Decembrī vienā no TV kanāliem būs skatāma dokumentālā filma Cita Milda, kas stāsta par apbrīnojamo ventspilnieci Mildu Antropi. Kad Mildas kundze vadīja savas aktīvās darba gaitas, viņas vadībā tika būvēti svarīgi ostas objekti, kas kļuva par pirmsākumu mūsdienu naftas produktu tranzītam caur Ventspili.

«Mildas tēlam allaž bijusi simboliska nozīme. Vairumam tas simbolizē latviešu tautas brīvību un vienotību, citiem atsauc atmiņā nu jau par pagātni kļuvušo nacionālo valūtu – latu, arī pēc Eiropas vienotās valūtas ieviešanas Mildas attēls uz eiro monētas saglabājis simbolisku saikni ar pagātni. Taču tepat starp mums dzīvo vēl kāda Milda, kuru bez kautrēšanās var dēvēt par spēka, neatlaidības un sīkstuma simbolu,» tā par savas filmas Cita Milda varoni raksta producents un idejas autors Haralds Sulainis. Filmā stāstīts par leģendāru sievieti, mūsu laikabiedri Mildu Antropi, kura pagājušā gadsimta 60. un 70. gados vadījusi toreizējās Ventspils naftas pārsūknēšanas bāzes, pašreizējais «Ventspils nafta» termināls (VNT), un Ventspils ostas naftas rajona trīs kārtu būvniecību.

 

Tas ir pārsteidzoši, taču savos 90 gados ar astīti Milda Antrope joprojām dzīvo aktīvu dzīvi. Viņa vada VNT pensionāru padomi un cītīgi seko līdzi tam, lai nepalaistu garām nevienu jubilejas notikumu kādreiz viņas būvētā uzņēmuma dzīvē. Arī šobrīd Milda Antrope atgādina: 30. decembrī aprit 50 gadi, kopš uzbūvēts un nodots ekspluatācijā 2. naftas muliņš un visa Ventspils naftas pārsūknēšanas bāzes 2. kārta. Tas nozīmē, ka tika pabeigti arī visas Ventspils naftas pārsūknēšanas bāzes celtniecības darbi, jo toreizējā padomju valdība plānoja tikai divas naftas pārkraušanas bāzes kārtas. 1964. gadā Ventspilī uzbūvēja 2. naftas muliņu, padziļināja 4 km garo kanālu kuģu ienākšanai ostā, uzbūvēja otro rezervuāru parku, astoņus tehnoloģiskos cauruļvadus, kas savienoja rezervuārus ar 2. naftas muliņu, kā arī bunkurēšanas laukumu, sūkņu stacijas un citus objektus. Daļa objektu tika uzbūvēti izskalotā teritorijā.

 

Ņemot vērā kuģošanas kanāla padziļināšanu līdz 13 metriem, Ventspils ostā sāka ienākt naftas tankkuģi ar kravnesību līdz 25 000 tonnām. Aptuveni tajā pašā laikā tika uzbūvēts arī pirmais Latvijas kuģniecības tankkuģis Bauska ar 25 000 tonnu kravnesību, atmiņās kavējas Milda Antrope. Tagad tādi tankkuģi šķiet nelieli, taču tolaik tas bija liels izrāviens, jo pirms padziļināšanas Ventspilī ienāca tankkuģi ar kravnesību līdz 16 000 tonnām, stāsta Antropes kundze. 70. gados viņa vadīja naftas pārkraušanas bāzes trešās kārtas būvniecību. Bet kopumā viņa vadījusi celtniecības darbus Ventspils pārsūknēšanas bāzē no 1959. līdz 1985. gadam.

 

Dokumentālajā filmā Cita Milda izmantoti Latvijas Valsts kinofotodokumentu arhīva, uzņēmuma VNT arhīva un Mildas Antropes personiskā arhīva materiāli, kas vizuāli papildina viņas stāstījumu. TV raidījuma Latvji, brauciet jūriņā! producents un filmas idejas autors Haralds Sulainis saka: «Kad filmu nodosim skatītājiem, man kaut kā pietrūks, jo gada laikā jau bija pierasts, ka atkal jādodas uz Ventspili, lai tiktos ar Mildas kundzi.» Mildas kundzes teiksmainā frāze – cienīts kungs! – nu jau ir iegājusies mūsu ikdienas sarunvalodā, saka Haralds Sulainis. Filmas veidotāji bijuši līdzās arī Mildas kundzes ikdienas gaitās un uzklausījuši viņas dzīvesstāstu, kuru caurvij gan priecīgi, gan traģiski notikumi. Taču filmas galvenā varone saglabā optimismu un lepojas ar savu piederību latviešu tautai. «Man ir teikuši: jums latviskums pa visām porām nāk ārā,» saka Cita Milda.

 

Filmas pirmizrāde paredzēta arī Ventspilī. Filmu veidojusi radošā komanda – producents un idejas autors Haralds Sulainis, operators inscenētājs Raitis Šmits, montāžas režisore Ingrīda Ozoliņa, tehniskais asistents, šoferis Reinis Sulainis.

Lasi vēl

Komentāri (0)

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: