinska.

 

Ventspils ostas viena no nozīmīgākajām būvēm bija elevators. Elevatora pamatakmens svinīgi tika ielikts 1898. gadā, un 1901. gadā tas bija pabeigts. Lai caur Ventspils ostu piegādātu lokomotīves Krievijas dzelzceļu tīklam, radās nepieciešamība pēc krāna ar lielāku celtspēju. 1911. gadā tika iegādāts T veida 45 t elektriskais ceļamkrāns un uzsākti tā montāžas darbi. Krāns, neskatoties uz ievērojamiem bojājumiem abos pasaules karos, nokalpoja ostas vajadzībām līdz pat 1962. gadam.

 

Stāstījumā varēs vēl plašāk uzzināt par ostas jauncelsmes darbiem, molu izbūvi 1905. gadā, kā arī lekciju papildinās vizuālais materiāls un iespēja kopā ar vēsturnieci apskatīt izstādi Ventspils ostai-750.

 

 

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: