Labas auto riepas izmaksā pietiekami dārgi, lai arī gribētos, ka tās kalpo pēc iespējas ilgi un uzticami. Lai tas notiktu, ir būtiski saprast, kas tad ir tās lietas, paradumi un apstākļi, kas saīsina riepas mūžu un to bojā.

Pēc iespējas izslēdzot šādus faktorus savā autovadīšanas pieredzē, var panākt, ka jauns riepu komplekts jāpērk kādu gadu vēlāk, nekā būtu tad, ja šiem faktoriem vispār nepievērstu uzmanību.

Loģiski, ka auto riepu tirdzniecība vienmēr rit pilnā sparā, jo tā tas ir iekārtots, ka riepas ar katru nobraukto kilometru zaudē savu veiktspēju un pa solītim tuvojas ekspluatācijas beigu brīdim. Tomēr šo brīdi iespējams attālināt, ja ikdienā, vadot savu auto, domā par to, lai neradītu nevajadzīgus riskus un slodzi riepām, pakļaujot tās lielākiem un mazākiem bojājumu riskiem.

1. Ārējie apstākļi — ceļu stāvoklis un laika apstākļi

Šie diemžēl ir tie apstākļi, kurus autovadītājs var ietekmēt vismazāk, lai neteiktu, ka nemaz. Laika apstākļi un klimata pārmaiņas nav ietekmējami ar rokas mājienu. Tos cilvēki paši ir daudzus gadsimtus veidojuši, kā arī planētai ir savi procesi, kas nav no cilvēka atkarīgi. Tāpēc ar laika apstākļiem vienkārši sadzīvojam un pielāgojamies, izvēloties atbilstošas riepas, jo ir jābrauc visos gadalaikos.

Bet ceļu sakarā — ceram un cīnāmies, lai Latvijā pēc iespējas ātrāk tie būtu arvien labākā stāvoklī. Kamēr tā nav, var mēģināt apbraukt bedrītes un tad, kad tas ir iespējams, izvēlēties to maršrutu, kur ir gan riepām, gan automašīnai pateicīgāks ceļa segums.

2. Braukšanas paradumi

Katram ir iespēja izkopt savus braukšanas paradumus līdz pilnībai, izdarot lielu pakalpojumu ne tikai riepām un citām automašīnas detaļām, bet arī savam maciņam, jo pārdomāti braukšanas paradumi vienmēr ļauj samazināt degvielas un uzturēšanas izmaksas. Kā tad nevajadzētu braukt, ja negrib bojāt riepas?

- Noteikti nevajag pārsniegt ātrumu. Tāpat jāizskauž no savu paradumu loka strauja braukšanas uzsākšana un strauja bremzēšana.

- Braukšanas laikā nesekojot tam, kas ir uz ceļa, ir bedre vai nav, nepielāgojot ātrumu ceļa seguma stāvoklim, auto riepas saņem nevajadzīgus triecienus, kas bojā to vispārējo stāvokli, kā arī draud radīt kādu izšķirošu bojājumu, kas vispār liegs turpināt izmantot šīs riepas — pārdurta vai pārgriezta riepa, visa rata bojājums no iebraukšanas pamatīgā bedrē. Lai tā nenotiktu, ir jāskatās uz ceļa, jābrauc uzmanīgi un atbildīgi ne tikai pret citiem satiksmes dalībniekiem, bet arī savu auto.

- Paradums, kas arī apdraud riepas un vispār kopējo drošību uz ceļa, ir dažādu neierastu signālu ignorēšana un nevēlēšanās tūlīt noskaidrot iemeslus. Kāpēc, piemēram, riepas braukšanas laikā vibrē, klab, rodas trokšņi? Tādā situācijā uzreiz būtu jāapstājas un jāveic vismaz vizuāla riepu apskate. Un tad jādodas uz tuvāko servisu, kur jālūdz profesionāļu palīdzība. Bet parasti taču steiga un sajūta “ai, tas jau sīkums” ņem virsroku. Tāpēc var būt tā, ka kāda problēma tiek ilgu laiku ignorēta, kā rezultātā riepas strauji zaudē savu veiktspēju. Te vienīgais risinājums ir veicināt paradumu ik dienu sekot līdzi auto riepu stāvoklim.

3. Nepietiekama riepu tehniskā apkope

Vai jūs zināt, ka ikvienai automašīnai vismaz reizi gadā jāveic riepu savirzes pārbaude un regulēšana? Vai zināt, ka reizi mēnesī būtu vēlams pārbaudīt un atjaunot spiedienu riepās? Vai jūs to darāt? Droši vien, ka daudziem autovadītājiem jāatzīst sev, ka viņi to nedara. Visbiežāk tam pievērš uzmanību tikai tad, ja ir acīm redzamas problēmas.

Bet šajā gadījumā tieši profilaktiskām apkopēm un regulēšanai ir ļoti liela nozīmē, lai riepām neveidotos nevajadzīgs un bīstams nodilums, kā tas notiek, ja, piemēram, ir nepareiza savirze, ja spiediens riepās nav ražotāja rekomendētajā līmenī. Tāds stāvoklis ne tikai mazina auto drošību, bet arī veicina riepu intensīvāku nodilšanu.

Ja riepai izveidojas nevienmērīgs nodilums, kas koncentrējas malās, vienā sānā vai vidū, tad var uzskatīt, ka tā vairs nav ekspluatējama. Neveicot profilaktiskas riepu pārbaudes un svarīgo parametru regulēšanu, var arī sabojāt labas un vēl jaunas riepas, kas citādi būtu vēl labi kalpojušas.

4. Nepareiza lietošana

Vai tad riepas var nepareizi lietot? Jā, var gan. Un autovadītāji to diezgan bieži arī dara dažādu iemeslu vadīti.

- Neatbilstoša sezona. Klasiskākais piemērs noteikti ir riepu lietošana tajā sezonā, kurai riepas nav paredzētas. Visbiežāk tieši ziemas riepas tiek izmantotas arī vasaras sezonā, ko likums neaizliedz. Tāpēc dažādu iemeslu dēļ (slinkums, taupība utt.) autovadītāji nolemj ziemas riepas pavasarī nenomainīt pret vasaras riepām. Bet siltie apstākļi šīm riepām nav piemēroti, tas veicina pastiprinātu nodilšanu un riepu gumijas bojāšanos. Var sanākt, ka tad, kad pienāks nākamā ziema, riepas pa vasaru jau būs piebeigtas. Un cerētais ietaupījums pārvērtīsies par papildu izdevumiem.

- Nepareizs izmērs un veids. Vēl viens variants ir neatbilstoša izmēra un riepu veida izvēle. Ražotājs katrai automašīnai jau ir paredzējis tos riepu parametrus, kas ir vispiemērotākie, lai auto būtu drošs un labi vadāms. Ja tas tiek ignorēts, izvēloties cita veida un izmēra riepas, tad tiek bojātas gan riepas, gan rodas nopietni draudi drošībai. Tas attiecas arī uz to, ja tiek liktas riepas no dažādiem komplektiem, tādas, kas nav saderīgas. Likums nosaka, ka uz vienas ass jābūt vienādām riepām.

Ja notiek šāda nepareiza un nevērīga riepu lietošana, tad riepas tiek pakļautas neatbilstošai slodzei, bet pats svarīgākais — ievērojami samazināta drošība, ko normālā situācijā sniedz piemērotas un labi uzturētas riepas.

Lasi vēl

Komentāri (5)

  • 0
    Nif nifs 24.11.2017, 14:26:47

    Es uzzināju, - un ? Es zinu arī, ka manu mašīnu bojā sāls maisījums uz ielām. Tikai ko mana zināšana maina..Un var jau teikt, ka riepas jākopj šā, vai jākopj tā, ka jāpērk tādas un šitādas, bet...ja cilvēks nevar to visu atļauties, nonākam sākumpunktā - brauc ar tādām, kādas ir. Un tā, kā var.
    Reklāmraksts, bet interesanti, kas tam autors?

  • 0
    qwerty 24.11.2017, 22:39:58

    no raksta ,4 sadaļa ,,neatbilstoša sezona''...Un cerētais ietaupījums pārvērtīsies par papildu izdevumiem.
    -šis nu ir pilnīgs sviests , jo tāpēc jau ir ,,latvietis praktiskais'', ka ziemai šīs riepas vairs nederēs (jo ir zem 4mm) un tiek brauktas visu vasaru ,līdz rudenī meklē citas ziemenes. Ietaupījums ir -NEBIJA JĀPĒRK VASARENES.

    p.s. Es gan tā neesmu rīkojies, par laimi rocība ļauj mainīt riepas sezonāli , taču ja tā nebūtu ,tad arī šādi taupītu un nesaskatu šeit nekā nosodāma.

  • 0
    Kurzemnieks 25.11.2017, 12:34:37

    Uzlieku vissezonas un braucu kamēr riepas ļauj.

  • 0
    Vigil 27.11.2017, 23:47:45

    Es varu pateikt, kas bojā riepas.."Valsts ceļi".

  • 0
    Nif nifs 28.11.2017, 09:26:02

    Vigil, žetons :D

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: