Konferences Izglītības radars, par kuru jums, lasītāji, sīkāk pavēstījām laikraksta piektdienas numurā, plenārsēdē uzstājās izglītības jomas pārstāvji un eksperti, kas darbojas digitālo tehnoloģiju jomā. Konferences tēma – Digitālā ekosistēma izglītības telpā – šodien ir īpaši aktuāla.

Atklāšanas runā Ventspils valstspilsētas domes priekšsēdētājs Jānis Vītoliņš pauda atziņu: “Bez tehnoloģijām nav izglītības!” Un arī citi runātāji uzsvēra, cik svarīgi ir stiprināt digitālās kompetences. Tam nevar nepiekrist. No sirds priecāšos, ja piepildīsies Valsts prezidenta padomnieces Ievas Ilvesas optimistiskās cerības, ka uz Ziemassvētkiem visiem Latvijas 7.-9. klašu skolēniem tiks piešķirti portatīvie datori, kurus izmantot mācību procesā. Šāds projekts, kurš paredz datoru ikvienam Latvijas skolēnam, tiek virzīts un pagaidām ir iestrēdzis birokrātijas garajos gaiteņos.

Šodien pieejamas dažādas mācību platformas, kurās skolēni uzdevumus var veikt, izmantojot digitālas ierīces. Ir vietnes, kas piedāvā jau gatavus uzdevumus, un skolotāji arī paši veido uzdevumus, kurus bērni veic, izmantojot mobilos tālruņus. Iespēju ir daudz. Taču, jāatzīst, ka reizēm mobilā ekrāns ir pārāk mazs, lai skolēns ērti varētu darboties. Uzdevums datora ekrānā izskatās pavisam citādi nekā mazās ierīces ekrānā. Jāapzinās arī, ko šāda regulāra lūkošanās mazajā ekrānā nodara skolēna redzei. Planšete vai portatīvais dators acīm tomēr kaitētu mazāk.

Vai nākotnes klase iespējama bez grāmatām? Šādu jautājumu konferences Izglītības radars otrajā daļā skolotājiem uzdeva Ventspils Augsto tehnoloģiju parka Nākotnes klases izglītības tehnoloģiju projektu vadītāja Līga Ignate. Mana atbilde ir: NĒ! Vienmēr un visās lietās svarīgs ir samērīgums. Tas būtu nepareizi, ja katrā stundā mācīšanās galvenokārt noritētu, spiežot mobilā tālruņa vai datora pogas. Nākotnes klasē noteikti dominēs tehnoloģijas, taču arī grāmatām tajā ir sava vieta un nozīme. Tām būtu jābūt arī šodienas klasē, bet nav. Šis būs jau trešais mācību gads, kad skolās tiek īstenota kompetenču pieeja, taču grāmatu, kas atbilst jaunajam saturam, joprojām nav. Kā to trāpīgi konferencē norādīja bijušais pilsētas mērs Aivars Lembergs, šī iemesla dēļ katrs skolotājs šodien ir spiests kļūt par mācību grāmatas sastādītāju un izdevēju.

Tas nenoliedzami ir radoši, bet vai lietderīgi? Un vai visi, piemēram, 7. klases bērni apgūst vienu saturu? Pamatam, kurā izskaidrota konkrēta viela, būtu jābūt pieejamam mācību grāmatā, kuru izmanto bērni visā valstī. Bet to apgūt un nostiprināt palīdzēs digitāli pildāmi uzdevumi un skolotāja radošā pieeja. Tā tam būtu jābūt.

Komentāri (0)

  • 0
    Barons (Freiherr von ...) 20.08.2022, 14:32:29

    Ne būt vaidziks te cittet kaut kād izbijušš atstādinat un sankcionet Persōn,le zinat.Tam viet ir iekš Rīg Central-Cietum!

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: