Pagājušajā nedēļā – pirms Latvijas Republikas 97. gadadienas – uzņēmumā Bucher Municipal atzīmēja notikumu, kuru varētu uzskatīt par Latvijas mašīnbūves atdzimšanas sākumu. Ventspils brīvostas industriālajā zonā ir saražota pirmā automašīna, pie kuras pilnībā strādājuši ventspilnieki.

Ieviests pilns ražošanas cikls

Pagājušajā nedēļā no uzņēmuma Bucher Municipal ražošanas līnijas nonāca pirmā gatavā automašīna, kas paredzēta ielu uzkopšanai, ar vismazāko tilpni no visām Ventspilī ražotajām – 1 m3. Tā ir pirmā automa­šīna, kas ir pilnībā samontēta Vents­pilī, norāda viens no uzņēmuma Bucher Municipal vadītājiem Mikus Brakanskis. Līdz šim uzņēmumā tika ražotas un montētas tikai atsevišķas ielu tīrāmo automašīnu komponentes – tilpnes atkritumu savākšanai jeb tā saucamās mucas, šasijas u.c., kas pēc tām tika nosūtītas mātesuzņēmumam Šveicē un ielu tīrāmo mašīnu izplatītājiem. Tiek plānots, ka turpmāk katru nedēļu no Ventspils uzņēmuma Bucher Municipal ražošanas līnijas nonāks viena līdz divas automašīnas, kas būs izgājušas cau­ri pilnam ražošanas ciklam Ventspils ražotnē.

 

Pilns ražošanas cikls paredz ražošanas procesu no metāla griešanas līdz gatavām automašīnām, uzsver Brakanskis. Šim nolūkam ražotnē ieviestas jaunas montāžas operācijas – bremžu un stūres sistēmas ierīkošana, automašīnas kabīnes uzstādīšana u.c. Lai to varētu darīt, ventspilnieki vairākas reizes devušies komandējumos pēc zināšanām un jaunām iemaņām uz Šveices mātesuzņēmumu, stāsta Brakanskis.

 

Kabīnes un daudzas citas detaļas pienāk no piegādātājiem Itālijā, Vācijā, Šveicē un citām Eiropas valstīm, bet lielākā daļa metāla detaļu tiek ražotas Ventspilī.

 

Ražots Ventspilī

Patlaban jaunajā automašīnu montāžas līnijā ir nodarbināti seši cilvēki. Turpmākā šī ražošanas virziena attīstība būs atkarīga ne tikai no situācijas tirgū, uzsver Brakanskis, piebilstot, ka, jo kvalitatīvākas un lētākas būs Ventspilī ražotās automašīnas, jo ātrāk tās varēs realizēt ne tikai ārzemju, bet arī vietējā tirgū. Uzņēmuma vadītājs cer, ka ar laiku kāda no Ventspilī ražotajām vienkuba automašīnām paliks arī Latvijā, bet pagaidām tās eksportēs uz Eiropu, Krieviju. Tādas mašīnas, ņemot vērā to kompaktumu un mobilitāti, visvairāk iederas šauru ielu uzkopšanai vecpilsētās. Jāatgādina, ka Ventspilī ielas uzkopj divas ielu tīrāmās mašīnas ar lielāku tilpumu, kuru mucas ir izgatavotas uzņēmumā Bucher Municipal. Brakanskis cer, ka drīzumā pilsētas pašvaldība nomainīs veco Johnston automašīnu pret jaunu Bucher mašīnu.

 

Priekšnosacījums – stabilitāte

Kā galveno priekšnosacījumu pilnai komunālo automašīnu ražošanas cikla ieviešanai Ventspilī Brakanskis min stabilitāti. Vairāk nekā desmit gadus Bucher Municipal soli pa solim attīstījis un paplašinājis ražotni, pierādot mātes kompānijai, ka ventspilnieki ir spējīgi panākt un noturēt augsto ražošanas kvalitātes līmeni, optimizēt produkcijas izmaksas un izturēt konkurenci. Šogad Bucher Municipal attiecīgā periodā gandrīz divkāršojis ražošanas jaudas, lai pilnībā izpildītu saviem spēkiem lielu pasūtījumu. Iepriekšējos četrus gadus tādi pasūtījumi tika saņemti no Krievijas. Dažkārt pasūtījumu apjomi teju divkārt pārsniedza standarta ražošanas apjomus Ventspils uzņēmumā, tādēļ daļu ražošanas operāciju Bucher Municipal bija spiests nodot saviem piegādātājiem. Pēc ražošanas telpu paplašināšanas šogad par 3 000 m2 uzņēmumam ir lielākas iespējas izpildīt visas operācijas vienuviet. Uzņēmumā tagad saražo komplektējošās detaļas, kas paredzētas automašīnām ar 1, 2, 4, 5, 6 un 8 m3 tilpumu.

 

Lielo pārmaiņu gads

Šis gads bijis diezgan piesātināts un viens no veiksmīgākajiem Ventspils uzņēmumam, uzskata Brakan­skis. Šoruden tika pabeigta ražošanas teritorijas paplašināšana par 3 000 m2, kur izvietoja vēl vienu lāzera iekārtu metāla griešanai, paplašināja metināšanas cehu. Jaunajā ražošanas telpā izvietoti metināšanas un zāģēšanas iecirkņi, kuru vajadzībām uzņēmums agrāk nomāja ap tūkstoš kvadrātmetru. Divas reizes paplašināts krāsošanas cehs, kur ir uzstādīta papildu iekārta metāla virsmu smilšstrūklas apstrādei un pulverkrāsošanai, stāsta Brakanskis. Pateicoties šīm pārmaiņām, radās iespēja samazināt atkarību no piegādātājiem un sagatavoties jauniem un lieliem pasūtījumiem.

 

Līdztekus tik intensīvai attīstībai – ražošanas teritoriju paplašināšanai un jaunu montāžas līniju uzstādīšanai vienkuba automašīnu ražošanai – uzņēmuma kolektīvs pildīja arī lielu pasūtījumu Maskavai. Pasūtījuma apjomu raksturo tāds salīdzinājums: 2015. gadā tika plānots saražot 750–800 vienības un pusgada laikā uzņēmumā Bucher Municipal papildus Maskavas pasūtījumam saražotas 385 komunālās tehnikas vienības 1, 2 un 6 m3 lielumā.

 

Patlaban Bucher Municipal ražošana Ventspilī aizņem aptuveni 10 tūkstošus m2, rezervēta teritorija turpmākai attīstībai. Uzņēmumā ir nodarbināti mazliet virs 200 cilvēku, šo nodarbināto skaitu plānots saglabāt arī nākamajā gadā. Šogad Ventspils uzņēmumā notika vadības maiņa. Pelnītā atpūtā devās pirmais valdes priekšsēdētājs Niklauss Hūzers, kurš vadīja uzņēmumu pirmos 10 gadus. Ražošanas vadību Ventspilī tagad pārņēmis ventspilnieks Mikus Brakanskis un šveicietis Tomas Emmeneggers.

 

Bucher atbalsta ieinteresētos

Šveices uzņēmums piedāvā izaicinājumus arī citiem ventspilniekiem, kas saistījuši savu darba mūžu ar komunālo automašīnu ražošanu. Kad Bucher Municipal kolektīvam rādīja pirmo lolojumu, kas pilnībā bija salikts Ventspilī, vadītājs īpašu uzslavu un pateicības vārdus veltīja Laurim Jelsmanim. 27 gadus vecais ventspilnieks tikai četru gadu laikā uzņēmumā izaudzis no montāžas darbu atslēdznieka līdz vienkuba mašīnu montāžas līnijas vadītājam. Lauris pirmajos gados pierādīja, ka ir spējīgs uz kaut ko vairāk un ka tas nav viņa dabā stāvēt uz vietas.

 

Pirmsākumi automašīnu montāžai aizsākās, Laurim esot vienā no komandējumiem Šveicē, kur Lauris salika no trīs vienkuba mašīnām, kas nedarbojas, vienu, kas darbojas – Ventspils uzņēmuma teritorijas uzkopšanai. Kad mašīna tika atgādāta uz Ventspili, par godu tās izveidotājam to nosauca vārdā Laura. Tā jauvairākus gadus kalpo uzņēmumam. Lauris neslēpj savu lepnumu, ka viņa vadībā Ventspilī sācies pilns automašīnas ražošanas cikls. «Nekas tamlīdzīgs Ventspilī līdz šim nav bijis un esmu laimīgs, ka tas beidzot ir noticis!» savas emocijas neslēpj Lauris. Montēšanas līnijas piegāde no Šveices uz Ventspili un tā uzstādīšana uzņēmumā prasīja tikai dažas nedēļas, saka Brakanskis. Šos darbus vadīja projekta vadītājs Māris Saulītis, un kopā ar kolēģu atbalstu darbi tika paveikti ātrāk nekā bija ieplānots un ar mazākiem izdevumiem. Komandas darbs vainagojās ar panākumiem. «Uzņēmuma vadība atbalsta darbiniekus ar iniciatīvu un dod iespēju sevi pierādīt,» saka Lauris. Viņam piekrīt arī Māris Saulītis, kurš tāpat izaudzis uzņēmumā no kvalitātes kontroliera līdz projektu vadītājam.

 

No pirmās skrūves līdz galarezultātam

Vienkuba komunālo automašīnu montēšanas līnijas garums ir 60 m. Pirmais posms – priekšmontāžas jeb daudzu nepieciešamo detaļu sagatavošana montēšanas darbu uzsākšanai. Nākošā stacija – rāmja uzstādīšana un dzinēja sagatavošana montēšanai. Pakāpeniski – soli pa solim – uz rāmja tiek uzstādīts dzinējs, hidraulika, elektriskā daļa un paralēli tiek gatavota uzstādīšanai muca – tilpne atkritumu savākšanai. Nākamais solis – mucas uzstādīšana un kabīnes sagatavošana montāžai. Pēdējais posms – kabīnes uzstādīšana, automašīnas uzpildīšana ar ūdeni, eļļu, degvielu, gaismu, kondicioniera uzpildīšana. Pirmo reizi Ventspils uzņēmuma vēsturē ielu tīrāmajām mašīnām tiek uzstādīta ierīce sniega tīrīšanai. Un mašīna ir gatava! Atlicis vien iziet kvalitātes testu un var to nodot pārdošanai!

 

Pirms Latvijas dzimšanas dienas uzņēmumā Bucher Municipal tika saražota pirmā automašīna, kuru pilnībā uzmeistarojuši ventspilnieki. Viens no uzņēmuma vadītājiem Mikus Brakanskis apsveica kolektīvu ar šo svarīgo panākumu.

 

Vienkuba mašīnu salikšanas konveijera līnija iekļauj visas operācijas, sākot no detaļu pirmsmontāžas sagatavošanas līdz kabīnes, dzinēja un visu sistēmu uzstādīšanai, kas nodrošina mašīnas darbu.

 

Lauris Jelsmanis un viņa Laura – pirmās vienkuba mašīnas prototips.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: