Savu 22. sezonu Ventspils brīvostas pārvaldes flotes sastāvā esošais ekskursiju kuģītis Hercogs Jēkabs ir uzsācis ar jaunumiem. Līdztekus profilaktiskajiem remontdarbiem pirms sezonas uz atvērtā klāja pret ērtākiem un izturīgākiem nomainīti arī pasažieru soli.

Turklāt jau šonedēļ papildus esošajam maršrutam kuģītis uzsāks reisus pa pagarināto maršrutu līdz Dampeļiem, izbraucot zem trīs tiltiem.

Pirms sezonas uzfrišināts

Hercogs Jēkabs jauno sezonu, kā ierasts, uzsāk 1. maijā. Pirms sezonas tiek veikti ikgadējie remonta un apkopes darbi, lai pilnībā sagatavotu kuģīti jaunajai sezonai. Kā stāsta Ventspils brīvostas pārvaldnieka palīgs Guntis Tīrmanis, kuģītis tiek izcelts krastā, tam tiek veikti krāsošanas darbi, kā arī profilaktiskie dzinēja un mašīntelpas remontdarbi. Līdztekus jau ierastajiem darbiem šogad nomainīti arī augšējā klāja plastmasas pasažieru soli – pret jauniem, daudz izturīgākiem un ērtākiem koksnes–polimēra kompozīta dēļu soliem. «Plastmasas soli savu mūžu bija nokalpojuši. Tie uz kuģīša bija kopš paša sākuma, nebija izturīgi, regulāri plīsa, un tos nācās regulāri mainīt. Jaunie soli būs gruntīgāki un kalpos ilgi,» spriež Tīrmanis. Šogad Hercogam Jēkabam tika uzstādīta arī degvielas monitoringa sistēma, kas apkopo informāciju par degvielas patēriņu. Sistēma palīdzēs precīzāk noteikt un arī plānot degvielas patēriņu sezonai. Uz abiem Hercoga Jēkaba klājiem kopumā ir 150 vietu.

Brauks zem trīs tiltiem

Plānots, ka pagarinātajā maršrutā kuģītis no šīs nedēļas ceturtdienas līdz augusta beigām dosies divas reizes dienā. Patlaban Hercogs Jēkabs no piestātnes, kas atrodas iepretim Ostas un Tirgus ielas krustojumam, vispirms dodas paceļamā Ventas tilta virzienā. Kuģītis, pabraucis gabaliņu aiz tā, apgriežas un dodas pretējā virzienā un, sasniedzis jūras vārtus, atkal veic apgriešanās manevru un atgriežas piestātnē. Brauciens ilgst aptuveni 45 minūtes. Pagarinātais maršruts būs par 20 minūtēm ilgāks – stundu un piecas minūtes – un atšķirsies ar to, ka, dodoties virzienā uz paceļamo tiltu, tas turpinās ceļu līdz pat Dampeļiem, tad apgriezīsies un dosies jūras vārtu virzienā.

Brīvostas pārvaldnieka palīgs Tīrmanis atklāj, ka, plānojot jauno maršrutu, tika domāts, lai tas būtu interesants ne tikai pilsētas ciemiņiem, bet arī ventspilniekiem, kam būtu iespēja ieraudzīt kaut ko jaunu. «Rudenī izbraukājām jauno maršrutu, palūkojām, kāds tas būtu. Izrādās, ka vēl pirms gadiem šajā rajonā nebija, ko redzēt, bet tagad ir saceltas privātmājas, izveidota airēšanas bāze Dampeļi stāsta Tīrmanis. Tāpat viņš norāda, ka pasažieriem patīk izbraukt zem tiltiem. Esošajā maršrutā kuģītis izbrauc tikai zem paceļamā tilta, bet jaunajā maršrutā varēs no apakšas novērtēt pavisam trīs tiltus – jau minēto paceļamo tiltu, dzelzceļa tiltu un Apvedtiltu. Pēc tam, kad radās ideja par pagarināto maršrutu, brīvostas pārvalde aprīlī organizēja aptauju, lai noskaidrotu pilsētas iedzīvotāju un viesu viedokli. Elektroniskajā aptaujā kopumā piedalījās 360 cilvēku, un lielākā daļa – 94,4% – no viņiem norādījuši, ka papildu jau esošajam maršrutam vēlētos arī jaunu – pagarinātu maršrutu. Līdz ar to jau no šīs nedēļas ceturtdienas, 15. jūnija, tas tiks īstenots.

Vēsturē bijuši arī citi maršruti

Lai arī Hercogs Jēkabs ilgus gadus braucis pa tagadējo maršrutu, pirmsākumos tas mērojis arī ceļu uz Krievlauku mazdārziņiem un Ventspils novada Vārves pagasta Lečiem. Ieskatoties vēsturē, brīvostas pārvaldnieka palīgs stāsta, ka kuģītis savulaik iegādāts, lai pildītu sabiedriskā transporta funkcijas. «Doma par kuģīti radās, kad 1994. gadā iznīka Ventspils 6. autotransporta uzņēmums, kas nodrošināja pilsētas satiksmi,» atklāj Tīrmanis. Tolaik cilvēki, kas dzīvojuši Pārventā un strādājuši pilsētas pusē vai otrādi, pēc sabiedriskā transporta uzņēmuma likvidēšanas ceļu pāri tiltam mērojuši kājām. Darbojušās trīs pārceltuves, taču kuģīši vadājuši tikai konkrētu uzņēmumu darbiniekus. Vēlāk pārstājuši kursēt arī kuģīši, un brīvostas pārvaldei radusies ideja iegādāties pašiem savu kuģīti un nodrošināt satiksmi starp abiem Ventas krastiem. «Bet pa to laiku, kamēr mēs kuģi pasūtījām un Holandē mums to uzbūvēja, uzradās Ventspils reiss un atjaunojās autobusu satiksme. Tad bija jādomā, ko darīt ar Hercogu Jēkabu,» stāstījumu turpina Tīrmanis. Sākotnēji, 90. gadu vidū, Hercogs Jēkabs kursējis uz Krievlauku mazdārziņu kooperatīviem, taču maršrutam neesot bijusi liela piekrišana. 90. gadu beigās savukārt kuģītis brīvdienās kursējis uz Vārves pagasta Lečiem, bet arī par šo maršrutu braucēju interese nav bijusi liela, turklāt brauciens līdz Lečiem un atpakaļ ildzis trīs stundas. Pēc pāris sezonām arī kursēšanu pa šo maršrutu kuģītis beidzis, bet pa Ventspils ostu tas pasažierus vizina jau kopš 1995. gada.

Neskatoties uz ne visai vasarīgos laika apstākļiem, Hercogs Jēkabs sezonu uzsācis veiksmīgi. Pirmajā mēnesī kopumā braucienā ar kuģīti devušies nepilni septiņi tūkstoši pasažieru. «Ja būtu bijis labāks laiks, arī cilvēku būtu bijis vairāk, taču, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, pasažieru skaits maijā ir aptuveni tāds pats kā šogad pat vasarīgākos laikapstākļos,» norāda ekskursiju kuģīša kapteinis Osvalds Zemels.

Hercoga Jēkaba sezona ilgst sešus mēnešus – no maija sākuma līdz oktobra beigām. Maijā un septembrī kuģītis kursē septiņas reizes dienā; jūnijā, jūlijā un augustā – darbdienās sešas reizes dienā, savukārt brīvdienās, kā arī svētku dienās – septiņas reizes dienā, bet oktobrī katru dienu tiek veikti pieci reisi. Kuģīša kursēšanas grafiku var apskatīt pievienotajā tabulā, tiesa gan, jāņem vērā, ka neparedzētu apstākļu, stipra vēja vai miglas dēļ brauciens var tikt atcelts, kā arī kursēšanas grafikā iespējamas izmaiņas.

Osvalds Zemels ir viens no Hercoga Jēkaba kapteiņiem jau 22 gadus. «1995. gadā, kad kuģīti atveda, uzreiz veselu blici pieņēma darbā, un tā es vēl līdz šim laikam strādāju,» stāsta kapteinis. Savulaik vadījis kuģīti arī uz Lečiem un Krievlauku mazdārziņiem.

Izbraucot ar kuģīti, iespējams arī pavisam tuvu apskatīt ostas termināļus darbībā. Redzami kuģi, kas Ventspils ostā iekrauj vai izkrauj kravas. Nereti pasažieri atzīst, ka tieši industriālie skati viņus brauciena laikā piesaista visvairāk.

Ceturtdienas pusdienlaikā ar Hercogu Jēkabu izbrauca arī divi jaunieši no Rīgas – Didzis Lange un Jelizaveta Kruglika. Viņi Ventspilī bija ieradušies divu dienu ekskursijā, un kuģītis bijis apskatāmo objektu sarakstā. Lai arī nedaudz nosaluši, abi jaunieši par braucienu ar Hercogu Jēkabu bija priecīgi. Jelizavetai īpaši patikuši industriālie skati, kurus citviet negadās tik bieži redzēt. Uzzinājuši par pagarināto maršrutu, jaunieši spriež, ka tas cilvēkus noteikti interesēšot.

Lasi vēl

Komentāri (12)

  • -2
    guntis 403 13.06.2017, 16:53:21

    Ventspils reiss uzradās tikai ap 2000 gadu.Pēc 6.ATU sabrukuma parādījās Ventspils auto. Tajā laikā kuģītis bija galīgi neizdevīgs,brauca tikai daži pasažieri,jo no pārventas centra kājām jāaiziet līdz piestātnei,bet pēc tam no tirgus laukuma piestātnes līdz pilsētas centram.Turklāt pārventas pusē bija jāšķērso vairāki sliežu ceļi pa kuriem sevišķi rīta pusē bija liela kustība.

  • -1
    еs 13.06.2017, 17:04:32

    VENTSPILS AUTO, Valsts firma ( https://company.lursoft.lv/ventspils-auto/40003024087 )
    Reģistrācijas numurs, datums 40003024087, 27.09.1991
    Likvidēts 10.06.1999

    Ventspils reiss, Pašvaldības SIA ( https://company.lursoft.lv/ventspils-reiss/40003333256 )
    Reģistrācijas numurs, datums 40003333256, 14.03.1997

  • 0
    guntis 403 13.06.2017, 17:27:15

    Jā,bet sabiedriskā transporta uzņēmuma likvidēšanu gan neatceros un ka strādājošie masveidā gājuši pāri tiltam,arī ne.Ja nemaldos kautkur ap to laiku parādījās :leģendārās: maršutkas :-)

  • -1
    asd. 13.06.2017, 18:59:42

    Maršrutnieki gan visiem paliks atmiņā,tagadējie busiņi velkas kā gliemeži.Ar RAF "Latvijām" varēja nokļūt vēlamajā galapunktā nesalīdzināmi ātrāk.

  • -2
    sranskis 13.06.2017, 17:55:30

    Iepriekšējiem- kāda starpība, galvenais, ka Ventspilī ir tāds kuģītis!

  • -1
    guntis 403 13.06.2017, 18:11:04

    Ar kuģīti viss O.K. Smuki ,ka mums tāds ir. Bet tam brīvostas pārvaldnieka vietniekam ar atmiņu tā ir kā ir.

  • 0
    anru 13.06.2017, 20:55:12

    Nebūtu slikti,ja būtu operatīva kuģīša pārceltuve starp pilsētas tirgu un pārventas centru. Daudzreiz varētu neizmantot auto,bet tad jau "Ventspils reisam "būtu kir-dik:)

  • -2
    guntis 403 13.06.2017, 21:03:10

    Ha! Tieši tā domāja toreiz,ka Ventspils Auto būs kir-dik! Bet iedomājies,ka civēkam no Tārgales vai Celtnieku ielas jāiet kājām uz ostu un pēc tam tālāk uz centru,diezvai būs daudz tādu pārcelties gribētāju. Un tā pārceltuve arī noteikti nebūtu bezmaksas.

  • -1
    Eriks Vilumovs 13.06.2017, 22:14:58

    Pārventa - Centrs maršruts bija galīgi garām. Ja tagad pagarina garlaicīgo maršrutu par tikpat garlaicīgu, bet garāku, tad varēja laist līdz mičūrinai un savāk tur kādus braukt gribētājus. Attālums tāds pats kā līdz vārtiem.

  • 0
    asd. 14.06.2017, 05:34:32

    Varētu laist kaut līdz Piltenei,ja vien piltenieki attīrītu to kanālu līdz Vecventai.
    Un par kuģīša regulāru satiksmi ar Kuldīgu nevarētu padomāt?

  • -3
    Brivosta 14.06.2017, 15:09:41

    Lai šādi regulāri maršruti būtu iespējami, kuģu ceļš ir nepārtraukti jāuztur. Tā uzturēšana prasa nesamērīgi lielus līdzekļus, ietverot padziļināšanas darbus, regulāru dziļuma mērīšanu un boju uzstādīšanu.

  • 0
    prof.Preobraženskis. 14.06.2017, 18:06:20

    Nu jā,to bagaru jau zem abiem pārējiem tiltiem cauri nevar izdabūt.
    Bet brīvās Latvijas laikā kuģits kursēja.

Pievieno komentāru:

Lai komentētu šo rakstu, lūdzam vispirms autorizēties: